• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,55%39 765,46
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,57
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,55%39 765,46
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,57
  • 27.08.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tanklaketid lükkavad hinnariski tarbija kaela

Kolmapäeval tõstsid Eestis suurt turuosa omavad tanklaketid Statoil, Neste ja Shell bensiini hinda. Seni kütuse hinna tõusu leigelt suhtunud konkurentsiamet algatas eile eeluurimise, kahtlustades firmasid kartellikokkuleppes.
Toimetuse arvates peavad Eesti suuremad kütusemüüjad hakkama ka ise kandma kütuse maailmaturuhinna kõikumise riske. Seni on autokütuse müüjad hinnatõusu riskid jätnud tarbija kanda.
Turgu valitsevad kolm jaemüügiketti peavad hakkama mõistma, et kliendid on nende partnerid. Seni on üritatud klientidelt võimalikult palju välja pigistada. Hinnatõusule vastatakse väga kiiresti, aga kui hind maailmaturul langeb, siis reageerivad tanklaketid sellele väga uimaselt.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Oma üleolevat suhtumist tarbijatesse näitasid tanklaketid viimase hinnatõusuga, mida põhjendati tõusuga maailmaturul. Tegelikult on Rotterdami sadamas hind viimastel nädalatel olnud stabiilne ja isegi langenud. Seega ei saa bensiini hinna kerkimist põhjendada antud juhul liikumistega maailmaturul. Pigem on asi konkurentsisuhete puudumises.
Kui vaagida hinnatõusu toetavaid argumente, siis on kõige tõsiseltvõetavam väide, et suuremate jaekettide välismaised omanikud on pannud paika kasumimarginaali, mida kohalikud juhid peavad rangelt jälgima.
Tänu minimaalsele konkurentsile on klientide arvamus ning hinnatõusuga kaasnev negatiivne maine Shelli, Statoili ja Neste jaoks teisejärguline ja erinevalt oma klientidest -- näiteks transpordifirmadest -- ei ole kütuse jaemüüjad sunnitud kasumimarginaali vähendama. Äripäeva analüütiku Tõnis Oja arvutuste kohaselt teenivad suured kütuseketid Eestis kasumit 1,00--1,20 krooni kütuseliitrilt.
See, et tanklaketid lükkavad maailmaturul toimunud kütuse hinna tõusu täielikult tarbija õlule, lööb neile tulevikus bumerangina tagasi. Selle suvega on kolm suurt tanklaketti söövitanud klientide mällu teadmise, et Stat-oili, Neste ja Shelli värve kandvates tanklates on kütus kallis ning need firmad kergitavad hinda isegi siis, kui maailmaturuhind langeb.
Kindlasti muutub ka suurklientide suhtumine. Et vältida ootamatut kütusekulude kasvu poole aasta pealt, soovitab Äripäev kütusefirmade suurklientidel üritada riske maandada tanklakettidega sõlmitavate tulevikutehingute abil või mõnel muul moel sundida Statoili, Nestet ja Shelli võtma osa maailmaturuhinna tõusu riskist enda kanda.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele