• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 24.01.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Millised on Eesti trumbid autotööstuse meelitamisel?

Autotehase rajamine Eestisse oleks riigi maine seisukohast väga kasulik. Kui võrrelda Eestit ja Lätit, siis mulle tundub, et Lätil on suurem võimalus see tehas endale saada. Eesti eeliseks oleks meie suurem seotus Põhjamaadega ja Peterburi lähedus. Riia suureks plussiks on see, et tsaariajal oli tegemist autotööstuse keskusega.
Otsustamisel on suur tähtsus prognoosil tooraine ja kauba sisse- ja väljaveo tariifide võimaliku muutuse kohta. Oluline on prognoos Eesti liitumise kiiruse kohta Euroopa Liiduga ja tehase asukohariigi maine välisturgude silmis. Kuna üheks potentsiaalseks turuks on idaturg, siis selles küsimuses ei ole Lätil ja Eestil suurt erinevust.
Suhtun autotehase Eestisse rajamise juttudesse väga ettevaaltikult. Eestis ei ole tehase toodetele turgu ega ka tööjõudu. Eestis pole taolist tööstust kunagi olnud ja raske on ette kujutada, kust need inimesed siis nüüd äkki tekivad. Sellepärast ei ole Eesti küll esimene koht, mis tuleks pähe taolise tehase ehitamise plaani osas.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tavaliselt on nii, et need riigid, kes on toodete sihtturuks, üritavad koostetehased enda territooriumile saada. Seetõttu tehaste rajamine mingisugustele piirnevatele territooriumitele väga hästi ei toimi, sest sihtturu maa võib kehtestada tollipiirangud.
Eesti poolt räägivad kindlasti maksupoliitika osas tehtud muudatused ja suhteliselt odav tööjõud. Oskustööjõudu on aga soodsa hinnaga raske leida ja taolise tehase puhul oleks see probleem number üks.
Ministriametis olles külastasin BMW ja FIATi peakortereid ning kutsusime neid Eestisse investeerima. Eesti plussiks on hea asukoht, liitumine Euroopa Liiduga ja stabiilne poliitiline situatsioon. Sadama ja teiste kommunikatsioonide olemasolu ning raudtee näol ühendus kuuendikuga maailmast on kindlasti väga suured plussid. Logistiliselt oleme heas kohas ? praeguste turgude ja tulevaste turgude lähedal.
Kindlasti küsitakse sellise suure investeeringu puhul, mis rolli riik hakkab mängima. Mis laadi toetusi hakatakse andma näiteks tööjõu ettevalmistamise, infrastruktuuri tagamise jne näol? Erinevad riigid pakuvad investoritele välja mitmeid toetavaid tegevusi ja see on otsustamisel tähtis.
Kindlasti on tähtis küsimus kvalifitseeritud tööjõu olemasolu. Oleme ju ise nutnud, et meil ei ole piisavalt oskustöölisi. Autotehase liinitöölised ei pea aga olema väga kõrge haridustasemega ning vajalike tööprotsesside tegemiseks on võimalik inimesed välja koolitada. Oluline on keskkonnanõuded. Samuti tolliameti töö. Enda tutvustamisel peaks Eesti kindlasti tooma konkreetseid näiteid allhangetest, mida me juba teeme Euroopa elektroonikatööstusele.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 10 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele