• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 26.10.09, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Laadungi kindlustus jääb müüja õlule

CIP- (carriage and insurance paid to) klausel on tingimustelt sarnane CPT klausliga, mille kohaselt loetakse kaup tarnituks hetkest, mil kaup antakse üle vedajale. Kui vedajaid on mitu, loetakse kaup tarnituks, kui see on antud üle esimesele vedajale. Kaup loetakse tarnituks ka juhul, kui ostja seda õigustamatult vastu ei võta.
Müüja kohustuseks on teha kauba tolliklaarimine ekspordil (muretseda omal riisikol ja kulul kõik kauba ekspordilitsentsid või muud vajalikud ametlikud load ja täita kõik ekspordiformaalsused) ning kandma lisaks kauba vedamise kulud nimetatud sihtkohta.
Tekib olukord, et kauba transpordi kulud on küll veel müüja kanda, kuid kauba säilimise risk on läinud ostjale üle juba varem. Sealhulgas on müüja kuluks ekspordiriigi korraldusel inspektsiooni korraldamine.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Nõuded kauba pakkimisele lähtuvad veoviisist, mida kasutatakse, arvestades seejuures, et veolepingu sõlmimine on müüja enda kohustus.
Ostja kuluks on kulud kauba impordil ja kui vaja, siis ka kulud transiitveol läbi kolmanda maa, kui neid kulusid ei ole müüja kandnud veolepingu osana.
Vaidluste vältimiseks on soovitatav müügilepingus kokku leppida, mis kulusid veoleping täpsemalt katma peab.
CIP-klausli ainuke erinevus CPT-klauslist seisneb selles, et CIP-klausli puhul on müüja kohustatud muretsema omal kulul laadungi kindlustuse. Arvestades seda, et kaubaga seotud risk läheb ostjale üle juba kauba tarnimisel (üleandmisel vedajale), siis tuleb kindlustus sõlmida ostja või viimase nimetatud kolmanda isiku kasuks, mitte müüja enda kasuks.
Müüja on kohustatud kindlustuslepingu sõlmima hea reputatsiooniga kindlustusandjaga, kuid seda vaid miinimumkattega. Kui pole muus kokku lepitud, tuleb miinimumkatte sisustamisel lähtuda Institute of London Underwritersi lastikindlustusklauslitest.
Autor: Jürgen Valter

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 9 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele