• OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,13%5 282,7
  • DOW 30−1,33%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 2251,03%34 730,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,13%5 282,7
  • DOW 30−1,33%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 2251,03%34 730,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • 25.05.07, 08:21
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Deripaska liigub nagu tank

Venemaa rikkaima tiitli pärast Roman Abramovitšiga heitlev Oleg Deripaska on sama rahutu hing nagu Oliver Kruuda. Küll ostab ta suurosalusi välisfirmades, ehitab Vene presidendi suveresidentsi kõrvale uhket paleed ja käib endise äripartneriga kohut, kirjutas Äripäev.
Oleg Deripaska on 39aastane, seega kaks aastat noorem kui Roman Abramovitš, kes tõusis president Putiniga koostööd tehes Venemaa rikaste edetabeli juhiks pärast Mihhail Hodorkovski vangilangemist. Viimasel ajal on seni põhiliselt alumiiniumiärimehena tuntud Deripaska vara kasvanud palju jõudsamalt kui Abramovitšil, kellelt ta 2003. aastal RusAli ära ostis. Ja kuigi USA mainekas ajakiri Forbes paigutas eelmisel kuul Abramovitši endiselt Vene rikaste tippu, oli veidi varem ilmunud Vene ajakiri Finans tõstnud Deripaska temast mööda.
"Deripaska liigub edasi nagu tank, arendades järjest uusi projekte ehituses, autotööstuses ja mujal," kommenteeris Forbesi peatoimetaja asetäitja Kirill Vishnepolsky.
Nädal tagasi käis äge rebimine maineka USA autofirma Chrysleri pärast, millest Saksa Daimler tahtis lahti saada. Üks põhilisi ostjakandidaate oli Kanada autoosade tootja Magna International. Vahetult enne Chrysleri konkursi selgumist, millega Chrysler läks riskikapitalifirmale Cerberus Capital Management, oli Deripaska valdusfirma Basic Element (BasEl) omandanud 1,54 miljardi dollari eest 15protsendise osaluse Magnas.
Võib oletada, et tegelikult tundis ta huvi hoopis Chrysleri vastu. Ent võib olla, et hoopis tema osalus Magnas jättis tolle Chryslerist ilma. Sest autotootmise kõrval teeb Chrysler allhankeid USA kaitseministeeriumile. USA-le on ilmselt vastukarva, kui selline firma on Vene oligarhi kontrolli all.
Pealegi tühistas USA eelmisel aastal Deripaska USA viisa, tuues ettekäändeks oligarhi võimalikud sidemed allmaailmaga. Deripaska nimetab seda laimuks ning väidab, et selle taga on tema konkurendid USAs ja Suurbritannias.
Kuid BasElil võib Magna omandamisega olla teine ja veelgi suurem eesmärk. BasElile kuulub Venemaa suuruselt teine autootja GAZ, Magna aga vajab pääsu Vene autoosade turule. Deripaska on ostmas ka AvtoVAZi, nii et käimas võib olla suurem Vene autotööstuse konsolideerimine.
Kui Oleg Deripaska sai teada, et president Putinile on pakutud pärast ameti maha panemist uueks suveresidentsiks sanatooriumi Sotši, ostis Deripaška ära selle kõrvale jäänud pansionaadi.
Deripaska ehitas pansionaadi Rodina kõige luksuslikumaks Musta mere äärseks spaahotelliks, kus luksusnumber maksab 70 000 rubla ööpäev. Lisaks kerkib samale territooriumile kaks 1500ruutmeetrist maja, üks vastuvõttudeks ja teine oligarhi vajadusteks.
Kui Sotši kujuneb edaspidi üheks riigi poliitilise elu keskuseks, siis on seal tark kohal olla, arutleb oligarh.
Sotšiga on Deripaškal seotud teisedki suured ehitusplaanid. Ta on teatanud kavatsusest kulutada 1,5 miljardit dollarit Sotši rahvusvahelise lennujaama ja olümpiaküla ehitamisele, et Venemaa saaks taotleda sinna seitsme aasta pärast taliolümpiamänge.
Sel otstarbel kasvatas Deripaskale kuuluv alumiiniumitootja BasEl sel nädalal osaluse firmas Rasperia 10 protsendini. Eelmisel kuul ostis BasAl aga 1,64 miljardi dollari eest 30protsendilise aktsiapaki Austria suurimas ehitusfirmas Strabag, kellel on ehitustegevust üle maailma.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele