Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Neste ja IVO lähenevad
Turg on jälginud seda arengut väga teraselt juunist peale, kui Soome kaubandus- ja tööstusminister Antti Kalliomäki tegi avalikuks, et ministeerium uurib nende kontsernide koostöövõimalusi. Sestpeale on Neste aktsia Helsingi börsil tõusnud ja kõikunud 131 ja 150 marga vahepeal. Kuna IVO-l läheb paremini kui Nestel, siis oleks ühinemine Nestele kasulikum. IVO juhtkond on tõdenud, et IVO-l pole ühinemisest suurt midagi võita.
Kahe firma ühinemise tulemusena tekiks hiidenergiafirma, mille käive oleks 150 miljardit Eesti krooni ehk samas suurusjärgus kui Nokial ja UPM-Kymmenel.
Riigile kuulub Neste aktsiatest praegu 83% ja IVO aktsiatest 96%. Käibe poolest on Neste IVOst neli korda suurem: 115 miljardit 32 miljardi Eesti krooni vastu. Kuid võrreldes kahe firma kasumit aastail 1990--1996, edestab IVO Nestet ligi 26 korda.
Parlament on andnud valitsusele loa vähendada riigi osa mõlemas firmas 50,1 protsendini. Plaani kohaselt toimub IVO osaline erastamine ja börsile viimine kas selle aasta lõpul või tuleva aasta algul.
Tööstusministeeriumi juhtimisel peavad IVO ja Neste aasta lõpuks määrama ära tulevase energiakoostöö, mille käive on umbes 133 miljardit Eesti marka.
Nagu kirjutab Inglise Financial Times, on Euroopa komisjon seisukohal, et Neste ja IVO ühinemise tulemusena tekkival firmal oleks liiga domineeriv positsioon Soome energiaturul.
Neste, kellel on Vene Gazpromiga ühisfirma Gasum, on Soome ainus gaasiga varustaja. IVO on põhilisi gaasitarbijaid ja riigi suurim elektrienergia tootja.
Kuna ühinenud firmal oleks väga tugev positsioon kütuse müümisel jaetarbijatele, siis on loogiline, et komisjon selle vastu huvi tunneb, ütles Merrill Lynchi asjatundja.
Eelmisel aastal blokeeris Brüssel kavandatud ühinemise Soome jae- ja hulgimüügisektoris. KL-DI-FT