• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 18.11.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pankrotiohus General Motorsi aktsia viimase 18 aasta odavaim

Üleeile langes GMi aktsia väärtus päevasiseselt 20,9 dollarini, mis on madalaim tase alates 1987. aasta novembrist. GMi aktsia sulgemishinnaks jäi üleeile New Yorgi börsil 21,29 dollarit, mis on päev varasemaga võrreldes 5,8protsendine langus. Sulgemishind oli viimase 14 aasta madalaim.
Ajalehe The Wall Street Journali andmetel läksid aktsiad langusesse pärast seda, kui ettevõtte võlakirjade väärtus hakkas kahanema. Võlakirjade väärtuse languse taga oli omakorda uuesti päevakorrale kerkinud pingestunud palgaläbirääkimised töötajatega ja põhilise allhankija Delphi pankrotiavaldus.
GM on pidevalt tagasi lükanud jutud nende võimaliku pankroti kohta ning kinnitanud, et neil on piisavalt suur hulk sularaha ja mingeid likviidsusprobleeme ei teki. Jutud pankrotist aga ei vaibu. ?GM peab samuti esitama pankrotiavalduse, kui nad ei suuda ametiühingutelt välja kaubelda järeleandmisi töötajate hüvede osas,? ütles pankrotistunud Delphi juht Steve Miller.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Delphi pankroti foonil on GMi pankrottimineku tõenäosus suurenenud 10 protsendilt 30 protsendile, ütles Bank of America Securitiese analüütik Ron Tadross. Analüütik andis autotootja aktsiale ?müü?-soovituse, varem oli soovitus ?neutraalne?. Soovituse alandamise peale langes GMi aktsia hind kümnendiku võrra.
Esmaspäeval kurtsid USA tulevikutehingutega kauplejad meedias, et kardavad üha rohkem maailma suurima autotootja pankrotti minekut. Kauplejad nõudsid lisamakse juhuks, kui General Motors ei suuda välja maksta või lükata edasi võlakohustusi või kuulutab välja pankroti.
Samamoodi käitusid tulevikutehingutega kauplejad autoosade tootja ja GMi suurima varustaja Delphi ning lennukompanii Delta suhtes vahetult enne nende pankrotiavaldusi.
Novembri alguses andis kohtule pankrotiavalduse Delphi, kelle suurim klient on General Motors. Järgnenud kauplemispäeval kukkus Delphi aktsia 70%.
Praegu läheb keskmine Delphi ametiühingu liige firmale tunnis maksma 65 dollarit. Et firma oleks konkurentsivõimeline, peaks palga ja hüvede maksumus olema töötaja kohta 20 dollarit tunnis. Püüdes veel viimast päästa, palus Delphi 6 miljardi dollari ulatuses abi GMilt. Seda aga ei tulnud. ?Kuidas saavad aktsionärid loota GMi abile, kui too ei suuda isegi oma jamadest välja tulla,? ütles Bloombergile Michigani Ülikooli professor Eugene Jennings.
Delphi pankrot tähendab tema sõnul, et GMi juhtkonnal on üks lisamure ja nad saavad veel vähem igapäevatööle keskenduda.
Suured institutsionaalsed investorid ja analüütikud tahavad kuulda rohkem aktiivset tegutsemist GMi poolt.
Eriti tugev juhtkonna kritiseerija on Las Vegases tegutsev investor, Armeenia päritolu miljardär Kirk Kerkorian, kes hiljuti suurendas oma osalust General Motorsis 9,9 protsendile. Kerkorian on teatanud, et võib paluda GMilt kohta nõukogus.

Artikkel jätkub pärast reklaami

GMi siseringist on teatatud, et on väike tõenäosus, et Kerkorian koha nõukogus saab, aga sel teemal käivad pidevalt läbirääkimised.
General Motors ja Ford Motor kaotavad sel aastal jätkuvalt turuosa Euroopa kahaneval sõiduautode turul, teatas eile Euroopa autotööstuse grupp ACEA.
GMi kontserni Opeli, Vaux­halli, Chevrolet? ja Saabi uute autode registreerimine kahanes oktoobris mullusega võrreldes Euroopas 6,1%, 113 355 auto­ni. Esimese kümne kuu jooksul kahanes turuosa 10,6 protsendini võrreldes 10,7 protsendiga aasta eest. Fordi turuosa langes kümne kuuga mulluselt 11,1 tänavu 10,8 protsendini.
1990. aastate keskel oli nii Fordil kui ka GMil Euroopas enam kui 13 protsendi suurune turuosa. Jaapani autotootjate turuosa oli toona 10,7 protsenti, mis tänaseks on kasvanud 14 protsendini.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 3 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele