• OMX Baltic−0,05%307,97
  • OMX Riga0,95%893,8
  • OMX Tallinn0,32%2 092,41
  • OMX Vilnius−0,2%1 202,49
  • S&P 500−0,08%5 966
  • DOW 300,11%42 473,23
  • Nasdaq −0,18%19 424,53
  • FTSE 1000,11%8 811,04
  • Nikkei 225−0,51%37 554,49
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%88,37
  • OMX Baltic−0,05%307,97
  • OMX Riga0,95%893,8
  • OMX Tallinn0,32%2 092,41
  • OMX Vilnius−0,2%1 202,49
  • S&P 500−0,08%5 966
  • DOW 300,11%42 473,23
  • Nasdaq −0,18%19 424,53
  • FTSE 1000,11%8 811,04
  • Nikkei 225−0,51%37 554,49
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%88,37
  • 12.08.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kombineeritud ja mitmeliigiline vedu pakub kliendile paindlikkust

Eesti Mereakadeemia abiturient Aleksander Niukkanen uuris multi- ja intermodaalse transpordi rolli logistikas. Järgnevalt lühiülevaade tema tööst.
Intermodaalne transport on maailmamajanduse efektiivsuse edendamiseks otsustava tähtsusega. Kuna transpordist kui majandusharust sõltub ühtse turu loomisega tekitatud võimaluste realiseerimine, on vaieldamatult tähtis mõista ja prognoosida selle toimumise ja arengu aspekte.
Transport on sotsiaalne teenus, mille tähtsus seisneb selle võimes toimetada kohale majandusliku progressi tegureid. Transpordi olulisim omadus on see, et reaalselt ei eksisteeri nõudlust transpordi kui iseseisva teenuse järele, nõudlus selle järele on tuletatud nõudlus, mis tuleneb inimeste vajadusest olla teatud ajal teatud kohas või nõudlusest toodete järele, mida on tarvis kohale vedada.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Majanduslikust seisukohast on transport defineeritav kui majanduse osa, mis on seotud inimeste vajaduste rahuldamise astme suurendamisega kaupade/inimeste geograafilise asukoha muutmise läbi.
Traditsiooniline, suurtele kaubakogustele ja enamasti homogeensetele kaubapartiidele orienteeritud transport ei suuda enam rahuldada kõiki turu vajadusi. On vaja mehhanisme, mis võimaldaksid väiksemate kaubakoguste transportimist, laiemat valikuvõimalust potentsiaalse kliendi jaoks, tavalise transpordiga võrreldes kiiremat kauba edasitoimetamist, väljumiste suuremat sagedust, turvalisust ja teenuste kvaliteeti ning madalaid transpordi- ja logistikakulusid.
Lisaks on veel rida teenuse tarbijaga mitteseotud, kuid olulisi ilminguid, nagu näiteks keskkonna kasvav reostus, automagistraalide ummistumine ja läbilaskevõime vähenemine ning linnades autotranspordiga kaasneva müra ebatervislik mõju elanikkonnale. Loetletud probleemide lahendamiseks tekibki intermodaalne transport.
Intermodaalne ehk kombineeritud vedu on vedu järjestikku vähemalt kahe erineva transpordiliigiga, ühes ja samas laadimisühikus (näiteks konteiner, auto, autokere, haagis, poolhaagis, vagun), ühe ja sama veodokumendi alusel.
Multimodaalne ehk mitmeliigiline vedu on vedu järjestikku vähemalt kahe erineva transpordiliigiga ühe ja sama veodokumendi alusel.
Multimodaalses transpordis osaleb mitu transpordiliiki ja kaup asub kogu teekonna vältel ühes ja samas transpordiühikus. Lisaks on multimodaalse transpordi puhul õiguslikult ainult üks vedaja, multimodaalse transpordi operaator, kes vastutab kogu teekonna eest ning kellel tuleb hüvitada kliendile kahju, kui see esineb, mida ta pärast nõuab sisse oma partneritelt. Multimodaalse transpordi korral on ainult üks põhiline transpordidokument, mis katab kõik transpordiliigid ning mida saab teha läbiräägitavas või mitteläbiräägitavas vormis. Multimodaalse transpordi puhul on üks veohind, mis sisaldab kõiki komponente, sealhulgas vedu, ümberlaadimine ja muud abioperatsioonid.
Tavaliselt seostatakse multimodaalse transpordi tekkimist siiski merekonteineri kasutusele võtmisega 1950. aastate lõpus.
Enne konteinerite kasutuselevõttu liikusid kaubad, välja arvatud puistekaubad, järgmise skeemi järgi. Kaubaühikud, nagu kastid, kotid, laaditi autole, mis tõi need sadamasse. Sadamas laaditi need autolt maha lattu, kus nad ootasid laeva. Seejärel laaditi kaubaühikud ühekaupa laevale, kus neid vajadusel trümmis või tekil kinnitati. Sihtsadamas toimus kõik vastupidi.

Hetkel kuum

Artikkel jätkub pärast reklaami

Peale aegluse olid sellise skeemi puudusteks ka kauba sagedane kadumine ja varastamine, riknemine ja kahjustamine.
Konteinerite esitlemine Malcom McLeani poolt lahendas need probleemid. Aastal 1956 tegi reisi New Yorgist Houstonisse tankerist ümber ehitatud laev Ideal X, mille pardal olid tänapäevase merekonteineri prototüübid.
Aastal 1965 hakkasid konteinerlaevad sõitma üle Atlandi ookeani. Kaup saabus Euroopasse varasemast neli nädalat kiiremini.
Logistikainstrumendina on multimodaalne transport üheks võimalikuks alternatiiviks. Väljaspool kombineeritud transporti toimib konkurents valdavalt teenusepakkujate tasandil ja sõltub oluliselt turukonjunktuurist, hooajast ja teeoludest. Paljudel juhtudel on teenuse tarbija sunnitud ise tegema valikut eri liikide vahel, seega võib väita, et toimub tururegulatsioon.
Intermodaalse transpordi puhul aga reguleerib ja optimeerib eri transpordiliikide osatähtsust teenusepaketis mõningal määral ka veoteenuse pakkuja. Seepärast võib intermodaalset vedu pidada transpordievolutsiooni kõrgemaks etapiks, kuna see sisaldab keerulisemaid iseregulatsiooni elemente, mis annab kombineeritud transpordile paindlikkuse, võimaldades tõhusalt konkureerida turul.
Rahvusvahelise kaubanduse põhiliseks transpordiliigiks on meretransport. Seega on merevedu ka intermodaalse transpordisüsteemi peamine komponent.
Kuid viimasel ajal esineb ka erandeid, kus teised transpordiliigid, nagu õhutransport, maanteetransport ja raudteetransport, on domineerivad segmendid.
Lugu on kirjutatud uurimuse põhjal, mis saavutas Balti Logistika korraldatud logistikatööde konkursil teise koha. Täispikk töö on lugemiseks aadressil www.logistika.ee

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele