• OMX Baltic−0,14%301,73
  • OMX Riga−0,26%890,55
  • OMX Tallinn−0,06%2 068,23
  • OMX Vilnius0,25%1 200,48
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,1%8 752,45
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,75
  • OMX Baltic−0,14%301,73
  • OMX Riga−0,26%890,55
  • OMX Tallinn−0,06%2 068,23
  • OMX Vilnius0,25%1 200,48
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,1%8 752,45
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,75
  • 08.02.08, 16:42
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kurvad kulutavad meelsamini

Meeleolu mängib igapäevaste ostude puhul väga olulist rolli. Teadlikult või alateadlikult.
Uus uuring, milles põimuvad William Jamesi klassikaline filosoofia ning kaasaegne teadus, selgitas et kurvameelsed ning enesekesksed inimesed kulutavad tavalistele tarbekaupadele rohkem raha kui need, kelle emotsioonid on neutraalsed. Artikkel ilmub ajakirja Psychological Science juuninumbris.
Eksperimendis osalejad pandi vaatama videoklippe: üks oli kurb, teine ei tekitanud mingeid emotsioone. Pärast vaatamist pidid osalejad ostma tavalisi tarbekaupu, näiteks pudeli vett.
Kurva alatooniga videot vaadanud rühma liikmed pakkusid ligi 300 protsenti rohkem raha kui need, kes vaatasid neutraalse sisuga klippi. Märkimisväärne, et kurva filmi vaatajad kippusid tüüpiliselt väitma, et film ei mõjutanud kuidagi nende tarbimisotsuseid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kahe rühma erinevusi selgitabki enesekesksus. Kurvameelset filmi vaadanud rühmas olid just rohkem enesekesksemad valmis rohkem maksma. Kurbus tõukab enesekesksust tagant. Nii on kurbusest tingitud kulutamist veelgi raskem vältida.
Miks enesekesksus koos kurbusega paneb inimesi rohkem rahakoti raudu avama? Kurbus ja enesekesksus devalveerivad enesehinnangut. See omakorda tekitab soovi tarbida uusi materiaalseid väärtusi ning maksta nende eest rohkem, et enesehinnangut kergitada.
Sama efekt võib tavaelus väljenduda veelgi selgemalt, sest eksperimendi käigus saavutatud kurbus jääb ilmselt alla tavaolukordades esinevatele emotsioonidele. Kurbus võib ajendada inimesi rohkem börsil kauplema või otsima hoopis uusi suhteid – olemata ise teadlik, et neid juhivad vaid emotsioonid.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 20 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele