Lõuna-Korea autotootja Hyundai peab juba mõnda aega plaani rajada ühte Balti riiki tehas 16--25kohaliste busside kokkumonteerimiseks. Hyundai peakontori autodivisjoni mänedzher Sang-Jun Yoon ütles, et kuigi kontsern ei ole veel lõplikku otsust langetanud, on neil selles küsimuses kõige kaugemale arenenud suhted Leeduga.
Välisinvesteeringute agentuuri peadirektor Jüri Sakkeus ütles, et ta kuuleb korealaste plaanist esimest korda. Tema sõnul käib investeeringute kaasamine agentuuride ja kaubanduskodade, seminaride ja spetsiaalsete missioonide kaudu.
Majandusministeeriumi tööstuspoliitika osakonna juhataja Rünno Lumiste kinnitas samuti, et kuuleb suurinvesteeringust esimest korda. «Meil ju üks bussitehas Tartus on ja lisaks sellele on see jõle keeruline värk,» lisas ta. Lumiste väitel on Balti piirkonnas bussitegijaid juba päris palju.
Sang-Jun Yoon ütles, et bussitehas kavatsetakse rajada eelkõige sellesse riiki, kus on busside vastu kõige enam huvi üles näidatud. «Hetkel on seda tehtud Leedus ja meil on seal kujunemas hea koostöö,» kinnitas ta.
Kui huvi oleks üles näidatud kõigepealt Eestis, ei kaalutaks Yooni väitel bussitehase asukohta nii kaua ja põhjalikult.
Leedu ostab Hyundailt 80 kiirabiautot ja 57 linnalähiliinibussi, Eesti ametnikud on Hyundai pakkumistesse leigelt suhtunud. Yoon ütles, et ta on Tallinna linnavalitsusele busside müügi projekti kallal töötanud juba aasta, seni tulemusteta.
Hyundai pakkus Tallinna linnavalitsusele suure hulga linnaliinibusse, kusjuures ühe bussi hind oleks olnud 700 000 krooni, mis on kolm korda madalam kui Tartus Baltscani tehases kokkupandavad bussid. Tallinna linnavalitsus on keeldumise põhjusena öelnud, et Hyundai bussid ei sobi meie kliimasse.
Tallinna linnavalitsuse majandusnõunik Kaarel-Mati Halla lausus, et linnavalitsus on ASiga Baltscan ja ASiga Hansa Liising kirjutanud alla lepingule 25 Baltscani bussi liisimiseks järgmisel aastal. Ta lisas aga, et Baltscani busside hind tõuseb.
Hyundai autodivisjoni mänedzher ütles, et ta ei saa siiani aru, miks Tallinna linnavalitsus nii keerulises finantsseisus pidevalt kalleid busse ostab. Loodetavasti aitab jaanuaris toimuv Eesti delegatsiooni visiit Jaapanisse, Singapuri ja Lõuna-Koreasse meid paremini mõista, lisas Yoon.
Hyundai Euroopa peakontori mänedzher Dong-up Kim ütles, et täpset investeeringu suurust on bussitehase puhul raske määrata. Tema sõnul sõltub kõik turu nõudlusest ja sellega kaasnevast tootmismahust.
Hyundai maaletooja ASi Satex-Auto tegevdirektor Tarmo Noot lausus, et kuna bussitehase projekti puhul on tegemist valdavalt ekspordile suunatud toodanguga, ostaksid korealased maad kas Muuga või Paldiski sadama lähedal. Ta ütles, et pärast projekti avalikuks tulemist helistasid talle paljude vallavalitsuste esindajad, kes küsisid, millal tehast rajama hakatakse ja kas seda ei soovita nende valda ehitada.
Sang-Jun Yoon ütles, et Hyundai kavatseb orienteeruda lisaks Balti riikidele ka Venemaa, Valgevene ja ilmselt osaliselt ka Skandinaavia turule.