Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuritegevuse ja inflatsiooni mootor

    Euroopa Liidust kostub jällegi ähvardav idee tõsta mootorikütuste aktsiisi alammäära. Kui varasemalt oli see pliivabadel kütustel 4,49 krooni liitri kohta, siis kuulujutud räägivad soovist tõsta see 7,04 kroonini liitrilt. Arvestades Euroopa riikides kehtivaid kütuseaktsiisimäärasid ei saa 7kroonist miinimumi eriti kõrgeks pidadagi.
    Eestile on praegusegi taseme saavutamine varem paika pandud tempoga, kas ülejõukäiv või siis vähemalt olulisi sotsiaalseid pingeid tekitav. Kütuse hinna tõusu puhul tuleb arvestada, et see ei puuduta pelgalt sõiduauto omanikke.
    Hinnatõusu all kannatavad transporditeenuse pakkujad, millega kaasneb nende teenuste kallinemine. Tõusevad ühistranspordi ja kaubavedude hinnad ning seeläbi kaupade ja teenuste hinnad üldiselt. Kui see toimub liiga forsseeritud tempos ja riigi elatustase ei suuda sellega kaasas käia, on tulemus meie riigi elanikele pehmelt öeldes kurb. Euroopa standardid on välja kujunenud märkimisväärselt pikema aja jooksul ja olnud elanikele loomulikumad.
    Lahendus võiks olla Euroopa Liidult kütuseaktsiisi ühtlustamisel üleminekuperioodi pikendamise taotlemine. See tähendaks, et praegu ettenähtud 50 sendi asemel tõuseks aktsiis edaspidi 15 senti aastas ja minu isiklik seisukoht on, et selle aasta detsembris ei tuleks kütuseaktsiisi üldse tõsta. Eelmise valitsuse planeeritud aktsiisitõusu dünaamikat võis ju põhjendada mõne varasema aasta üle ootuste hea majanduskasvuga, kuid praeguseks on see graafik muutunud ülejõukäivaks ja lühinägelikuks. Põhimõte, et ELilt tuleks taotleda üleminekuperioodi pikendamist, on sisse kirjutatud koalitsioonileppesse ning selline on ka teede- ja sideministeeriumi selge seisukoht.
    Teine probleem on kütuse aktsiisiga maksustamise praegune kord, mis on tekitanud situatsiooni, kus eraldi toorbensiini ja kütuselisandeid importides on võimalik aktsiisi maksmisest kõrvale hiilida. Sisseveetud komponente segades saadakse vajaliku oktaanarvuga bensiin. Sellise skeemi ja aktsiisi kiire tõusu tõttu laekus 1999. aasta riigieelarvesse kütuseaktsiisi ligi 400 miljonit krooni planeeritust vähem.
    Ainsaks kahjulikuks mõjuks siin ei saa pidada riigieelarve alalaekumist. Sellise bensiini puhul jälgitakse vaid oktaanarvu, kuid muude ainete sisaldus on täiesti paigast ära. Siit on võimalik järeldada, et vaatamata sellele, et bensiini eest tuleb maksta kohati üle jõu käivat hinda, ei ole garanteeritud kauba kvaliteet.
    Lahendusena näeb teede- ja sideministeerium toorbensiini ja mitmesuguste lisandite bensiiniga võrdset maksustamist aktsiisiga. Seeläbi muutuks ebaratsionaalseks komponentide tarnimine ja kohapeal segamine. Vastavasisuline ettepanek kütuseaktsiisi seaduse muutmise algatamise kohta on teede- ja sideministeeriumis välja töötatud, ootame selle kiiret arutelu valitsuses. Loomulikult eeldab see toorbensiini ja lisandite aktsiisist vabastamist juhul, kui neid kasutatakse keemiatööstuses.
    Praegune kütuseaktsiisiga maksustamise süsteem ja selle liiga kiire kasvutempo on loonud olukorra, mis mõjub ühtemoodi halvasti nii tarbijale kui riigile.
    Tarbija ei saa olla kindel ostetud kauba kvaliteedis, mis niigi on tema jaoks ülemäära kallis. Riik kaotab aastas sadu miljoneid kroone.
    Analüüsides aktsiisi alalaekumist ja statistikat autode läbisõidu kohta, võib väita, et maksustamata kütuse osa bensiiniturul ulatub 40 protsendini. Oluline maksupettuste allikas on ka nn ahjukütuse ja diiselkütuse erinev maksustamine.
    Aus konkurents kütuseturul on pärsitud ja illegaalne äri turgutab kuritegevust. Sellepärast on muudatused kütuseaktsiisi seaduses vajalikud. Samuti tuleb taotleda Euroopa Liiduga läbirääkimistel üleminekuperioodi pikendamist.
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Nõrk tehnoloogiasektor surus USA turud taas langusele
Kuna tehnoloogiasektor ilmutas nõrkust, siis langesid langesid kolmapäeval taas kõik kolm suurt USA indeksit: Nasdaq kukkus kõige rohkem -1,15%, S&P 500 odavnes -0,58% ning Dow 30 taandus -0,12%. Indeksid langesid neljandat päeva järjest, mis tähendab pikimat kaotuste seeriat alates jaanuarist.
Kuna tehnoloogiasektor ilmutas nõrkust, siis langesid langesid kolmapäeval taas kõik kolm suurt USA indeksit: Nasdaq kukkus kõige rohkem -1,15%, S&P 500 odavnes -0,58% ning Dow 30 taandus -0,12%. Indeksid langesid neljandat päeva järjest, mis tähendab pikimat kaotuste seeriat alates jaanuarist.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Uus linnavõim vahetas välja Tallinna Hambakliiniku nõukogu ja juhi
SA Tallinna Hambakliiniku nõukogu kutsus alates tänasest tagasi juhatuse esimehe Maksim Volkovi, kelle juhitud linnaasutuses paljastas audit autoritaarse juhtimise ja lepingud omadega.
SA Tallinna Hambakliiniku nõukogu kutsus alates tänasest tagasi juhatuse esimehe Maksim Volkovi, kelle juhitud linnaasutuses paljastas audit autoritaarse juhtimise ja lepingud omadega.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Ulub koos huntidega: Wolf Groupi kaks tütart tegutsevad Venemaal rahulikult edasi
Eesti ehitusvahutootja Wolf Group jätkab äri Venemaal: Delovõje Vedomosti veendus, et mõlemad ettevõtte tütarfirmad tunnevad ennast hästi, nimetavad sõda spetsoperatsiooniks ja plaanivad aktiivselt Narva jõe taga areneda.
Eesti ehitusvahutootja Wolf Group jätkab äri Venemaal: Delovõje Vedomosti veendus, et mõlemad ettevõtte tütarfirmad tunnevad ennast hästi, nimetavad sõda spetsoperatsiooniks ja plaanivad aktiivselt Narva jõe taga areneda.