• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 29.11.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Suur maakera väiksema sees

Nissani turuväärtus on umbes kolm korda suurem kui Renault?l, kellele kuulub 44,4 protsenti Jaapani autokompanii aktsiatest. Viimasele kuulub samas 15 protsenti Nissanist.
Nissan on võrreldes teiste Jaapani tööstusgigantidega, nagu näiteks Mitsubishi ja Mitsui, suhteliselt noor ettevõte. Oma alguse sai Nissan 26. detsembril 1933 Tobata kontserni autode ja autoosade tootmise divisjonist, mis tootis Datsuneid. Nissaniks muudeti nimi pool aastat hiljem ehk alates 1. juunist 1934.
Esimene väike sõiduauto (Datsun) veeres Nissani Yokohama tehasest välja 1935. aasta aprillis. Samal aastal hakati seda eksportima ka Austraaliasse.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teise maailmasõja ajal toodeti peamiselt sõjaväele veoautosid ning sõjalennukitele ning torpeedodele mootoreid.
Sõjajärgne periood oli Nissanile raske. Veoautode tootmine taastus 1945. aastal, Datsuneid hakati taas tootma kaks aastat hiljem. Tugevalt halvas Nissani sõjajärgset taastumist 1953. aastal toimunud 100päevane streik.
Nissani tõeline taassünd algas 1966. aastal, mil hakati turustama Sunnyt, mis tõi pöörde jaapanlaste autokultuuri. Kui varem oli sõiduauto saareriigis rohkem luksuskaup, siis nüüd võisid autot lubada endale peaaegu kõik, mille tõttu arenes jõudsalt väikeautode turg. Peagi hakati väikeautosid ka eksportima.
Edukad olid Nissanile seitsmekümnendad ja kaheksakümnendate algusaastad, mil maailma valitses energiakriis. Väikesed ja ökonoomsed Jaapani autod muutusid ülipopulaarseteks nii Euroopas kui ka Ameerikas. Ameerika nn kolm Detroidi suurt (General Motors, Ford ja Chrysler) valmistasid suure kütusekuluga autosid. Lisaks jättis suurte tehaste töötajate töökultuur soovida.
Üheksakümnendad aastad koos Jaapani majanduskriisiga olid peaaegu hukatuslikud ka Nissanile, kompanii teenis 10 aasta jooksul kasumit vaid korra. Kümnendi lõpul oli Nissan pankroti äärel. Olukord muutus taas paremaks pärast 1999. aastat, mil Renault ostis 36,8 protsenti Nissan Motori aktsiatest. Lisaks omandas Renault 22,5 protsenti Nissani tütarfirmast Nissan Diesel ning 100% finantsteenustega tegelevast tütarfirmast Euroopas. Sel aastal suurendas Renault oma osakaalu aktsiapakis 44 protsendini.
Nissan oli oma möödunud aasta 49,55 miljardi dollari (780 miljardi krooni) suuruse käibega ajakirja Fortune edetabelis 58. kohal.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 12 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele