Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti firmade edu sõltub töötajate võimest õppida õppima

    Iga ettevõte, kes soovib olla edukas 20. sajandi lõpu konkurentsitihedas ärikeskkonnas, peab mõistma, et edu sõltub inimeste õppimisvõimest. Ent enamik inimesi ei oska õppida. Enamgi veel -- hästi haritud, võimekad ja motiveeritud inimesed, keda tavaliselt peetakse kõige õppimisvõimelisemaks, ei ole tihtipeale selles väga head.
    Harvardi ülikooli professor Chris Argyris on kirjutanud, et paljudel firmadel ei ole mitte ainult raskusi õppimise dilemma lahendamisel, vaid nad ei tea, et selline probleem üldse eksisteerib. Põhjus on lihtne: nad lihtsalt mõistavad õppimise olemust väga kitsalt.
    Enamik inimesi firmades defineerib õppimist kui lihtsalt probleemide lahendamist, keskendudes vigade leidmisele ja parandamisele. See on kindlasti õige, ent sellest ei piisa. Õppimine on oskus hinnata oma tegutsemist probleemide lahendamisel, muutes vajaduse korral tegutsemisviise. Lahendamise meetodid võivad olla lisaprobleemide tekkimise põhjuseks.
    Hästi haritud, motiveeritud oma ala professionaalid on head probleemide leidmisel ja lahendamisel. Aga kuna nad on olnud kogu aeg edukad, ei ole nad peaaegu kogenud läbikukkumist ja neil ei ole olnud võimalust õppida ebaedust. Kui kitsas lähenemine probleemide lahendamisel ei tööta, siis võtavad need edukad inimesed sisse kaitseasendi, väldivad kriitikat ja süüdistavad kõiki teisi, aga mitte iseennast.
    Eestis, kus paljusid indiviide ja ettevõtteid on viimaste aastate jooksul saatnud kiire edu, on muutunud edukate inimeste õppimisvõime seoses majanduskeskkonna halvenemisega eriti aktuaalseks.
    Eesti paljude ettevõtete juhid, kes on võtnud liigselt riske, mille tõttu on ettevõtted kannatanud suurt kahju või läinud pankrotti, on enda tegevuse kriitilise hindamise asemel asunud süüdistama väliskeskkonda või muid tegureid. Kindlasti on edu ja ebaedu sõltuvuses paljudest teguritest, ent kõik peaks alguse saama iseenda tegevuse analüüsimisest.
    Küsimus ei ole selles, kas nüüd kõik ettevõtted peaksid enda «mitte-väga-õppimisvõimelised» juhid ja professionaalid vallandama päevapealt. Pigem on see nii, et need ettevõtted, kus juhid ega töötajad ei suuda õppida, kaovad lihtsalt konkurentsis.
    Suurtes hierarhiliselt ülesehitatud firmades, kus struktuur vastab nn spetsialiseerumisele, ei ole enamikul firma töötajatel otsekontakti klientidega. Töötajad ei näe otsesidet turul saavutatud firma tulemuste ning oma töö ja palga vahel. Edukad firmad, nagu ABB, Canon, Intel ja 3M, on loobunud põhimõttest, et tippjuhtidel on tarkuse monopol ning ülejäänud töötajad on firmas vaid selle tarkuse realiseerimiseks. Need firmad on mõistnud, et konkurentsitihedas ärikeskkonnas vajab edukas organisatsioon turusignaalide pidevat kulgu läbi terve organisatsiooni, et reageerida võimalikult kiiresti turul toimuvatele muutustele. Kui seda infokulgu takistatakse, siis ettevõte ei suuda õppida või õpib aeglaselt.
    Eesti firmadele tähendab see, et esimese sammuna peavad tippjuhid vaatama, kas nad juhendavad oma alluvaid lähtuvalt samadest põhimõtetest, mille järgi nad ise tegutsevad. Kas nende põhjendused on vettpidavad ja kas nende endategevus ei soosi firmas soovitule vastupidiste efektide tekkimist?
    Omandada tuleb oskus, kuidas produktiivselt põhjendada oma otsuseid. Öelda, et mul on õigus, sest mul on õigus, või ma tean, sest olen direktor, ei ole piisav. Kui juhi alluvad huvituvad teatud otsuse puhul selle põhjendustest, siis see ei näita usaldamatust, vaid hoopistükkis on tegemist väärtusliku võimalusega õppida.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.