• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 30.05.97, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Õlimagnaadi muinasjutt

Tuhandeid autoomanikke üllatas järjekordne bensiini hinna tõus, mida kütusefirmad põhjendasid ammu äraleierdatud jutuga maailmaturuhinna tõusust. Nagu meil kombeks, ei mainita ühtegi arvu, kust saaks aimu, kui palju ja mis ajal see nn maailmaturuhind siiski tõusnud on. Aprilli keskel, kui nafta- ja naftasaaduste hinnad olid viimase aasta madalaimad, suudeti meil ikka hindu kergitada. Seekord oli süüdi va dollar, mis oma kursitõusuga nurjas kütusefirmade kangelaslikud ponnistused bensiini hinda võimalikult madalal hoida.
Kui vaadata numbreid veidi lähemalt, on pilt sootuks vastupidine. Möödunud aasta mai keskel maksis pliivaba bensiin 95E Rotterdami sadamas 237 dollarit tonn. Kroonidesse ümberarvutatuna (tolleaegse EP kursi järgi) oli see umbes 2900 krooni. Sel esmaspäeval oli sama bensiini hinnaks 210 dollarit ehk 2800 krooni. Teisisõnu, nn maailmaturuhind kroonidesse ümberarvutatuna on aastaga langenud umbes 3--4%. Jaehind Tallinna tanklates oli tõusnud selle aja jooksul 4,90 kroonilt 6,05-le. Lahutame maha jaanuaris 60 sendi võrra kasvanud aktsiisimaksu, mis koos käibemaksuga teeb 71 senti, saame jaemüügi kasumimarginaali kümneprotsendilise tõusu. Kui võtta aluseks nn maailmaturuhinna, on tõus kuni 15%.
Tahtmatult torkab silma mitmete seniste hinnatõusude aeg -- kuu teisel poolel. Kas ei ole see seotud asjaoluga, et kuu keskel avaldatakse elanikkonna palganäitajad ning maailmaturuhindade asemel jälgitakse hoopis tarbijate ostujõu kasvu? Viimane on viimastel aastatel analoogiliselt bensiini hinnaga liikunud ainult üles. Nafta hinna liikumine toimub aga mõlemas suunas.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lugupeetud õlimagnaadid, enne järgmist hinna tõstmist soovitaks maailmaturumuinasjutu asemel välja mõelda midagi usutavamat.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele