Lennutransporti ei tasuks vaadata ainult kui kallist transpordiviisi, vaid kui võimalust kulusid kärpida ja klientide rahulolu suurendada.
Lennutransporti kirjeldatakse valdavalt kui kallist transpordiviisi, arvestamata õhuvedude kiirusest tulenevate võimalike eelistega: lühike tarneaeg, väiksemad kogused, sagedasemad tellimused, usaldusväärsem ja turvalisem veoahel. Seeläbi saavutatakse parem klienditeenindus, tellimuse kiire ja kindel täitmine, laiem sortiment, laovarude vähenemine, käibevahendite vabanemine, ladustamiskulude minimeerimine.
Õhutranspordi kasutamise oluliseks põhjuseks on ajafaktor:
- tooted vananevad kiiresti ? eelkõige kehtib see kõrgtehnoloogiliste toodete, nagu elektroonika- ja telekommunikatsiooniseadmed, kohta;- klienditeenindusstandardite kõrge tase ? kliendid nõuavad kaubatarnete kiirust, kindlust ja ajalist garantiid.
Firmad kulutavad tihti palju aega, et kaubelda erinevatelt ekspedeerijatelt välja madalamat transpordi hinda, seega tegelevad nad selle võrra vähem oma põhitegevusega. Siiski on paljud ettevõtted valinud omale ühe usaldusväärse partneri, kes pakub neile mitte lihtsalt transporti, vaid lahendust, näiteks tarneaja näol.
Lennutransport võimaldab rahuldada erinevaid vajadusi ? ekspressteenus, millel tarneaeg 1?2 päeva, tavateenus tarneajaga 3?4 päeva, laiendatud teenus tarneajaga 5?6 päeva ja kombineeritud teenus, mille puhul kasutatakse nii auto-, mere- kui ka lennutransporti.
Õhuvedude hind sõltub tarneajast, aga ka sihtkohast, lendude sagedusest ja kaubamahtudest konkreetsel suunal, samuti konkurentsist ja turuhinnast. Tarneaja kindlus annab ettevõttele olulise konkurentsieelise ? väldib ebaõnnestumisi müügis ja hoiab ära üleliigset laojääki.
Kuigi Eesti õhutransporditurg on piiratud ja seetõttu on piiratud ka Eestit teenindavate lennufirmade arv ? Tallinnast pakub teenust 11 lennufirmat ?, on ekspedeerijal siiski võimalik pakkuda erineva tarneajaga teenust.
Lisaks neile üheteistkümnele lennufirmale on näiteks Air Cargo Estonial lepingud mitme lennukompaniiga, kes pakuvad kauba vedu lähematest või suurematest Skandinaavia või Euroopa lennujaamadest. Sinna toimetatakse kaup teise lennu- või autovedajaga. Näiteks Helsingist, Stockholmist või Kopenhaagenist lende tegevate lennufirmade hulk on oluliselt suurem.
Sama kehtib Riia puhul, kust on Tallinnas lennud lõpetanud Aeroflotiga võimalik saata kaupa paljudesse Venemaa sihtkohtadesse.
Autor: Merle Lichtfeldt