Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Valgusteid müüakse sügisel suvest rohkem
Praegu käib müügifirmadel vilgas sügishooaeg. Ülevaate saamiseks lõppenud suvisest valgustimüügist saatis Äripäev küsimustiku ligikaudu 20 tuntud valgustifirmale. Valgustimüüjatel paluti esitada juuni--augusti müügitulemused, kuid paraku ei soostunud enamik neist andmeid avaldama. Seepärast sai tabelisse kaheksa kõhna rida.
Andmete avalikustamisest keeldumise selgituseks ütles üks firmajuht, et oma nime on tabelis tore näha küll, kuid konkurent loeb sellestki vähesest pärast kiiret arvutust nii mõndagi välja. Ja mis kõige tähtsam, lõpetas firmajuht, midagi rõõmustavat suvisest läbimüügist rääkida pole.
Valgustikaupmehed ei pea suve eriti soodsaks müügiperioodiks. Võrreldes kevadega suvel müük küsitletud firmadel kas suurenes 10--20%, jäi samaks või sootuks vähenes. Keskpärane läbimüük tekitas valgustifirmades üldist rahulolematust, elavnesid aga valgustimüüjad sügisesest müügist rääkides.
Andres Meresmaa Ensto Elektrist selgitas, et ehitused pole suvel jõudnud veel valgustussüsteemide paigaldamise järku ning seepärast oli suvist kesist müüki ette arvata. «Siiski polnud suvine läbimüük kevadisest kehvem, kuid sügisel müüme valgusteid kindlasti tunduvalt rohkem,» oli Meresmaa kindel.
Optimistlikult suhtusid sügistesse tulemustesse ka teised valgustimüüjad. Näiteks kui Ehitusmaailma Livali valgutite müük vähenes suvel kuni 40%, siis sügiseks loodetakse müüki suurendada isegi 50-60%.
Tõusvas joones on Ehitusmaailmas müüdud Brillianti kaubamärgiga tooteid: suvel 15% rohkem ja sügisel loodetakse müüa suvest 20--45% enam.
Suvel suhteliselt edukalt müünud Moodne Valgustus loodab sügisel müüa veelgi enam. Suvel osteti huvitavate Itaalia lampidega kauplevast ärist 10--15% rohkem kui kevadel ja sügise müügitulemus peaks olema sellest 20--30% suurem.
Kahe kaubamärgi (Fagerhult ja Idman) peale kokku müüs suvel kõige rohkem valgusteid SLO Eesti AS. Nemad võivad müügisuvega enim rahul olla, sest valgustimüük kasvas kevadega võrreldes 20%. SLO Eestil on hoog sees, sest müügijuht Indrek Mummi sõnul on firma eesmärk müüa sügisel valgusteid suvest tunduvalt rohkem.
Suvise ühe kaubamärgi läbimüügi liider Glamox -- sealt osteti sama palju kui kevadel -- jätkab ambitsioonikalt ka sügisel, sest müüa kavatsetakse kogunisti 1,5 korda enam.
Tabeli põhjal müüvad kõik edukalt üldvalgusteid, samas on küllaltki hõredalt numbreid töö- ja efektvalgustite veerus. Indrek Mumm ütles, et töövalgustite osakaal on SLO-l nii väike, et seda pole mõtet üldvalgustite müügist eraldi näidatagi.
Veelgi keerulisem on müüa efektvalgusteid. Valgustimüüjad kinnitasid, et alati leidub kliente, kes midagi originaalset küsivad, kuid suurem osa tellijatest eelistab efektvalgustite muretsemisel pöörduda disain- ja originaalvalgustite tootmisele või müügile spetsialiseerunud firmade poole.
Sisearhitek Eero Jürgenson ütles aga, et Eesti efektvalgustifirmad pakuvad siiski vaid masstoodangut.
«Eestis pole praegu tõsiseltvõetavat klienti, kes suudaks kallist elitaarvalgustust tellida,» selgitas Eero Jürgenson põhjusi, miks Eestis müüakse põhiliselt üldvalgusteid.
Ensto Elektri laost kaup otsa ei saa. Maaletoojana müüakse ainult Ensto kaubamärgiga valgusteid, neid on laos laias valikus piisavalt ja klient saab kauba põhimõtteliselt kohe kätte, selgitas Andres Meresmaa. Vaid eksklusiivsemaid valgusteid tuleks ette tellida, kuid ka see kaup jõuab kliendini juba 2--4 nädala jooksul, rääkis Andres Meresmaa.
Enstoga täpselt samad tingimused on välja pakkuda ka Ehitusmaailmal, SLOl ja Moodsal Valgustusel. Glamox lubab kauba kliendile toimetada 1--28 päeva jooksul.
Üheaastase garantii annavad valgustile kõik küsitletud, vaid Moodne Valgustus lubas esindatud Itaalia kaubamärkidele 6 kuud garantiid.Ehitusmaailm pakub Brilliantidele garantiiajaks olenevalt valgusti tüübist 6--36 kuud.