Ojuland vastas Äripäeva küsimustele e-kirja teel.
Kas peate otsust vabastada Riigikogu liikmed kohustusest oma kulutuste kohta aru anda õiglaseks ja põhjendatuks?
Jah. Parlamendiliikme töö ei ole võrreldav ühegi teise valdkonnaga. Küllap see arusaamine ka ajapikku Eestis süveneb. On ju meie parlamentaarne kogemus ääretult lühike, võrreldes vanade demokraatiatega, kus parlamendiliikme staatusega kaasas käivaid erisusi keegi kahtluse alla ei sea. Riigikogu liige on oma mandaadi piires sõltumatu ja täidab oma ülesandeid kooskõlas põhiseaduse, seaduste, avalike huvide ja oma südametunnistusega. See viimane on ka muu hulgas kuluhüvitiste mõõdupuu. Riigikogu on eesti rahva nägu. Nii nagu rahva hulgas on igasuguseid inimesi, nii ka Riigikogus. Kui mõni inimene on ebaeetiline, ei saa selle eest veel kogu rahvast hukka mõista.
Kas kuluhüvitiste viimine ühtlaselt maksimaalse võimaliku määrani on mõistlik otsus? See on ka vastuolus koalitsioonikokkuleppega, kus on kirjas, et valitsusliit suurendab avaliku sektori palgakulu üksnes samas tempos nominaalse tootlikkuse kasvuga erasektoris ning suurendab palgapoliitika läbipaistvust.
Kuluhüvitiste määr ei tõuse. See on praegu 30% Riigikogu liikme palgast ja jääb ka edaspidi nii.
Kuluhüvitise maksimummäär tõesti ei tõuse, kuid summad siiski kasvavad, sest kõik Riigikogu liikmed saavad kuludokumente esitamata maksuvabalt kätte maksimumsumma, sõltumata sellest, kui palju nad tegelikult kulutavad.
Kuude lõikes võivad Riigikogu liikme kulud olla erinevad, mistõttu jääb vahel osa summast kasutamata. Samas võib teistel kuudel kulusumma ületada normi. Iga kuu ei korralda Riigikogu liige suuremaid kohtumisi. Aga kui seda teha näiteks seminari vormis, siis tuleb arvestada ruumide rendi ning ka kohvile ja võileibadele kuluvaga, mis ühekordse summana võib ületada ühe kuu hüvitise. Sel juhul ei jätkugi enam raha kütusele või muule. Riigikogu liikme töö erisus seisnebki selles, et ta korraldab oma ajaplaani ja töökohtumised vastavalt vajadusele. Ja selle tõttu on igati põhjendatud ühe kindla summa maksmine.
Kas see ei muuda kulutusi läbipaistmatuks ega tekita olukordi, et seadustakse seni ka riigikogulaste endi kriitika osaliseks saanud kuluhüvitiste kasutamine isiklikuks otstarbeks?
Kuluhüvitiste kaudu Riigikogu liikmete mõnitamine mõne väljaande veergudel on ületanud igasuguse taluvuse piiri. Riigikogu liikmele peab olema tagatud võimalus teha oma tööd sõltumatult. Seda põhiseaduslikku õigust soovivad tagada kõik poliitilised jõud.
Ka minul on olnud piinlik, kui näen tšekke, mis ei kannata kriitikat. Kuid mõne üksiku Riigikogu liikme halva käitumise pärast ei saa kogu parlamenti rahvale naerualuseks muuta. Enamik Riigikogu liikmeid teeb oma tööd südamega ja sooviga Eesti elu edasi viia.
Ütlesite, et riigikogulaste kulutšekid on meedias esile kutsunud ülepaisutatud tähelepanu, mis halvustab kogu parlamenti ja riivab Eesti demokraatia mainet. Kas kuluhüvitiste kasutamise salastamise seadustamine teeb parlamendi maine paremaks?
Hetkel kuum
Võlavaidlus ja müügiplaanid
Valija annab hinnangu Riigikogu liikme tööle iga nelja aasta tagant. Kui ta on halvasti oma tööd teinud, siis see kajastub ka valimistulemustes.
Olete öelnud, et tšekkide säilitamine ja esitamine on ebaefektiivne ja koormav. Kui palju see Teil kuus aega on võtnud?
Küsimus ei ole ajas, vaid põhimõttes. Ajalehed ei saa otsustada selle üle, kas Riigikogu liige on liiga palju või liiga vähe kütust ostnud. See on puhtalt Riigikogu liikme südametunnistuse küsimus, kas ta sõidab selle raha eest kohtuma oma valijatega või kulutab seda isiklikuks sõiduks. Vahet ei ole, kas ta esitab selle kohta tšeki või mitte.
Eesti Maksumaksjate Liit, Eesti Investorite Liit ja Eesti Ametiühingute Keskliit on eelnõu kohta esitanud kriitilised avaldused, milles peetakse õigeks, et rahvaesindajate suhtes peavad kehtima samasugused reeglid nagu tavalisele maksumaksjale. Kuidas kommenteerite?
Eesti on demokraatlik riik ja igaühel on õigus oma arvamust avaldada.
Kuidas kavatsete eelnõu üle hääletada?
Eelnõu vastuvõtmiseks on vaja Riigikogu koosseisu häälte enamust. Kõik fraktsioonid on eelnõule alla kirjutanud.
Maksumaksjate liit on võtnud endale rolli inimeste poolt tulnud sõnum kokku koguda ja edasi anda. Me ei ole veel otsustanud, kuidas ja millal me selle ja kogutud allkirjad üle anname. Täna on Riigikogus esimene lugemine, ootame ära, mida saalis räägitakse. Kui proua Ergma (Riigikogu esimees Ene Ergma - toim.) on valmis meid vastu võtma, siis me annaksime hea meelega talle selle paki üle, et Riigikogu saaks meie ettepanekutega arvestada.
Vajadusel pöördume ka õiguskantsleri ja presidendi poole. Presidendi poole siis, kui Riigikogu on seaduse vastu võtnud ja on presidendi öelda, kas ta kuulutab seaduse välja. Kui president seaduse välja kuulutab, siis on käes õiguskantsleri kord.
Kui vaadata Riigikogu maine seisukohast, siis oleks kõige lihtsam, kui nad tahaksid oma aktsiaid tõsta, kulutšekkide esitamise kohustus säilitada. Kuigi tulevikus võiks ikkagi jätkata diskussiooni sel teemal, et võiks ka teistele maksumaksjatele mingi piirini ilma dokumentideta kulude hüvitamist lubada.