Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tarneahela juhtimine vallandas transpordibuumi

    Kolmkümmend aastat tagasi keskendusid ettevõtted kasumi maksimeerimisel tootmiskuludele ja müügile-turundusele. Enamikes firmades olid logistikakulud täpselt määratlemata või ei toodud transpordikulusid üldse välja. Alates 1970. aastatest on hakatud keskenduma üha rohkem tarneahela juhtimisele ja see on põhjustanud transporditeenuste nõudluse kasvu. Euroopa Liidus on selle tulemusena transpordimahud 1970.?1997. aastal kasvanud 207.
    Transporditeenuste nõudluse kasvu on soodsalt mõjutanud:
    - üldine majanduskasv;
    - firmade spetsialiseerumine väärtusahela kindlale osale;
    - spetsialiseerumine ja valmistatava toote osade sisseostmine isetootmise asemel, mis tähendas kohaliku transpordi asendumist rahvusvahelise transpordiga tarneahela osapoolte vahel;
    - ülevõtmised ja liitumised tarneahela optimeerimiseks;
    - suurte ettevõtete jagunemine väiksemateks ja ettevõtlusprotsesside ümberkujundamine, mis on kaasa toonud teenuste sisseostu osatähtsuse suurenemise;
    - uued tarneahela juhtimise strateegiad nagu ?Just in time? ja ?Efficient consumer response? (efektiivne reageering kliendi vajadustele), mis on muutnud varude täiendamise tsükli lühemaks;
    - 1990. aastate keskel kliendi vajaduste rahuldamine toodete kliendile kohandamise ja tootevaliku mitmekesistamise teel;
    - klienditeeninduse surve tellimuste töötlemisaegade lühendamiseks, kiirreageerimissüsteemide kasutuselevõtt ja esitatud tellimuste täitmise protsendi suurenemine, mis tõi kaasa väiksemad, kuid sagedasemad tellimused ning mille tulemusena kasvas oluliselt tarnete arv lõpptarbijale;
    - suund laovarude vähendamisele, mis tõi kaasa keskladude tekke ja vähendas ladude arvu tarneahela lülide juures, luues täiendavat nõudlust transpordi järele;
    - lattu tootmise asendumine tootmisega tellimuste alusel;
    - lisaväärtust loovate logistikateenuste sisseostmine kolmanda osapoole logistikateenuste pakkujatelt;
    - logistika geograafilise haarde muutumine: paljud firmad tegid oma logistikakontseptsioonid ümber ja asendasid kodumaise logistika regionaalsega, Euroopa keskse globaalsega;
    - jaotuskontseptsioonide muutumine, efektiivsuse kasv ja transporditeenuste usaldusväärsuse kasv moodustasid otsejaotuse ja ristladustamise kontseptsioonide selgroo, kus suuremaid transpordikulusid tasakaalustavad madalamad laovarude hoidmise ja ladustamiskulud ning transpordi paremplaneerimine (ristladustamist kasutatakse, kui erinevatest allikatest pärit kaubad komplekteeritakse enne lõpliku tarnimist jaotuskeskuses, hoidmata jaotuskeskuses mingeid laovarusid);
    - globaliseerumine ja suurenev konkurents, mis on kaasa toonud transporditeenuste nõudluse kasvu, kuna firmad ostvad parimast allikast olenemata selle geograafilisest asukohast.
    Globaliseerumisega kaasneva transpordimahtude kasvamise kohta on hea tõestus rahvusvaheline lilleoksjon Hollandis.
    Kui 1970. aastal oli oksjonil müüdavatest lilledest välismaalt pärit vähem kui neli protsenti, siis 1990. aastal oli juba üle kolmveerandi müüdavatest lilledest pärit välismaalt. Transpordimahud on sama ajaga kasvanud 676 protsenti.
    Kuigi transpordikulud lillekaubanduse käibes on kasvanud endisaegselt alla kümne protsendi tasemelt kuni 28 protsendini, on see logistikasüsteemide efektiivsusest sõltuvusse sattunud lilleoksjoni müüjatele ja ostjatele pakkunud uusi võimalusi.
    Lilled transporditakse Hollandisse lilleoksjonile ja seejärel veetakse laiali ostjatele üle maailma ühel ja samal päeval. (Allikas: ERAA)
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
USA aktsiaturgu suunasid esimese kvartali tulemused: Tesla tõusis, Meta langes
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.