Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Puhhi-tüpoloogia aitab kiiksudega toime tulla

    Küsimustele vastab raamatu "Inimtüüpide mütoloogiline maailm" autor ja koolitaja Aira Tammemäe.
    Kuidas jõudsite selleni, et Fritz Riemanni nelja hirmu põhivormi teooria siduda selliste tegelastega, nagu Puhh, Iiah, Notsu ja Jänes?
    Inimtüpoloogiaga kaasnev probleem on, et see kipub sageli olema liiga patoloogilise fookusega. Psühholoogid ja teadlased on tüpoloogiad välja arendanud, töötamaks pigem äärmuslike isiksustega. Seetõttu on inimtüüpide nimetused ja kirjeldused sellised, mis võivad tekitada kõhedust.
    Et psühholoogiateadusega mitte kokkupuutunud inimene saaks inimtüüpidest kasu, tuleks sellele juurde tuua mänguline vorm ning teha tüübid kirjelduste ja nimetuste kaudu kõikidele inimestele vastuvõetavaks. Näiteks Iiah on Friz Riemanni järgi skisoidne isiksus. Mõiste skisoidne tekitab kõhedust. Aga kui keegi ütleb, et ma olen Iiah, siis tekib kujutluspilt omapärasest üksi uitajast, kes armastab öelda teravalt ja on aeg-ajalt isepäine, aga see on positiivne kujutluspilt.
    Kas lapsepõlves oli "Karupoeg Puhh" Teie lemmikraamat?
    Ei olnud. Aga kasutatav sümbol ei tohiks olla inimene, kellega kaasneb konkreetne sotsiaal-kultuuriline taust. Teiseks peaks sümbol olema tuntud ja sellega peaks suuremal osal inimestest haakuma konkreetne tegelane.
    Tüpoloogia väljatöötamist alustasin sellest, et tegin Karupoeg Puhhile, Notsule, Iiahile, Jänesele, Kängule ja kõikidele teistele raamatutegelastele isiksuseanalüüsi ning sõelale jäid neli kõige sobivamat. Selle uuringu baasil kirjutasin ka oma magistritöö.
    Olete raamatututvustuses öelnud, et lugemisega 50 leheküljele jõudnuna peaks igaühel selge olema, millisesse tüüpi kuulutakse. Kas puhtaid isiksusetüüpe on olemas?
    Täiskasvanud terve inimese puhul me räägime kalduvustest ehk siis me kaldume ühe või teise inimtüübi suunas. Kui rääkida Riemanni hirmu põhivormidest, siis need kõik on meis esindatud, nad tasakaalustavad üksteist. Aga tavaliselt on nii, et üks või kaks neist esinevad sagedamini ja selgemalt ning selle alusel ongi võimalik enda isiksusetüüp ära tunda.
    Raamatu 50 lehekülge läbi lugedes on võimalik enamasti oma tüüp ära tunda küll, aga küsimus on ka motivatsioonis: kas lugejal on piisavalt motivatsiooni ja tahtmist selgusele jõuda, kes inimtüübilt ollakse. Olen koolitustel kohanud olukordi, mil inimene tahabki olla kõik tüübid korraga. Mina näen kõrvalt, et juba fakt, et tahetakse olla kõik neli, viitab Puhhile, kes tahab olla alati esiplaanil ja omada kõike. Aga ega seda ei saa inimesele peale suruda.
    Ükski tüpoloogia pole selleks, et inimesi kastidesse suruda, vaid see aitab ära tunda enda kiiksud ja tugevused ning ka teiste puhul kohandada oma käitumist vastavalt teiste kiiksudele ja tugevustele.
    Isiksusetüpoloogiate eesmärgiks ongi õppida ära erinevate inimtüüpide keel ja vastavalt sellele, kes on vastas, valida õige lähenemine. Vahet ei ole, millist tüpoloogiat selleks kasutatakse. Vaistlikult teeb seda iga hea juht, kas siis mingi teadusliku tüpoloogia või enda leiutatud jaotuse põhjal.
    Kuidas kriisiolukorras isiksusetüpoloogiat kasutades käituda?
    Olukorda, mis kellegi teise jaoks on kriisiolukord, ei pruugi juht üldse tajuda kriitilise olukorrana ja muidugi ka vastupidi. Kriitilises olukorras kipuvad isiksusetüübi nõrkused rohkem esile tulema, mis on teiste jaoks häiriv.
    Kui juhina oled olukorras, kus kaastöötaja on parasjagu situatsioonis, kus ta ei suuda enam ohjeldada oma emotsioone, tasuks kasutada temaga suheldes neid võtteid ja keelt, mis on sellele isiksusetüübile kõige sobivamad, teda toetavad.
    Ise kriisiolukorras olles tuleks iseendale öelda, et nii, nüüd tunned, kuidas üks muidu tore tegelane sinus pöörded üles võtab. Stop.
    Milline on Puhhi-tüpoloogiale antud tagasiside?
    Kui on läbitud koolitus ja aru saadud, milline tüüp ise ollakse ja millised tüübid moodustavad meeskonna, tekib organisatsioonis reeglina omapärane keel: omavahel hakatakse suhtlema ja tagasisidet andma Puhhi, Notsu ja Iiahi keeles. Inimesed saavad ise ka aru, kuidas nad tekitavad olukordi, mis võivad teisi häirida.
    Inimestel on suur kuulumisvajadus ja kõigi maailma Notsude, Jäneste või teiste tegelastega ühte punti kuulumine annab hea tunde. Ma saan ise ka aru, et ma ütlen teravalt ja minu naljadest ei saada alati aru või et ma kipun olema ääretult nõudlik või hoopis natuke pealiskaudne. Aga kui ma tean, et inimesi, kellel on selline kiiks on veel ja sellega on võimalik edukalt elada, tekib positiivne perspektiiv.
    Ja kolmandaks peaks igaüks aru saama, et inimesed näevad maailma erinevalt. Kommunikatsiooni ja suhtlemise võtmeküsimuseks on mitte püüda tõestada, et asi on nii nagu sina näed, vaid püüda aru saada, kuidas teine lähtuvalt oma inimtüübist sama probleemi käsitleb.
    Kas antud tüpoloogiat peaks tundma õppima ja koolitusel käima terve meeskond, et oleks võimalik vastavas keeles suhelda?
    On kaks head näidet. Ühel juhul käis avatud müügijuhtimise psühholoogia koolitusel ühe ettevõtte tippjuht, kes on teinud teooriast organisatsioonisisese koolitusprogrammi lahutamata osa: ta on koolitanud ära kõik oma alluvad, valib personali ja õpetab müüki Puhhi-tüpoloogiat kasutades. Ta on seda seda ise organisatsioonis edasi arendanud ja õpetanud.
    Teine variant ja näide on Swedbank, kus on käidud palju tiimidega ja kus tuuakse näiteks, et Puhhi-tüpoloogia keel on saanud meeskonnasisese suhtlemise igapäevaseks osaks. Nii üksteisele tagasiside andmisel kui ka arenguvõimalusi otsides. Nemad on valinud just meeskonnakoolitused. Mõlemad variandid töötavad.
    Millist inimtüüpi juhtide hulgas kõige sagedamini esineb?
    Juhtidele hulgas on võrreldes mittejuhtidega rohkem Iiahi tüüpi inimesi, müügiinimeste seas võrreldes mittemüügiinimestega rohkem Puhhe.
    Iiahil ja Puhhil on kõige rohkem omadusi, mis juhina toimetulekut toetavad. Iiahil on see üksinduse taluvus. Ta on õppinud päris hästi toime tulema, ilma et oleks kogu aeg keegi, kes kuulaks, mõistaks ja kätt hoiaks. Puhh on seevastu liidritüüpi juht, kellel tuhandeid ideid ning kelle positiivsus nakatab.
    Aga ma olen kohanud väga häid juhte ka Notsu ja Jänese tüüpide hulgas. Hea juht on see, kes on õppinud oma inimtüübist tulenevate kiiksudega hästi toime tulema.
    Tiit Mägi, Nittis OÜ juht
    Olles oma meeskonna tüüpiseloomud ära määratlenud, olen suutnud vältida vigu otseütlemiste näol (Notsu ) ja nendega, kes peavad kindlasti asja arutlemisel osalema (Jänes). Samas olen avastanud enda jaoks, kui head meeskonnategijad on tegelikult Notsud. Eriti veel arvestades, et ise olen Puhh.
    Alles hiljuti olin ainus inimene firmas, kes inimesi koondada/vallandada suutis. Alles 1,5 kuud tagasi aga oli konflikt ja juhataja ise tõstis päevakorda küsimuse inimese lahti laskmisest. Samas üllatas mind tema spikker : selle tegelasega ei tohiks olla probleeme, sest temaga tuleb teha nii nagu seal (koolitusel) sai räägitud ja muu peaks ise paika saama. Olin meeldivalt üllatunud, kui lihtsalt saab hakkama ka keerulisemate inimprobleemidega.
    Ülle Pahkjalg, Swedbanki tootejuht
    Meie osakonnas on erinevad ja maagilised inimtüübid (Puhhid, Jänesed, Iiahid ja Notsud) kõik väljakujunenud isiksused ning enne seda koolitust olid minu arvates suhted omavahel vahel üsna pingelised. Nüüd lõpeb tihtipeale pingeline olukord naeruga iseenda üle, sest inimesed tunnevad endas ära tegelase, kes nende sees jälle tembutab.
    Nende tegelaste kaudu õpime kõigepealt iseennast analüüsima ja tundma ning kohanduma teiste tegelaste keskel. Mis kõige tähtsam, ei tohiks püüda meeleheitlikult teise käitumist muuta, vaid püüda mõista, miks üks või teine inimene just selliselt käitub. Siis on lihtsam taluda keerulisi olukordi ja me ei võta teise käitumist väga isiklikult, sest see on kõigest käitumine.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Energiasalve eestvedaja: seitse soovitust uuele valitsusele, mida energeetikas muuta
Uuele valitsusele jäävad kaheksa kuud on piisavalt pikk aeg, et teha kapitaalselt valesid või väga õigeid otsuseid, mis mõjutavad Eesti energeetikasektori pikka vaadet, kirjutab Energiasalve projekti eestvedaja Peep Siitam.
Uuele valitsusele jäävad kaheksa kuud on piisavalt pikk aeg, et teha kapitaalselt valesid või väga õigeid otsuseid, mis mõjutavad Eesti energeetikasektori pikka vaadet, kirjutab Energiasalve projekti eestvedaja Peep Siitam.
ELMO näeb enda kaugjuhitaval tehnoloogial rakendust ka sõjatööstuses
Tallinna kommunaalameti igavene juht paneb ameti maha
Linnasüsteemis 46 aastat töötanud, neist 25 aastat Tallinna keskkonna- ja kommunaalametit juhtinud Ain Valdmann teatas, et paneb alates 1. oktoobrist ameti maha.
Linnasüsteemis 46 aastat töötanud, neist 25 aastat Tallinna keskkonna- ja kommunaalametit juhtinud Ain Valdmann teatas, et paneb alates 1. oktoobrist ameti maha.
Soomlased ehitavad Helsingisse 400 miljonit maksva soojuspumba
Mereveest sooja tootmine, mida plaanitakse ka Tallinnas, saab Soome pealinnas peatselt tõeks: Helsingi sooja- ja elektritootja Helen plaanib 400 miljoni euro eest püstitada pealinna Salmisaarele tohutu mereveel töötava soojusvaheti.
Mereveest sooja tootmine, mida plaanitakse ka Tallinnas, saab Soome pealinnas peatselt tõeks: Helsingi sooja- ja elektritootja Helen plaanib 400 miljoni euro eest püstitada pealinna Salmisaarele tohutu mereveel töötava soojusvaheti.
Prokuratuur sõdib Ekspressi ajakirjanike trahvimise nimel riigikohtuni välja
Markantne kaasus, kus prokuratuur on veendunud, et ajakirjanikud peaksid kohtumenetlusest tehtavate lugude jaoks võimudelt loa saama, saab nüüd lõpplahenduse riigikohtus.
Markantne kaasus, kus prokuratuur on veendunud, et ajakirjanikud peaksid kohtumenetlusest tehtavate lugude jaoks võimudelt loa saama, saab nüüd lõpplahenduse riigikohtus.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.