Sündmused Venemaal, Poola transiitlubade defitsiit ning lähenev puhkuste periood teevad transpordituru hinnataseme ebakindlaks.
Lähikuudel veoteenuse hind ei lange, vaid pigem tõuseb.
Pinged Venemaal on jätnud veoautod Euroopas tööta. Paljud ettevõtted on katkestanud poliitilise kriisi ja streikidega majandusliku krahhi äärele viidud Venemaale kauba tarnimise.
Kuna Venemaa-suunalised koormad on ära langenud, rabatakse veoturul Venemaa külje alla jäävate Baltimaade koormaid. Seetõttu on ka Eesti vedajatel puudus varem rohkelt jagunud impordikoormatest. Koormast ilmajäämise kahju vastu kindlustatakse ennast kõrgema ekspordikoorma veohinnaga.
Juuni keskpaigas algav puhkuste-eelne periood tõstab sissevedude hindasid 10--15 protsenti. Veohindade tõus on põhjustatud välispartnerite soovist enne puhkust laod kaubast tühjaks müüa ja Eesti sisseostja soovist kindlustada ennast kaubaga ka välispartneri puhkuse ajal. Ekspedeerimisfirmade aastatepikkune kogemus näitab, et Saksamaal kasvab seetõttu veonõudlus juuni lõpust juuli alguseni, Itaalias juuli teisel poolel.
Lõppenud ei ole probleemid Poola transiitlubadega. Sellel nädalal jõudsid Eestisse Poola eraldatud lisaload. Lube pole aga jälle piisavalt ja need lõpevad tõenäoliselt suve lõpuks. Arvatavasti soostub Poola veel kord lisalubasid eraldma.
Poola uut keskkonnasõbralikku suunda arvestades saavad aga lisalubasid ainult «rohelised» veokid. Eesti ca 3500 rahvusvaheliste vedude teostamise õigusega veokist on aga «rohelisuse» tingimustele vastavad ainult 25%. Ülejäänutele jääb Poola territoorium suletuks. Nende autodega pääseb Euroopasse vaid praami kasutades, mis teeb veo kallimaks.
Lähikuude hinnaralli üleelamiseks on transpordi vajajatel kolm võimalust. Astuda püsisuhetesse suurte ekspedeerimisfirmadega, kelle suured kaubavood võimaldavad olla turukõikumistest sõltumatumad ning kes võtavad hooajajalised hinnakõikumised enda kanda. Paraku peab suurte ekspedeerimiskontsernide kasutaja arvestama, et ta maksab transporditeenuse eest stabiilselt kõrgemat hinda (kindlus maksab) võrreldes sellega, mida pakuvad soodsal ajal väikefirmad. Teine võimalus on püüda ära tabada õige hetk oma laoseisu täiendamiseks, kui veo hind on enne järjekordset tõusu madalpunktis. See ei pruugi aga õnnestuda ja laoseisude soetamine hoiab kinni firma käibevahendeid. Kolmas võimalus on maksta transpordi eest just niipalju, kui olukord veoturul hetkel nõuab.
Seotud lood
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.
Viimased uudised
Ülevaade tuumaheidutusest geopoliitiliste muutuste ajastul
Tesla ostuga võiks oodata
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele