• OMX Baltic−0,24%291,4
  • OMX Riga−0,72%883,49
  • OMX Tallinn−0,22%1 852,16
  • OMX Vilnius−0,18%1 133,02
  • S&P 500−1,07%5 614,66
  • DOW 30−0,62%41 581,31
  • Nasdaq −1,71%17 504,12
  • FTSE 100−0,1%8 696,77
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,45
  • OMX Baltic−0,24%291,4
  • OMX Riga−0,72%883,49
  • OMX Tallinn−0,22%1 852,16
  • OMX Vilnius−0,18%1 133,02
  • S&P 500−1,07%5 614,66
  • DOW 30−0,62%41 581,31
  • Nasdaq −1,71%17 504,12
  • FTSE 100−0,1%8 696,77
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,45
  • 05.10.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pool krooni valimisplakatilt

Ühe tavalise popstaari kontserti või klubiüritust reklaamiva plakati kleepimise eest teenivad poisid keskmiselt 20 senti. Poliitilise reklaami kandva trükiste levitajad on aga muusikaürituste korraldajatest enam kui kaks korda heldemad. Potentsiaalse kohaliku omavalitsuse liikme näolapiga plakati plangule kinnitamine toob koolipoisist kleepijale sisse kuni 50 senti.
«Meile lubati 5000 plakatit,» räägib 16aastane Ivan, kes tegeleb lendlehtede jagamise ja plakatite kleepimise «äriga» ligi pool aastat. «Üksi ei saa hakkama, võtan sõbra kaasa, aga kahe pealegi 2500 krooni paari päeva eest pole paha.»
Valmisplakati hind on tavalisest kõrgem, sest erinevalt muudest plakatitest, mis jäetakse rippuma, kuni tuul ja plakatil oleva staari fännid selle ära viivad, tuleb poliitikuid reklaamiv poster pärast valimisi ka ära koristada.
Ivanile ja tema sõpradele tellimiste hankimisega tegeleb 21aastane Deniss, kes tahtis eelmisel aastal kahe sõbraga luua oma firma, mis korraldaks ainult lendlehtede levitamist ja plakatite kleepimist. Idee jäigi ideeks.
«See bisnis ei meeldi linnavalitsusele eriti, neilt tuleb praegugi kõige rohkem pahandusi, sest plakatid rikkuvat linnapildi ära,» seletab noormees.
«Tavaliselt on kaks-kolm suurtellimust kuus, aga vahel pole midagi pika aja jooksul,» jätkab Deniss. «Seda ei saa käsitleda põhilise sissetulekuna, sest tellimuste maht sõltub hooajast.»
Noormehed ei süvene enda sõnul sellesse, mis poliitiku reklaamikampaanias nad osalevad, mis erakonda kandidaat kuulub ja milliseid vaateid esindab. Kohalike valimiste tulemused huvitavad poisse vähe.
«Mina olen üldse väga apoliitiline inimene,» sõnab Deniss. «Ma ei tunne huvi, mis vaated on erakonnal, kes kasutab meie teenuseid.»
Mõõdukate ühe liidri Indrek Kanniku sõnul kasutab tema erakond oma kandidaatide reklaamimiseks ainult ametlikult tellitud pindu. «Isekleepimisega ei hakka tegelema,» räägib Kannik. «Maja seinalt võib reklaami vabalt ära rebida, pärast on see esteetiliselt ebameeldiv.»

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele