• OMX Baltic0,57%301,39
  • OMX Riga0,52%868,04
  • OMX Tallinn0,34%1 961,49
  • OMX Vilnius0,56%1 172,25
  • S&P 5000,74%5 525,21
  • DOW 300,05%40 113,5
  • Nasdaq 1,26%17 382,94
  • FTSE 1000,09%8 415,25
  • Nikkei 2251,9%35 705,74
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,86
  • OMX Baltic0,57%301,39
  • OMX Riga0,52%868,04
  • OMX Tallinn0,34%1 961,49
  • OMX Vilnius0,56%1 172,25
  • S&P 5000,74%5 525,21
  • DOW 300,05%40 113,5
  • Nasdaq 1,26%17 382,94
  • FTSE 1000,09%8 415,25
  • Nikkei 2251,9%35 705,74
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,86
  • 26.04.07, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Banaanid taluniku toetuseks

Kui praegu on Fairtrade'i märgiga tooteid müüdud vaid väiksemates eripoodides, siis maikuus jõuavad sellised tooted suurtesse poekettidesse. Lihtsalt seletatuna tähendab see, et kui klient ostab Fairtrade'i märgiga kauba, toetab ta arengumaade talunikke. Fairtrade'i märgiga kauba pealt saab arengumaade talunik 2-3 korda rohkem raha kui tavakaubalt. Tõsi, selle märgiga kaup on tavalisest ka kuni kümme protsenti kallim.
Õiglase kaubanduse projektijuht Riina Kuusik toob näite, et kui Soomes on banaanikilo 1.79, siis Fairtrade'i märgiga banaanid 1,89-1,99 eurot.
"Eesmärk ongi, et toote hind oleks pidev ja stabiilne," ütles Kuusik.
Miks peaks Eesti inimene, kes jahib allahindlusi, laduma ostukorvi kallimat kraami?
Kuusik möönab, et tegemist on ennekõike mõtteviisiga, mis meie ühiskonnas alles vajab juurutamist. Tema sõnul võiks ostja mõelda, et toote pealt saavad otsest toetust ja lisaraha arengumaade põllupidajad, muutuvad inimväärsemaks töötingimused ja paremaks palk. Samuti võimaldab toetus täita tööohutusnõudeid ja investeerida keskkonnasäästlikku tootmisse.
"Näiteks kakaoistandustes Ghanas on tõesti töölised nagu orjad," ütles Kuusik.
Lisaks väheneb puuviljade ja roosiistikute kemiseerimine. "Nelja korra kemiseerimise asemel tehakse seda kaks korda," tõi Kuusik taas näite.
Kuidas suhtub kallimasse kaupa ettevõtja ja maaletooja?
"Eks see võtab vaikselt aega, keegi pole otseselt ära öelnud ja päris negatiivset suhtumist pole ka olnud. Selge on, et maaletoojad on peale hinna kõige vähem huvitatud muudest asjadest," rääkis Kuusik.
Fairtrade'i märgiga võib Eesti poodide müügilettidelt leida banaane, ananasse, mangosid, apelsine, kohvi, kakaod, tükksuhkrut, veine, varsti ka riisi, pähkleid jm.
Kadri Aguraiuja, Tallinna Kaubamaja Toidumaailma juhataja
Märk on uus, eestlane on seni teadnud mahe- ja ökomärki. Eesti inimene on valmis mõtlema muule - endale, perele, tervisele, keskkonnale.
Ta on nõus maksma rohkem, et olla endale ja ühiskonnale kasulik. Ei oska hetkel öelda, kuidas Fairtrade'i märgiga kaup läheb, kuid ettevõtmine on õiglane ja aus.
Meie Fairtrade'i tooted on pärit Lõuna-Ameerikast ja Aafrikast. Mango, ananass, apelsin, kohv, tee, aga ka banaaniõlu, veinid - näiteks meevein. Mai alguses jõuavad müügile aga beebibanaanid.
Riina Rennik, Stockmanni toiduosakonna kohalik sisseostja
Oleme kampaaniast teadlikud. Meil on kohv ja tee juba olemas. Loodame saada väikesed banaanid. Muidugi on tooted veidi kallimad, kuid kindlasti on teadlikke kliente, kes seda kaupa ostavad. Võib-olla pärast kampaaniat läheb müük paremini.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele