29. oktoober 1996
Jaga lugu:

Hiinlaste nutikas plaan

Hiinlased müüvad ameeriklastele kaubamärki «Made in Estonia».

Kah asi, mõtlevad paljud. Ameerikasse ennegi müüdud.

Tegelikult ei ole. Eesti kaubandus-tööstuskoja andmetel võib USAsse toodangut eksportivaid tekstiilifirmasid ühe käe sõrmedel üles lugeda. Hiinlaste Garmentes on mõne aastaga USAsse müünud sadu tuhandeid T-särke, saadud raha eest on eestlastel tööd ja hiinlastel võimalus tootmist laiendada. Firma aktiivne eksporditegevus iseloomustab kõige paremini endise peaministri Mart Laari sõnu Washingtonis kolm aastat tagasi kõrgete USA võimukandjate ees esinedes. «Trade not Aid!» («Kaubandust, mitte abi!») ütles Laar, kui rääkis kaubandussidemete elavdamisest kahe riigi vahel.

Garmentes on Eesti kaubandus-tööstuskoja liige. Koja kaudu saadakse aimu Eesti seadusandlusest ja värskematest majandusuudistest.

Hiinlaste edu saladus on säästmine, ütlevad targad raamatud. Charley Lee (34) ja Wang Zhi Liang (28) veetsid kaks aastat tagasi oma esimese öö Eestis hotellis Palace. Kas see on säästmine?

«Kas te kaarti olete vaadanud?» küsib Charlie ja naerab. «Kui te kaarti vaatate ja näete, kus asub Eesti, siis pole teil siia investeerimise tuhinas aega mõelda hotelliarvete peale.»

Palace oli esimene koht, mis lennujaamast väljudes leida suudeti. Charley mainib ärimees Kevinit, kes olevat enne teda Tallinnas käinud, siin pisut oludega tutvunud ja siis tagasi Hongkongi kihutanud.

«Ka meie emafirma Pearl Orchidi büroo asub Hongkongis, sealt siis tuli idee osa tootmist siia üle tuua,» räägib Wang, kelle ülesandeks on Eestis tootmise juhtimine.

Garmentes asub sovjetiaegse käsitööettevõtte Linda majas. Hiinlased on tootmisse ja ladudesse investeerinud üle 20 miljoni krooni ning annavad tööd ligi 60 inimesele. Tänaseks on investeeringud tagasi teenitud, räägivad nad.

Charlie leiab, et rikkus ei tähenda tingimata kalli auto ostmist, selle asemel on mõistlik tootmist arendada ning pakkuda uusi töökohti. Tema sõnu kinnitavad Garmentese tagasihoidlikud laoruumid, kus pole näha muud peale T-särkidega täidetud pappkastide.

USA turule minekuks kulub aastaid, seletab Wang. «Pöörame väga suurt rõhku kvaliteedile. Seda on siin raske saavutada, kuna kõik inimesed pole harjunud korralikult tööd tegema.»

USAsse T-särke müüa on tõesti raske, nõustub Trixtali (samuti T-särke tootev Marati tütarfirma) müügijuht Irina Kotovitsh. Tema sõnul ei toodeta Eestis nii odavat kangast, et oleks võimalik toota suures koguses odavaid T-särke. «Ameerikasse saab särke müüa sajatuhandeliste partiide kaupa hinnaga dollar tükk,» tunnistab Kotovitsh.

Garmentes toob puuvillase kanga Hiinast. Sealt on pärit ka õmblusmasinad.

Hiinlastel on äriplaan hästi läbi mõeldud. Nad rõhutavad, et Eesti soodsat majandusgeograafilist positsiooni ära kasutades on toodangut võimalik edukalt turustada nii Euroopas kui ka Venemaal. Charley sõnul on Vene turg veel lõpuni läbi uurimata, mistõttu on sinna praegu raske müüa.

«Seni pole me Eestist lahkumist plaaninud,» väidab Charley ning räägib tootmise laiendamise plaanist. Tema sõnul on siin ettevõtluseks loodud soodne keskkond.

Jaga lugu:
Hetkel kuum