Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saab - Skandinaavia ilu
Võib küll luua mudeli, mis disainerite endi südamed tuksuma paneb, kuid sellest on vähe, ka kasumit peab tootma. Disainijatel tuleb äärmiselt ettevaatlik olla iga uuendusega ning leida Saabi ajaloolisi jooni tänapäeva kestas, müües tegelikult Opeli-põhjalisi kvaliteetautosid. Ei saa enam rääkida Saabi püstjast tuuleklaasist ja kahemahulisest kerest. Kõik on nagu Volvol, Audil või igal teisel kvaliteetautol.
1997. a tutvustatud 9-5 tegi küll suure sammu ja tõestas ilmekalt värskete ideede jätku (arvatavasti on ta oma klassi disaininäide), kuid 9-3 puhul tehti juba suuri kompromisse ja vorm muutus ?sakslaseks?. See pole küll halb, kuid pakub pisut vähem silmailu. Jah, 9-3 on massiivne, huvitava esitulede ja kapotijoone kombinatsiooniga, kuid auto üldiselt on kui segapuder ühest ja teisest margist.
Näiteks on arusaamatu C-piilari joon: küljeklaasi on tahetud painutada kord nii nagu 3-seerial ja siis ülevalt veel veidi nagu mudelil 9-5. See teeb joone kuidagi eklektiliseks ja kaotab skandinaavia lihtsuse.
Mida uut? Saab laseb välja 9-2, kuid ainult Ameerikas. Võetakse Subaru Impreza, lihvitakse disain euroopalikuks ja kaotatakse Subaru jooned. Kuna auto ise ei ole euroopa autoasjatundjate arvates Saab, siis müüaksegi seda vaid Ühendriikides. Samuti lastakse USAs liinile Saabi SUVd, mis baseeruvad Chevrolet?del. Nende puhul ei saa kaugeltki rääkida Saabi identiteedist, kuid selline on juba GMi strateegia. Saabi disaineritele jäeti kujundada vaid esivõre ja tagaosa.
Uutest mudelitest jõuab esimesena turule 9-3 Wagon, mis on SUVi ja universaali sümbioos ehk lihtsalt universaalkerega 9-3, kuid neljarattaveoline.
Euroopa ja Eesti jaoks kujunevad tähtsamaks uue põlvkonna 9-5 ja 9-3 turulejõudmised. Küll mõne aasta pärast, kuid Saabis endas on sellega praegu käed-jalad tööd täis. Samuti tuleb koos järgmise Subaru Imprezaga uus 9-2, mis jõuab siis ka Euroopasse. Kuna Subaru uus peadisainer Alexander Zappatinas loob ?Itaalia Subarut?, on lähedasemaid jooni kergem ühildada Saabi kui Subaru praeguse ralliversiooniga. Eurooplane tahab Saabi luksusautona, kuid praegu ei saa teda sellisel kujul siia tuua.
9-5 tehakse suurema teljevahega, kuna eelmine, pikkusega 2.70 m oli oma klassi lühim ja tegi auto veidi kohmakaks. Uus platvorm peaks tulema 2.83 m lai, pikkust 4.85 m ligi.
9-3 jõuab selleks ajaks saada uue iluvõre, milleks Saabi traditsioonilised jooned hiilgavaid võimalusi pakuvad. Järgmise põlvkonna 9-3 peaks aga tulema n-ö Saabim kui praegune ja pakkuma elegantsemat joont.
Viimasel ajal on kombeks suuri autosid toota, nii kaalub ka Saab võimalust tutvustada mudelit 9-7, ilmselt uue Cadillac Seville?i põhjal ja ennekõike USA jaoks.
Kõige atraktiivsemaks kujuneb kindlasti Saab Coupe, mis peaks andma omapoolse stiilinäite nii Audi TT kui BMW 3-seeria kupee kõrvale. Neist üks tõestab, kui väike saab olla sportauto ja teine, kui vanaaegne. Saabi ideeks on luua nende vahepealne kupee a la Hyundai Coupe ja Alfa GTV ? neljakohaline ja ligikaudu 4,4 m pikk.
Kui BMW on loobunud juhikesksest konsoolist, siis Saab vastupidi, võtab selle oma tugevaks brändi läbivaks jooneks. Nii kaarduvad kõigi uute mudelite puhul lausa mugavuse ja sportlikkuse musternäidised. Ideeks on küll minimalism, kuid atraktiivsuse lisamiseks peab alati vormi lisama. Konsooli värvideks jäävad peamiselt hall ning must, aga võidakse pakkuda ka mitmeid värvilisi heletoone.
Igal juhul on lootust, et Saab muutub populaarsemaks ning suudab mõjutada inimeste maitset niivõrd, et ka pintsaklipslane ostab disaineri ideoloogial põhineva auto (nagu kord oli Saab 9-2). Niisiis on oodata huvitavaid autosid sellelt Rootsi kuninglikku logo kandvalt lennukitootjalt. Kuigi rootslased ise ütlevad, et nende lennukid olevat suhteliselt kehvad...
Autor: Björn Koop