• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 27.03.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kohalik raudtee sai valitsuselt ajapikendust

Eesti Raudtee finantsdirektori Peeter Põlluveeri sõnade kohaselt tekib praegu kaks eriotstarbelist ettevõtet. Suure raudteefirma eesmärk on arendada rahvusvahelist transiitkaubandust läbi Narva ja Tartu Venemaale. Tallinn-Väike harujaamast algaval nn väikesel raudteel on regionaalpoliitilise ülesandena vaja tagada kohalik reisijate- ja kaubavedu.
Kaheksanda märtsi korraldusega tegi valitsus teede- ja sideministeeriumile ning Eesti Raudteele ülesandeks moodustada väikeraudteed haldav ettevõte 1. juuliks.
Teede- ja sideministeeriumi asekantsler Väino Soonike põhjendab taolist kiirustamist Eesti Raudtee sooviga saada välispankadelt laenu. Laenu antakse aga ainult ettevõtetele, kelle majandustegevus teenib kasumit, räägib Soonike.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ta sorib raudteed puudutavates statistilistes dokumentides ja tõmbab paberihunnikust välja lehed andmetega Eesti Raudtee reisi- ja kaubaveo kohta. Numbritele viidates lisab Soonike, et aasta-aastalt on reisijate hulk vähenenud ja kasumit tõotab ainult kasvav transiitveoste hulk. Viimase arvel teostatakse ka reisijateveo ristsubsideerimist.
Väikeraudtee kätte jäävatel liinidel on kaubavedude osatähtsus kaduvväike. Reisijateveo maht on seal aga 38 protsenti kogu raudtee reisijateveo käibest.
Soonike tunnistab, et Eesti Raudtee arengukavas oli välja pakutud koguni raudtee reisiliikluse täielik likvideerimine. Põhiliselt oleks see puudutanud tulevase väikeraudtee alla jäävat osa.
«Praegu ei saa päevapealt raudteed sulgeda,» väidab asekantsler. «Töötute armee läheb liiga suureks,» põhjendab ta.
Raudteel töötab üle 8000 inimese ja Tallinna--Lelle-- Viljandi ning Tallinna--Pärnu--Mõisaküla liinide likvideerimine oleks jätnud tööta mitu tuhat inimest.
«Oli ju näha, kui palju tekkis suminat ja kulus ajakirjanike vaeva ning paberit ainuüksi liikluse ajutisel peatamisel Riisipere--Haapsalu raudteel,» selgitab Soonike kardinaalse sammu tegematajätmist.
Tema andmetel jätkub väikeraudteel ilma investeeringuteta ressurssi 5--7 aastaks. Pärast selle ammendamist tuleb Soonikese ütlusel jääda lootma kas riigile või nn pehmele maandumisele. Viimane tähendab, et vahepealsete aastate jooksul on reisijate- ja kaubavedu suunatud bussi- ja autotranspordile.
Pärnumaa suurim transiitsõlm, Pärnu sadam, kasutab juba praegu direktor Peeter Volkovi väitel veoste edasitoimetamiseks ainult autosid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Jooksvad ülalpidamiskulud peab väikeraudtee tagasi teenima 30--40 protsendi ulatuses piletirahadega, ülejäänu lubab Soonike riigieelarvest. Ta lisab, et loodetavasti tõuseb kohalike kaubaveoste hulk ja turg kujundab neile ka soodsamad tariifid. Soonikese ütlusel annavad lootust väikefirma paremad arenguvõimalused võrreldes praeguse monstrumitaolise raudteega.
Peeter Põlluveer ei jaga Soonikese optimismi. Tema sõnul tuleb loota riigi dotatsioonile ja soodustustele maakondadest, kes regionaalse reisijateveo vajadust arvestades võiksid vähendada nt raudtee maamaksu.
Soonikese kinnitusel kuulutatakse lähiajal välja konkurss uue raudteefirma juhi kohale. Pärast seda hakatakse läbi viima raudteede lahutamist.
Asekantsler lubab seejuures hakata koos ministeeriumiga n-ö vahekohtunikuks, kes jälgib, et varandus saaks jaotatud õiglaselt.
Väikeraudteele kuuluma hakkavate ja ühtlasi firma aktsiakapitaliks jäävate varade kohta on Soonikese väitel juba nimekirjad koostatud. Tekkiva aktsiakapitali suurust ei oska aga ministeeriumist ega Eesti Raudteest veel keegi nimetada.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 10 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele