Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jorma Ollila teine revolutsioon

    Euroopa mainekaimas ärilehes Financial Timesis käib küsitlus, kes võiksid olla Vana Maailma viimase veerandsaja parimad firmajuhid. Nende hulgas on ka Soome Nokia juhatuse esimees ja tegevdirektor 53aastane Jorma Ollila. Seda, mis Ollila on Nokiaga teinud, võiks nimetada tõeliseks imeks. Kuid imed juhtuvad salapäraselt, Nokia edu aluseks on õnnelikud teevalikud ja sihikindel töö.
    Kui Jorma Ollila 1985. aastal Nokiasse tööle läks, oli tal seljataga juba edukas karjäär panganduses, kus ta oli tõusnud Citibanki juhatuse liikmeks. Kulus veel seitse aastat, enne kui ta Soome kohta erakordselt vara, 42aastaselt, Nokia etteotsa sai. Tol ajal, kui meie olime parajasti oma laulva revolutsiooni lõpetanud, oli Nokia kolmanda järgu firma, mille eelmine juhtkond oli võtnud suuna teleritootmisele ning mis selle kõrval valmistas veel rehve, kaablit, tualettpaberit ja millel oli suures kahjumis mobiiltelefoniüksus. Siis tegigi Ollila oma esimese revolutsiooni.
    Ta otsustas teha panuse mobiiltelefonitootmisele, teadmata tegelikult, kuhu see areng välja viib.
    ?Tegime 90. aastate alguses kõva arendustööd, kuid meil ei olnud ei head tootmist ega turundust ja kõigele lisaks puudus meil tuntud bränd,? ütles Ollile hiljutises intervjuus Wall Street Journalile. ?Kutsusin tööle Anssi Vanjoki, kes asus brändi looma. Alles hiljem saime aru, et oleme teel tarkvaratööstusse. Nüüdseks on meie palgal 12 000 tarkvarainseneri.?
    Selle tulemusena on Nokia kaubamärk tosina aasta pärast maailma kümne juhtiva brändi seas, tema turuosa maailma mobiiltelefoniturul on 40%, millega ta edestab järgmist, USA Motorolat, ligi kolm korda. Vahepealsest IT-börsimulli lõhkemisest hoolimata on Nokia aktsia väärtus Ollila juhtimisel suurenenud ligi sada korda.
    Nokia brändi loomise keerulisuse näiteks võib võtta USA, kus on tuntuks saada õnnestunud väga vähestel Euroopa kaubamärkidel. Nokial kulus selleks tervelt kümme aastat.
    ?USA oma 275 miljoni elanikuga tundub ju väga ahvatlev turg, aga siseneda sinna saab ainult piirkondlikult. Meie alustasime oma telefonide müüki koostöös kohalike operaatoritega 80. aastate lõpus ja alles 1997. aastal panime koos AT&Tga käima ülemaalise kampaania,? selgitab Ollila.
    Nokia on suureks saanud loomulikul teel, ilma teiste firmade ülevõtmiseta, püsides endiselt Soome firmana.
    Koduturul müüb Nokia oma toodetest ainult ühe sajandiku, kuid seal püsivad nii firma peakontor kui 65% tootearendusest ja uurimistööst ning firma 13-liikmelises tegevjuhtkonnas on soomlased enamuses.
    Sel puhul on isegi imestust avaldatud, et kuidas Nokia juhtkond on suutnud vältida kolklust ja nõnda edukalt globaalselt mõelda ning ühtlasi jälgida maailma eri turgude eripära. Selle peale kostab Ollila, et peab inimestega tegelemist üheks oma peamiseks ülesandeks. Ta rõhutab, et firmas ülespoole liikumine käib rangelt teenete alusel. Kolkluse vältimiseks pannakse firmas suurt rõhku rahvusvaheliste oskuste ja kogemuste omandamisele.
    ?Kanname hoolt, et firma sees toimuks juhtide ringlus üle maailma, sest ainult niimoodi saavad nad omandada rahvusvahelisi kogemusi ning ainult niimoodi suudab Nokia hakkama saada ülesannetega, mida seavad meile karmid rahvusvahelised väljakutsed,? selgitab Ollila oma kaadripoliitikat.
    Küsimusele, kas Nokia ei karda uute toodete arendamisel konkurentidest maha jääda, vastab Ollila, et seda ta ei karda.
    ?Panustades kõvasti tootearendusse, ja seda ka kasumivaestel aegadel, toome paljud uued tooted turule esimesena, et turgu harida, sest meil on julgust teha asju eripäraselt. Ja kui mõnes vallas konkurent peakski ette jõudma, siis suudame nende edumaa kiiresti tasa teha,? selgitab Nokia juht.
    Kuigi Nokia on mobiiltelefoniturul suveräänne liider, on areng jõudnud pöördepunkti, kust edasi viib mitu teed, ja kus on taas tähtis teha õige teevalik.
    Arenenud riikide mobiiltelefonituru küllastumise tõttu tõusevad Nokia hinnangul järgmise viie aasta jooksul suurimateks kasvuturgudeks Hiina, India, Venemaa ja Brasiilia, kus tarbijad vajavad odavaid telefone. Kuid seal on müügitulu väike ja tiheneb konkurents Aasia odavate telefonide tootjatega. Selle turu väärtuseks hinnatakse umbes 950 miljardit krooni.
    Sellest suuremat kasu tõotab aga rikastele riikidele uute ja kallimate toodete, multimeediatelefonide loomine, mida toetab 3G võrgu rajamine. Selle suuna arenguks on kaameratelefonide ja mängutelefonide tulek.
    Kõige olulisem arengusuund on aga mobiiltelefonide ja pihuarvutite lähenemine ja kokkusulamine. Selle turu väärtust hinnatakse mobiiltelefonituru omast kolm korda suuremaks ja siin ristuvad Nokia huvid selliste hiidudega nagu arvutifirmad Microsoft, Dell jt. Käib võitlus selle nimel, kelle tarkvara seal maksvusele pääseb, ja pole ime, et Microsoft on kuulutanud oma põhivastaseks Nokia, mis on olnud agar Microsofti-vastase ühisrinde kokkupanekul.
    Et nendeks väljakutseteks valmis olla, ei jäänud Jorma Ollilal muud üle, kui pärast pooleaastast arutelu käivitada 2002. a kevadel uus revolutsiooniline strateegia ja struktuuri muutmine. Vastavalt eelmainitud arengusuundadele jagati Nokia aasta alguses nelja äritegevusgruppi: mobiiltelefonid, multimeedia, mobiiltelefonivõrgud ja firmalahendused. Sellise struktuuri abil loodab Nokia oma tegevuse 3?6 aastaga põhjalikult ümber korraldada ja mõistagi oma positsiooni hoida.
    Kõiki neid vägevaid plaane vaadates jääb üle ainult küsida, kui kauaks jäävad Soome, Nokia ja Jorma Ollila omavahel seotuks. Nokia juht on viimastel aastatel jõuliste avalike sõnavõttudega korduvalt mõista andnud, et Nokia püsimine Soomes pole sugugi endastmõistetav, seda eelkõige kõrgete maksude tõttu.
    ?Kui Soome valitsus meie häält kuulda ei võta, siis on Nokia järkjärguline lahkumine vältimatu,? deklareerib ta.
    Teiseks on Ollila avalikult teatanud, et soovib aastal 2006 Nokia juhi ameti maha panna, selleks ajaks peaksid teise revolutsiooni viljad ka näha olema. Huvitav, mida parimas eas 56aastane kõva tennisekäsi ja Toivonoja mõisaomanik Jorma Ollila, kes enam kui kahesaja miljoni kroonise aastasissetulekuga oma elu on igati ära kindlustanud, kavatseb peale hakata. Või vajab Nokia teda veel kolmandakski revolutsiooniks?
  • Hetkel kuum
Kaire Uusen: palk üksi ei näita enam eriti midagi
Avalikus sektoris peaks palk olema kindlasti avalik ja kõvasti kasu oleks selgetest palgatasemete andmetest ka erasektoris, aga ajal, mil teenimisvõimalusi on järjest rohkem, sõltub puhtalt palgast üha vähem, kirjutab palgakorralduse asjatundja Kaire Uusen.
Avalikus sektoris peaks palk olema kindlasti avalik ja kõvasti kasu oleks selgetest palgatasemete andmetest ka erasektoris, aga ajal, mil teenimisvõimalusi on järjest rohkem, sõltub puhtalt palgast üha vähem, kirjutab palgakorralduse asjatundja Kaire Uusen.
Lihavõttepühad kõigutasid Tallinki sõitjate arvu kuuendiku võrra
Tallinki reisijate ja sõiduautode veomaht kahanes aprillis, ettevõte toob põhjuseks lihavõttepühad.
Tallinki reisijate ja sõiduautode veomaht kahanes aprillis, ettevõte toob põhjuseks lihavõttepühad.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Raimo Ülavere: vaktsineeri ennast perfektsionismi vastu. Järjekindel piisavalt hea on parem kui perfektne
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Raadiohommikus: ehitusest, pangandusest ja investeerimisest
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis tuleb juttu SEB värskest majandusprognoosist, arvamuslugude konkursist Edukas Eesti, aga ka finantstehnoloogiaettevõtte uutest tuultest ning kaitsetööstusesse investeerimisest.
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis tuleb juttu SEB värskest majandusprognoosist, arvamuslugude konkursist Edukas Eesti, aga ka finantstehnoloogiaettevõtte uutest tuultest ning kaitsetööstusesse investeerimisest.
Auhinnatud finantsjuhid näitavad teed
Seekordses "Finantsuudised fookuses" saates võtame koos Pärnu finantskonverentsil auhinnatud finantsjuhtidega luubi alla finantsjuhtimise erinevad tahud. Saates vestlevad Meliva meditsiinikliinikute finantsjuht Terje Saarepuu ja Eesti Gaasi finantsjuht Vaiko Tammeväli, kes jagavad oma mõtteid ja kogemusi finantsjuhtimise väljakutsetest ja võimalustest.
Seekordses "Finantsuudised fookuses" saates võtame koos Pärnu finantskonverentsil auhinnatud finantsjuhtidega luubi alla finantsjuhtimise erinevad tahud. Saates vestlevad Meliva meditsiinikliinikute finantsjuht Terje Saarepuu ja Eesti Gaasi finantsjuht Vaiko Tammeväli, kes jagavad oma mõtteid ja kogemusi finantsjuhtimise väljakutsetest ja võimalustest.