18. november 2002 kell 22:00

Kas nüüd ta tuleb?

Saaremaa süvasadama asukoha üle villase viskamine on kohalikku kõrgseltskonda erutanud vähemalt viimase paari aasta jooksul.

Nüüd pani Talllinna Sadam spekulatsioonidele punkti. Jahimärk, mis erinevaid seltskondi on elevil hoidnud juba mitu aastat, osutus paiknevat lihtsamas kohas, kui arvati.

Tallinna Sadama turundusdirektori Erik Sakkovi sõnul kuulutatakse peagi välja riigihange projekteerimiseks ja seejärel sadama ehitamiseks. ?Sihiks oleme võtnud selle, mida Bornholm ja Gotland on suutnud teha,? rääkis Sakkov.

Kumbki nimetatud saar võõrustab poolsada kruiisilaeva aastas. Silja Opera, mis kurseerib Tallinn?Visby liinil, võiks rahulikult Saaremaa sadamaisse sisse sõita, arvas Sakkov, kelle hinnangul võiks probleemideta käivituda Soome?Rootsi?Saaremaa vahet sõitev kruiisilaev. Süsteemi poleks eriti keeruline lülitada ka Läti vastava ala asjatundjaid.

Süvasadama ehitajate hinnangul peaks Saaremaa end esitlema tunduvalt aktiivsemalt. Oma atraktiivsuse hoidmiseks peaks saarlased läikima lööma oma toitlustusettevõtted ja suveniiripoed. Kui saarele hakkavad tõesti käima kruiisilaevad, siis tähendab see seltskonda, kellel on raha. Aga niisugune publik tahab midagi selget ja konkreetset. Kuressaare linnus, vanalinn, Kaali kraater, tuulikud ja kadakad. Kas see on ikka piisav? Siin on saarlastele mõtlemisainet küllaga, arutleb Erik Sakkov.

Kohalik omavalitsus loodab sadama rajamisega seoses hüpet piirkonna arengus, sealhulgas mahukaid riiklikke investeeringuid infrastruktuuri. Olgu see Mustjala?Tagaranna tee mustkatte alla viimine või bensiinijaama rajamine, mida kohalikud on aastaid oodanud.

Kui Tamme sadama projekt käivitub, loob see maakonnas täiesti uue majandusgeograafilise telje. Pole sugugi imekspandav, kui loodesadama rajamise otsus oleks tõuge Riia?Kuressaare liini avamisele. Kahetseda ja peljata pole igatahes kellelgi midagi.

Autor: Mehis Tulk

Hetkel kuum