• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 16.09.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kas toetate riigieelarve koostamise uut põhimõtet?

Loomulikult on see õige. On täiesti ebanormaalne, kui riigikogu tegeleb arutamise ja hääletamisega eelarvesummade ümber, mis ulatuvad tuhandetesse või kümnetesse tuhandetesse kroonidesse. Tegemist on isegi meie vaesust ja tagasihoidlikku eelarvemahtu arvestades väga väikeste summadega.
Sisuliselt näen ma siin riigiõigusliku probleemi lahendamist. Kardan, et senise raha jagamise praktikaga läks riigikogu valitsuse ja ministri, st täitevvõimu mängumaale.
Loomulikult riigikogu huvitab, kui palju haridusministeerium kavatseb investeerida koolivõrku. Mismoodi konkreetselt, kui suurtes summades ja millises järjekorras, peab aga otsustama minister. Loomulikult on riigikogu liikmetel õigus teada, kuidas see protsess käib, ja sellest annab valitsus ka riigieelarve seletuskirjas teada. Konkreetse koolimaja remont ei pea aga olema seaduse osa. Kaubelda ja vaielda riigikogus ühe koolimaja remondisumma üle on lubamatu luksus ja raiskamine.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Seda ei saa toetada, sest nii võtame kohtadelt võimu ja kaotame ära olulise regionaalpoliitilise instrumendi, milleks olid senised regionaalinvesteeringud. Investeeringute jaotamise voli jääb ministritele.
Valitsuse esindajad küll ütlevad, et ministeeriumid jagavad raha kooskõlastatult maavalitsustega. Minu info kohaselt on aga ministeeriumid juba väga erinevalt tegutsenud. Üks minister jätab kogu raha riiklike investeeringute tarvis, teine jagab midagi ka kohalikele omavalitsustele.
Senimaani jagati kohalikele omavalitsustele investeeringuid regionaalsete investeeringute programmi kaudu ja see on hakanud väga hästi tööle. Järgmises eelarves on neid vahendeid vähendatud 400 miljonilt 200-le ja ka seda allesjäänud summat jagavad ministrid. Kindlasti ei ole see senisest parem variant ja sellega ei saa nõustuda.
Sellise raha jagamise korra puhul kaob ära eelarve läbipaistvus. Ma ei toeta seda nn katuselappimist. Riigikogu peaks otsustama summa üle ja eraldatav summa tuleks laiali jagada kristlikel põhimõtetel kohalike omavalitsustega läbi rääkides.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 12 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele