Anne Oja • 27. oktoober 2003 kell 22:00

Kaupmehed käivad naabrite poes hinnaluuret tegemas

Kaupmehed astuvad naaberpoodniku juurde sisse, et samuti hindu kaeda: ei ole mõtet müüa odavamalt, kui emad peavad lastele niikuinii piima ostma. Vahel aga võib kampaaniakaupa müüa kas või 10 senti odavamalt, et ostjad üle tuleks.

Selveri ostudirektor Iivi Saar selgitab, et piima hind määrab kliendi arvamuse kaupluse üldisest hinnatasemest.

Rakvere Krooni Selveri juhataja Marje Udras räägib, et naaberpoe palgatud inimesed käivad igal neljapäeval nende juures kaupade hindu üles kirjutamas. ?Meil on tavaliselt nii, et head hinnad muutuvad üle kahe nädala. Nii kui turuliider määrab hinnad, tulevad ka konkurendid järele,? ütleb Udras. Kuid just neljapäeviti on Rakvere suuruselt teises kaupluses, Oleg Grossile kuuluvas OG Elektras, sooduspäev.

?No me muidugi ka käime vaatamas hindu ja mis konkurendi juures toimub,? ütleb Udras. ?Kuid me ei kirjuta hindu üles ja ei rakenda sellist 10 sendi poliitikat.?

Mustamäe Prisma juhataja Margus Musthallik ütleb, et on tavaline, kui ümbruskonna keldripoodide omanikud tulevad hindu maha kirjutama. See ei ole keelatud ega häiri meid,? märkis Musthallik. ?Pigem näitab, et suudame hindu mõjutada.?

?Kirjutamine ei ole ka ainuke võimalus hindade ülestäheldamiseks,? ütleb Iivi Saar ja loetleb: on olemas telefon, võib osta kaupa, rääkida diktofoni ja väikese kaubavaliku korral saab hinna meelde jätta. ?Oleme neid erinevaid variante kohanud oma kauplustes,? tunnistab Saar.

Hinnavõidujooks käib mitte ainult piima ja esmatarbekauba müümisel, aga tsiviliseeritumal moel ka arvutimaailmas, kus hinnad kiiresti hapuks lähevad.

Nii jälgivad arvutifirmad ja nende kunded juba viis aastat veebilehte www.hinnavaatlus.ee , kus eri kauplustes müüdavate arvutikomponentide hinnad muutuvad reaalajas. ?Need ajad on möödas, kus müüjad panid komponentidele 50 protsenti otsa, ja kes nii tegid, on turult kadunud,? ütleb ettevõtte juht Marko Kaupmees minevikku jäänud BCSi, MicroLinki ja Astrodata arvutisalongide kohta.

Kaupmees tõdeb, et hindade võrdlemine on populaarne eelkõige väiksemate kaubandusettevõtete seas. Näiteks Ordi ja SIGN Computers hinnas rebimise pärast ei muretse, vaid pööravad peatähelepanu peamiselt pakutava kauba kättesaadavusele ja usaldusväärsusele.

Ehkki firmadele-hinnavõrdlejatele mugav, www.pricewatch.com ?i eeskujul loodud veebileht Eestis suurt raha sisse ei too, suudab see isegi laieneda teistele valdkondadele. Varem vaid arvutikomponentidele keskendunud www.hinnavaatlus.ee hõlbustab ja kiirendab otsuste langetamist, lisades hinnale tehnilised parameetrid, pildi, viited toote testidele jm.

Hinnavõrdlejate ritta on trüginud ka mitmeid teisi veebilehekülgi, näiteks www.hinnaweb.ee , www.infokeskus.ee ja www.hansainfo.ee .

Hetkel kuum