Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lennuamet ELK Vene-liini vastu
Eesti lennuameti peadirektor Eduard Tüür lausus, et välislennufirma saab lende alustada kahe riigi vahel sõlmitud lennundusalase lepinguga, milles on kindlaks määratud, millised või mitu lennukompaniid nende riikide vahel konkreetsel liinil lendavad.
1993. a parafeeritud, kuid seni allkirjastamata lennundusalases lepingus on Eesti nimetanud Tallinna--Moskva liinile lendama ASi Estonian Air ning Venemaa lennundusvõimud vaid Aerofloti, ütles Tüür. Kuigi leping pole allkirjastatud, on tekstile lisatud kahepoolselt allkirjastatud lisaprotokoll, mis ütleb, et kuni lepingu jõustumiseni lähtutakse parafeeritud lepingu tekstist. Tüür ütles, et lisaprotokollis on ka märge, et kumbki pool määrab liinile ühe lennufirma. Rahvusvahelise tava järgi peab riigi poolt taolistes lepingutes määratud lennufirma aktsiate kontrollpakk kuuluma kohalikule kapitalile.
Tüür ütles, et Eesti lennukompanii ning teede- ja sideministri Raivo Vare kirjavahetus Tallinna--Moskva liini suhtes tekkinud erimeelsuste üle on kestnud juba alates käesoleva aasta veebruarist.
Samas lisas Tüür, et 1994. aastal andis Eesti lennuamet Aeroflotile loa koos Eesti lennukompaniiga ühise kaksikkoodiga lendude alustamiseks. Tüür on seisukohal, et toonane luba on vastuolus riikidevahelise lepinguga. Muidugi võib teede- ja sideministeerium tõlgendada seisukohta teisiti ning siis lähtub amet sellest, lisas Tüür.
Teede- ja sideminister Raivo Vare lausus Eesti lennukompanii plaane kommenteerides, et mida rohkem võimalusi lendamiseks, seda parem. Praegu lendab Estonian Air Tallinna--Moskva liinil neli korda nädalas. Eelmisel aastal oli lennukite täituvus ligi 35% ja tänavu 40%.
Vare ütles, et Aerofloti poolt Eesti lennukompaniiga sõlmitud n-ö agendilepingu puhul on tegemist huvitava pretsedendiga. Aerofloti ja Eesti lennukompanii vahel sõlmitud lepingu alusel lendab Eesti lennukompanii sellel liinil oma lennukitega ja teostab Aerofloti nimel ka kõiki teisi operatsioone.
Vaidlusküsimus tekkis Vare sõnul selles, et riigi määratud lennukompanii aktsiate kontrollpakk peab olema kohaliku kapitali käes.
Vare sõnul on välistatud olukord, mille kohaselt võiks Vene lennundusvõimud ühel päeval öelda, et liinil lendab kaks Eesti firmat ja nõuaks Estonian Airi kõrvaldamist.