26 oktoober 1997

Inglased vähendavad liiklusõnnetusi Eestis

Inglased kasutasid tee telgjoone tähistamiseks freessüvendisse liimitavaid helkuriga maanteenaelu, mis näitavad juhile tee kulgemise suunda autolaternate valguse kaugeimas ulatuses.

Tallinna ringtee ja Rapla maantee ristumise lähedusse paigutati nelja kilomeetri ulatuses keskmiselt 24meetrise vahega üle 200 maanteenaela. Üks maanteenael maksab viissada Eesti krooni. Stimsonite'i Euroopa müügidirektori Scott Horne'i sõnul oleks sellele teelõigule maanteenaelade paigaldamine kommertsalustel läinud maksma üle 100 000 krooni. Eesti maanteeamet kulutas ristmiku tähistamiseks alla 40 000 krooni, mis vastab vähempakkumise korras saadava hädapärase teemärgistuse hinnale.

Maanteenael peab lume sahkamisele vastu kümme aastat, inglaste väitel on soojematel maadel maanteenalad kestnud koguni pool sajandit. «Norrasse ehitatud 14 kilomeetri pikkusel katselõigul vähenes liiklusõnnetuste arv nelja aasta jooksul kümme korda, surmaga lõppenud õnnetused lakkasid,» esitleb Scott Horne ühe Norra teedeametniku raportit nende firma tehtud teemärgistuse kohta.

Tallinna ringtee ja Rapla maantee ristmikul on liiklusõnnetuste suhtarv kaks vigastustega lõppenud õnnetust kümne kilomeetri kohta. Mullu toimus seal 11 liiklusõnnetust, üks inimene hukkus ja kuus sai vigastada. Õnnetustes tekkinud kahju hindab maanteeamet ligi kuuele miljonile kroonile.

«Oleksime tänaseid tähistusmaterjale kasutanud enne 1996. aastat, oleks arvestuslik kokkuhoid ligi kolm miljonit krooni,» ütleb maanteeameti peadirektori asetäitja Harri Kuusk. «Iga tänapäevasesse teemärgistusse investeeritud kroon toob tagasi üle paarikümne krooni,» lisab ta.

Riik saab liiklusõnnetuses hukkunud inimese pealt kahju 4,4 miljonit krooni, invaliidistumise korral 4,7 miljonit krooni. Selline arvestus põhineb ühe inimese osalemisel rahvusliku koguprodukti loomisel. Arvestatud on ka operatiivbrigaadide väljasõitu õnnetuskohale, varalist kahju ja muid näitajaid. Soomlased hindavad inimese elu 20 miljonile Eesti kroonile.

«Näib paradoksaalne, aga pimedas ja halbades ilmastikuoludes sõidukiirus suureneb. Kui tee on märgistatud, siis pimedal ajal isegi hea ilmaga sõidukiirus väheneb,» ütleb Kuusk, kes eelistab korralikku teemärgistust politsei trahvimeetoditele.

Hetkel kuum