• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,18%8 807,18
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,81
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,18%8 807,18
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,81
  • 01.12.98, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kauba omanikul teadmistest puudu

Väheteadlik eksportöör või importöör on varustatud teadmisega, et CMR-konventsiooni sätete kohaselt peaks vedaja vastutama kauapde vastuvõtmise hetkest kuni üleandmise hetkeni.
Kaubakahju tekkides ei oska aga eksportöör ega importöör midagi mõistlikku öelda, kui vedaja, ekspedeerija või kindlustusselts tema hüvitise saamise õiguse vaidlustab. Hoolimata kauba vigastumisest või kaotsiminekust jääb kauba omanik hüvitisest ilma.
Eksportöör või importöör ei ole kunagi nii tark kui vedaja või ekspedeerija. Viimased puutuvad igapäevatöös pidevalt kokku rahvusvahelist transporti reguleerivate õigusaktidega ja oskavad seetõttu kaubakahju korral kauba omanikule hüvitise mittemaksmist põhjendada. Vedajat ja ekspedeerijat aitab vajaduse korral «väärt nõuannetega» kindlustusselts, kus transpordifirma on kindlustanud oma vastutuse.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kauba omaniku kurva saatuse põhjused vaidlustes vedaja, ekspedeerija ja kindlustusseltsiga on näha rahvusvahelise kaubanduse ja transpordi alastel kursustel. Eksportöörid ja importöörid kursustest osa ei võta. Vedajad, ekspedeerijad ja kindlustusseltsid on koolitustel alati esindatud. CMR Konsultandi kursuste 47 osavõtjast on vaid üks olnud kauba omanik. EMI EWT andmetel on nende kursusel «Transport ja veoleping väliskaubanduses» samuti üle poolte osavõtjatest veofirmade esindajad.
Majandusolukorra halvenemisega võivad vedajad ja kindlustusseltsid keelduda kahju hüvitamast ka siis, kui selleks põhjus puudub. Selleks pakuvad rahvusvahelised transpordikonventsioonid piisavalt võimalusi. Kui kauba omanikud jätkavad leiget suhtumist logistikaalasesse koolitusse, siis tuleb neil üha sagedamini hakata kahjusid ise kandma.
Autor: Renee Mahl

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele