Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Majandus- ja teedeministri dilemmad

    Kahtlemata on igal praeguse Eesti postmodernistliku valitsuse liikmel oma suuremad või väiksemad sundvalikud. Tuleb siiski nentida, et sundvalikute määr on koalitsiooni osapooltel erinev. Valitsuses jätkavad reformierakondlased on kindlasti vähem seotud uute lubadustega, sest varem paika pandud tegevusjoonised annavad oluliselt suurema tegevusvabaduse.
    Keskerakonna ministrid on köidetud tunduvalt enama hulga lubaduste, lootuste ja alluvussõltuvustega. Tsentristide hulgas tõuseb sundvalikute mahult esile majandus- ning teede- ja sideminister. Liina Tõnisson on pandud vedama koormat, mille kaal käiks üle jõu paljudele poliitikutele.
    Kui kõlas kaksikliidu lubadus ühendada kaks majandustegevust enim reguleerivat ministeeriumi, oli selge, et see kujuneb kõvaks pähkliks. Kui lisada, et elektri hinna reguleerimine, st tõus, oli kohe-kohe otsustamisel, siis oli selge ettevõetud töö maht.
    Esimene sundvalik tööprioriteetide paikapanekul oli elektrihindade uute tariifide kehtestamine. Pärast paarikuist pingelist asja olemuse uurimist ja läbirääkimist jõuti ettearvatava tulemuseni. Kuigi minister püüdis teha ära riikliku regulaatori tööd, poliitiline surveavaldamine ei õnnestunud. Elektritariifid kehtestati pea samal tasemel, nagu eelnevalt välja arvestati. Elektrijaamade soojusplokkide renoveerimine käib ja töö eest maksmise aeg pole mägede taga.
    Loomulikult käib tariifimääramise tundliku tegevuse juurde umbmäärane retoorika. Kaksikliidu ja eriti Keskerakonna loodetud tariifide isemääramine polnud hoolimata poliitilisest survest loogikareeglite põhjal võimalik. Võib päris elavalt ette kujutada, mida koalitsiooninõukogu esimees sellisest asjade käigust arvas. Vähenenuks kokkulepitud tariifid oluliselt, saanuks sel ratsul edukalt kohalike valimisteni ratsutada.
    Teine puhtpopulistlik otsustus ? kahe ministeeriumi liitmine ? hakkab varem või hiljem tagasilööke andma. Kolmikliidu koalitsioonilepe nägi ette teede- ja sideministeeriumi ning majandusministeeriumi ühendamist nelja-aastase valitsusperioodi jooksul. Lubaduse täideviimine polnud paigast liikunud ja seetõttu oli kaksikliidul ülimalt oluline see ?tegematajätmine? eelnenule vastandumiseks kiirkorras läbi viia.
    Kuid alles probleemi sügavamal kaalumisel ilmnevad raskused. Ministeeriumide ühendamine ei saa toimuda ülepeakaela. Selle läbiviimiseks peab olema kompetentne meeskond. Mõlema kantsleri kaasamine on siiani selgelt formaalne. Komisjoni lülitatud Kostel Gerndorfi väited, et uus ministeerium nõuab lisaressursse, võtavad ühendamiselt ainsa põhjenduse ? ühendministeerium kulutaks ehk vähem. Lisandub oluline moment, mida kolm-neli aastat tagasi veel ei suudetud ette näha. Liitumisel Euroopa Liiduga peab sinna kuuluv või isegi sinna astuv riik harmoniseerima valitsusstruktuurid. Kui praegu ühendataks need ministeeriumid, hõlmaks meie ministri haldusala kas täis- või osamahus kolme vastava eurokomissari oma.
    Muidugi võime ise uskuda, et oleme nii targad ja töökad ning küll saame hakkama. Üks asi on usk, teine elu tõsiasjad. Ei saa jätta parafraseerimata meie idanaabrite ütlust ? Brüssel pisaraid ei usu.
    Tulevikus toimuv ei pruugi olla eriti meeldiv. Võime sattuda olukorda, kus ühendministeerium tuleb aasta-paari pärast uuesti lahti monteerida. Teatavasti on ka renoveerimistööd üsna kulukad.
    Kui uus ministeerium sünnib, läheb ministri aur suures osas selle protsessi ohjamiseks, muu tegevus jääb vaeslapse ossa. Loomulikult on Tõnissonil veel hulk sundvalikuid, mis puudutavad parteipoliitikat, aga neist mõni teine kord.
  • Hetkel kuum
Toomas Kiho: mõelgem ka sellele, kas Nõmmest või Lasnamäest võiks saada eraldi omavalitsus
Tallinna linnavalitsus peab paratamatult mõtlema terve riigi peale, kirjutab kultuuriajakirja Akadeemia peatoimetaja Toomas Kiho vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Tallinna linnavalitsus peab paratamatult mõtlema terve riigi peale, kirjutab kultuuriajakirja Akadeemia peatoimetaja Toomas Kiho vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Apranga käive kasvas aprillis 27 miljoni euroni
Leedu rõivaste jaeketi Apranga Grupi jaemüügi käive ulatus tänavu aprillis 27 miljoni euroni ja kasvas 2023. aasta aprilliga võrreldes 5 protsenti, teatas ettevõte börsile.
Leedu rõivaste jaeketi Apranga Grupi jaemüügi käive ulatus tänavu aprillis 27 miljoni euroni ja kasvas 2023. aasta aprilliga võrreldes 5 protsenti, teatas ettevõte börsile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Raimo Ülavere: vaktsineeri ennast perfektsionismi vastu. Järjekindel piisavalt hea on parem kui perfektne
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Raadiohommikus: kinnisvarast ja planeeringutest
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Hiiumaa plastitootja vajus miinusesse
Hiiumaa plastdetailide tootja M ja P Nurst kaotas eelmisel aastal käibes ja lõpetas aasta kahjumiga.
Hiiumaa plastdetailide tootja M ja P Nurst kaotas eelmisel aastal käibes ja lõpetas aasta kahjumiga.