Eesti kinnisvaraturul omanik ja arendaja ei tunneta veel halduse ja haldaja tähtsust.
Lääne-Euroopa riikides ei teostata tulevaste haldajate ega vahendajateta ühtegi kaubanduskeskuse või büroohoone arendusprojekti.
Haldaja tuleb kaasata tööprotsessi alates projekteerimisest. Omanikud ehitavad enamasti võimalikult odavate materjalidega, kärpides iga võimalikku lisakulutust. Pärast hoone valmimist kuulutatakse haldaja konkurss ning reeglina võidab see, kes müüb oma teenust odavamalt kui konkurendid.
Pahatihti hakatakse hoone ekspluatatsiooni korraldamise peale mõtlema alles siis, kui ehitustööd on juba lõpetatud. Siin mängib suurt tähtsust eelnevalt kasutatud materjalide valik, mida ehitaja on kasutanud odavust taga ajades. Hoonet ehitades on omanikule väga oluline olnud tema ehituse maksumus, kuid ta ei kujutata ette, kui palju kallimaks lähevad selle hoone ekspluatatsioonikulud. Tihti võivad need kulutused aastate möödudes suureneda rohkem kui kümneid kordi.
Ollakse harjunud tõmbama paralleele halduse ja majavalitsuse vahele: kui majas on avarii, jookseb haldaja likvideerima tagajärgi, koristust ja organiseerib prügivedu. Haldustegevus peaks siiski avariisid ennetama. Haldusteenust pakkuv firma on see, kes oskab planeerida hoone väärtuse languse asemel selle tõusu ajas. Igal tehnilisel seadmel on oma tööiga. Haldaja näeb ette iga tehnilise seadme õigeaegse remondi ja väljavahetuse. See puudutab hoone tehnilist korrasolekut üldises mõttes (fassaad, katused, uksed, aknad jne).
Haldus nagu iga muugi tegevus toimib seda tulemuslikumalt, mida professionaalsemalt seda tehakse. Tulevaste rentnike või üürnike jaoks on väga oluline maja haldaja, sest haldajaga suheldakse otse kogu lepinguperioodi vältel. Mida tähelepanelikum haldaja on rentnike suhtes, seda tõenäolisemalt ei hakka rentnik endale otsima uut võimalust büroo rentimiseks. Mõnes büroohoones pakutakse aega kokku hoidvaid lisateenuseid: rentnikel on näiteks võimalik tellida autopesemise ja riiete keemilise puhastamise teenust.
hoone seisukorrale ja kasutamisotstarbele hinnangu andmine
vajalikud kulutused
võimalikud tulud
tegevuse planeerimine jne
majandustegevuse aastaplaani koostamine
maksete tasumiste korraldamine
üüri- ja rendiarvete tasumise korraldamine
ekspluatatsioonikulude arvestus ja tasumine
finantsarvestuse korraldamine
aruandluse korraldamine
kommunaalteenuste järelevalve
tehniliste süsteemide hoolduse korraldamine
avariide likvideerimise korraldamine
hoone konstruktsioonide ja süsteemide regulaarne järelevalve
välisterritooriumi puhastuse ja haljastuse korrashoid
hoonesisene puhastus
prügimajanduse korraldamine
haldamiseks vajalike lepingute koostamine, sõlmimine
rendi- ja üürilepingute sõlmimine, lõpetamine, täitmise kontroll
omanike esindamine hallatavate hoonetega seonduvates küsimustes
juriidilised konsultatsioonid
Autor: Kairi Kõrm
Seotud lood
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.
Viimased uudised
Ülevaade tuumaheidutusest geopoliitiliste muutuste ajastul
Tesla ostuga võiks oodata
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele