• OMX Baltic1,05%306,39
  • OMX Riga−0,19%866,62
  • OMX Tallinn1,24%2 023,84
  • OMX Vilnius0,6%1 212,75
  • S&P 5000,41%5 916,93
  • DOW 300,65%42 322,75
  • Nasdaq −0,18%19 112,32
  • FTSE 1000,27%8 656,63
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,19
  • OMX Baltic1,05%306,39
  • OMX Riga−0,19%866,62
  • OMX Tallinn1,24%2 023,84
  • OMX Vilnius0,6%1 212,75
  • S&P 5000,41%5 916,93
  • DOW 300,65%42 322,75
  • Nasdaq −0,18%19 112,32
  • FTSE 1000,27%8 656,63
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,19
  • 29.11.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Suur maakera väiksema sees

Nissani turuväärtus on umbes kolm korda suurem kui Renault?l, kellele kuulub 44,4 protsenti Jaapani autokompanii aktsiatest. Viimasele kuulub samas 15 protsenti Nissanist.
Nissan on võrreldes teiste Jaapani tööstusgigantidega, nagu näiteks Mitsubishi ja Mitsui, suhteliselt noor ettevõte. Oma alguse sai Nissan 26. detsembril 1933 Tobata kontserni autode ja autoosade tootmise divisjonist, mis tootis Datsuneid. Nissaniks muudeti nimi pool aastat hiljem ehk alates 1. juunist 1934.
Esimene väike sõiduauto (Datsun) veeres Nissani Yokohama tehasest välja 1935. aasta aprillis. Samal aastal hakati seda eksportima ka Austraaliasse.
Teise maailmasõja ajal toodeti peamiselt sõjaväele veoautosid ning sõjalennukitele ning torpeedodele mootoreid.
Sõjajärgne periood oli Nissanile raske. Veoautode tootmine taastus 1945. aastal, Datsuneid hakati taas tootma kaks aastat hiljem. Tugevalt halvas Nissani sõjajärgset taastumist 1953. aastal toimunud 100päevane streik.
Nissani tõeline taassünd algas 1966. aastal, mil hakati turustama Sunnyt, mis tõi pöörde jaapanlaste autokultuuri. Kui varem oli sõiduauto saareriigis rohkem luksuskaup, siis nüüd võisid autot lubada endale peaaegu kõik, mille tõttu arenes jõudsalt väikeautode turg. Peagi hakati väikeautosid ka eksportima.
Edukad olid Nissanile seitsmekümnendad ja kaheksakümnendate algusaastad, mil maailma valitses energiakriis. Väikesed ja ökonoomsed Jaapani autod muutusid ülipopulaarseteks nii Euroopas kui ka Ameerikas. Ameerika nn kolm Detroidi suurt (General Motors, Ford ja Chrysler) valmistasid suure kütusekuluga autosid. Lisaks jättis suurte tehaste töötajate töökultuur soovida.
Üheksakümnendad aastad koos Jaapani majanduskriisiga olid peaaegu hukatuslikud ka Nissanile, kompanii teenis 10 aasta jooksul kasumit vaid korra. Kümnendi lõpul oli Nissan pankroti äärel. Olukord muutus taas paremaks pärast 1999. aastat, mil Renault ostis 36,8 protsenti Nissan Motori aktsiatest. Lisaks omandas Renault 22,5 protsenti Nissani tütarfirmast Nissan Diesel ning 100% finantsteenustega tegelevast tütarfirmast Euroopas. Sel aastal suurendas Renault oma osakaalu aktsiapakis 44 protsendini.
Nissan oli oma möödunud aasta 49,55 miljardi dollari (780 miljardi krooni) suuruse käibega ajakirja Fortune edetabelis 58. kohal.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele