• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 27.10.08, 00:00

Mobiilside ja karmaseadus

Olen üha enam hakanud uskuma tiibetlaste karmaseadusse: head karmat kogud positiivse ja edasiviiva tegevusega, kõik negatiivne ja eriti teistega kiusu ajamine vähendab seda või pöörab lausa miinustesse. Küllap võib seda vana tõde laiendada ka Eesti mobiilsidevaldkonnale.
Kui Elisa (Radiolinja) jaanuaris 1995 Eesti mobiilsideturule sisenes, oli EMT jõudnud laiali jagada paar tuhat GSM-võrgu SIM-kaarti. Nüüd on kolme operaatori võrgus kasutusel 1,6 miljonit SIM-i. Elisa arvab ikka, et EMT edu tuleb varasemast turulejõudmisest ja Eesti tarbijate "mugavusest, mõttelaiskusest ja eestlaslikust konservatiivsusest". Nii kirjutas Elisa peadirektor Sami Seppänen 29. septembri Äripäevas.
Inimeste valikute halvustamine tekitab aga halba karmat ja ilmselt on Elisa seda endale hoolega korjanud: ka kolmandana Eesti turule sisenenud Tele2 on nii kliendiarvult kui ka käibelt hooga Elisast möödunud. Elisa turuosa on paarkümmend protsenti, Tele2-l üle 30 protsendi ja EMT-l ligi 50.
Ses valguses on ehk isegi mõistetavad Elisa viimase aja närvilised väljaastumised meedias ning Eesti telekommunikatsioonivaldkonna ärikultuuris varem tundmatu konkurentide ja nende klientide halvustamine.
Kui vaatame mobiilsidele selle algusaegadest praeguseni, siis EMT tegevuse kohta ütleksid tiibetlased ilmselt, et positiivne edasiviiv tegevus mõjub karmale hästi, sest kliendid ja ühiskond on seda märganud ja tunnustanud.
Ka 3G (UMTS) võrgu avas Eestis esimesena EMT. Elisa visioon oli teine ja oma sõnavõtus "UMTS on mull" (Äripäev, 14. jaanuar 2003) väitis Elisa peadirektor, et palju parem tee on GSMi, eelmise põlvkonna andmeside edasiarendus EDGE.
Praegu on selge, et õigus oli majandusministeeriumil, kes panustas 3Gsse - see on tulevik (nüüd räägime juba 3,5Gst). Elisal on EDGE siiani lõpuni välja ehitamata. Ei pea olema tiibetlane, et tõdeda: ka katteta lubadused annavad halva karma.
Elisa hiljutises pressiteates lubatakse kolme aastaga katta kogu Eesti 3,5G-ga. Jääme siis ootama, kas seekord saab karma leevendust ja lubadus täidetakse.
Kui EMT on panustanud kvaliteedile ja Tele2 asetas kaardid säästlikkusele, siis Elisa pole suutnud oma positsiooni mobiilsideturul leida, küll on sel aastal üritanud püüda kvaliteeti. Tunnustame konkurentide õiget otsust, kuid mitte reaalse võrguparendusprojekti puudujääva osa täitmiseks ette võetud enesekiitust ja tühja trummi tagumist.
Aga pärast tarbijakaitseameti sekkumist võiks siinkohal punkti panna. Tahan väga loota, et meedias kraaklemise asemel keskenduvad mobiilioperaatorid edaspidi siiski igaüks oma tegelike tugevuste arendamisele ja hoiavad head ärikultuuri.
Autor: Tõnu Grünberg

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele