• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • 27.10.08, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mobiilside ja karmaseadus

Olen üha enam hakanud uskuma tiibetlaste karmaseadusse: head karmat kogud positiivse ja edasiviiva tegevusega, kõik negatiivne ja eriti teistega kiusu ajamine vähendab seda või pöörab lausa miinustesse. Küllap võib seda vana tõde laiendada ka Eesti mobiilsidevaldkonnale.
Kui Elisa (Radiolinja) jaanuaris 1995 Eesti mobiilsideturule sisenes, oli EMT jõudnud laiali jagada paar tuhat GSM-võrgu SIM-kaarti. Nüüd on kolme operaatori võrgus kasutusel 1,6 miljonit SIM-i. Elisa arvab ikka, et EMT edu tuleb varasemast turulejõudmisest ja Eesti tarbijate "mugavusest, mõttelaiskusest ja eestlaslikust konservatiivsusest". Nii kirjutas Elisa peadirektor Sami Seppänen 29. septembri Äripäevas.
Inimeste valikute halvustamine tekitab aga halba karmat ja ilmselt on Elisa seda endale hoolega korjanud: ka kolmandana Eesti turule sisenenud Tele2 on nii kliendiarvult kui ka käibelt hooga Elisast möödunud. Elisa turuosa on paarkümmend protsenti, Tele2-l üle 30 protsendi ja EMT-l ligi 50.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ses valguses on ehk isegi mõistetavad Elisa viimase aja närvilised väljaastumised meedias ning Eesti telekommunikatsioonivaldkonna ärikultuuris varem tundmatu konkurentide ja nende klientide halvustamine.
Kui vaatame mobiilsidele selle algusaegadest praeguseni, siis EMT tegevuse kohta ütleksid tiibetlased ilmselt, et positiivne edasiviiv tegevus mõjub karmale hästi, sest kliendid ja ühiskond on seda märganud ja tunnustanud.
Ka 3G (UMTS) võrgu avas Eestis esimesena EMT. Elisa visioon oli teine ja oma sõnavõtus "UMTS on mull" (Äripäev, 14. jaanuar 2003) väitis Elisa peadirektor, et palju parem tee on GSMi, eelmise põlvkonna andmeside edasiarendus EDGE.
Praegu on selge, et õigus oli majandusministeeriumil, kes panustas 3Gsse - see on tulevik (nüüd räägime juba 3,5Gst). Elisal on EDGE siiani lõpuni välja ehitamata. Ei pea olema tiibetlane, et tõdeda: ka katteta lubadused annavad halva karma.
Elisa hiljutises pressiteates lubatakse kolme aastaga katta kogu Eesti 3,5G-ga. Jääme siis ootama, kas seekord saab karma leevendust ja lubadus täidetakse.
Kui EMT on panustanud kvaliteedile ja Tele2 asetas kaardid säästlikkusele, siis Elisa pole suutnud oma positsiooni mobiilsideturul leida, küll on sel aastal üritanud püüda kvaliteeti. Tunnustame konkurentide õiget otsust, kuid mitte reaalse võrguparendusprojekti puudujääva osa täitmiseks ette võetud enesekiitust ja tühja trummi tagumist.
Aga pärast tarbijakaitseameti sekkumist võiks siinkohal punkti panna. Tahan väga loota, et meedias kraaklemise asemel keskenduvad mobiilioperaatorid edaspidi siiski igaüks oma tegelike tugevuste arendamisele ja hoiavad head ärikultuuri.
Autor: Tõnu Grünberg

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele