• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 11.10.11, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kriis muutis tarbijad ja kaupmehed targemaks

Tarbimist veavad just püsikaubad, mille soetamist on viimastel aastatel edasi lükatud. Olgu selleks siis auto, kasukas või kingapaar, mis on vananenud. Sealjuures otsib klient poeostude korral rahakotist deebetkaardi - eraisikute raha pangakontodel suureneb kuust kuusse ning tarbimislaenude mõju on selginenud.
Kui aluseks võtta 2009. aasta, käib klient harvem poes, kuid lahkub reeglina suurema ostukorviga. Seegi näitab kliendi teadlikkuse kasvu. Sama kehtib raha kohta. Kui enne euro tulekut vahetati kroonid kaupade vastu ja pärast euro tulekut püsis suveni uue raha väärtuse mõistmatus, on nüüd euro väärtuse selgeks õpitud. Tarbimist turgutavad tõusvas tempos soomlased ja teised välisturistid, kes annavad ostukohtade käibest kesklinnas üle neljandiku ja äärelinnas ligi kuuendiku.
Uuringute järgi eelistab tarbija ostukohana ülekaalukalt suuri kaubanduskeskusi, külastades neid aastas enam kui kümnel korral. Kaubanduskeskused on reeglina rentnikega kaetud, samas uue suure tekkeks võiks regiooniti olla potentsiaali ehk vaid Lasnamäel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Viimaste aastate kõige olulisemalt tarbimist mõjutanud teguriks on kliendi informeerituse kasv. See puudutab nii hindu, kvaliteeti, pakkujaid kui ka majanduskeskkonda. Lõunariikidest Euroopa südamesse jõudnud ärevus eurotsooni tuleviku pärast on praegu üks tarbimist pidurdavaid tegureid.
Sarnaselt kliendiga on kaupmees õppinud. Viimast kolme aastat võib kaupmehe poolt vaadates sisult ja intensiivsuselt võrrelda teise kõrgharidusega omandamisega.
Kaupmeest huvitab pikaajaline klient. Stabiilses keskkonnas maksejõuline klient. Kampaaniatega võib küll käivet kasvatada, kuid ainult hinna müümisele keskenduda ei saa. Klient ootab kiirust ja mugavust ning nende kahe märksõna ümber kulmineerub ka konkurentsivõitlus järgnevatel lähiaastatel.
Autor: Mati Pops

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 10 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele