Kuigi Soome aktsiaturul jäi detsembri alguses nägemata Nokia aktsia käik kolmel eurol (Soome iseseisvuspäeval tegi Nokia aktsia selle tembu ära Saksamaal), on aktsia teinud novembri algusest läbi korraliku tõusu.
Sellest hoolimata liigub aktsia 21 protsenti madalamal kui mullu. Nokia on üks nendest aktsiatest, mille ma liigitaksin hädiste lootuste väärtpaberite sekka. Sellised aktsiad võivad hästi tõusta, kui turu üldine meelestatus on positiivne ja usutakse, et ettevõte saab restruktureerimisega hakkama. Nokiaga samasse punti paneksin SASi, Vestas Wind Systemsi ja Kanada Research In Motioni. Võib-olla peaks siia lisama ka kõik Jaapani tarbeelektroonika tootjad (Sony, Sharp jt, jättes välja Canoni ja Nikoni, kes on omas nišis ülitugevad, kuigi ajad on rasked). Need aktsiad võivad teha läbi suure tõusu, kuid nad on üliriskantsed, kuna ettevõtted on halvas seisus. Kui ettevõtted ebaõnnestuvad, ei maksa aktsia enam suurt midagi.
Üldine makrokeskkond on nende ettevõtete käekäigu ümberpööramiseks praegu erakordselt halb. Kui võiks oodata, et Euroopa majandus kasvab tuleval aastal paar protsenti, oleks seda liiki aktsiad midagi, millele panustada, kui esimese kvartali majanduskasvu numbrid tuleksid kohutavad.
Nokia on jäänud kaotajaks nutitelefonide turul ning Samsung võib ära napsata Nokia praeguse tugevuse – lihtsate ja odavate telefonide turu –, sest Samsung oskab telefone täiustada, lisades väiksed asju ja kopeerides teiste häid omadusi. Ettevõttele tuleb kasuks ka nõrk valuuta – won –, mis muudab tootmise odavaks.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Vähe telefone ülikasumlikult müüv Apple näib alla käivat. Midagi hullu nagu veel ei ole. Steve Jobsi siit ilmast lahkumise mõju ei oska veel Apple’i tulemustest välja lugeda. Kõik justkui toimib, kuid tehakse vigu (neid on kogu aeg tehtud). Praegu tundub aga, et ettevõttesiseselt ei anta neid enam andeks. Apple saatis firmast ära kaardirakenduste juhi, kuna need rakendused olid suhteliselt viletsad. Selle asemel, et teha näiteks kaardirakenduste vallas koostööd Google’iga, ajab Apple oma jonni ja jätkab viletsa rakendusega.
Apple, kes on tehnoloogia uuendaja, ei ole suutnud luua telefoni, mis töötaks kiiretes Euroopa mobiilsidevõrkudes. Siin nähakse Nokiale hetkeedu võimalikku võtit selle aasta jõulumüügis. Miks peaks Euroopa klient ostma Apple’i telefoni, mis ei ole võimeline kasutama ära võrgu kiirust?
Kui Apple tuleb välja järgmise iPhone’i mudeliga, kus see probleem ei ole lahendatud, oleksin valmis võtma aktsia suhtes väga negatiivse hoiaku. See, kui Apple ei saa probleemist aru (Euroopas ju ikka ostetakse iPhone’i), ei pea oluliseks Euroopa turgu (kus on elatustase ülikõrge ja mobiilside USAga võrreldes ajas ees) või arvab, et ainult USA ja Aasia on need turud, mille nimel vaeva näha, viitab strateegilisele veale.
Kuigi Microsofti jaoks on Nokia põhimõtteliselt vaid üks nn kolmanda operatsioonisüsteemi turustaja (Apple’i ja Androidi kõrval), on ta väga tugevalt panustanud Nokia kaardile. Seda ei maksa alahinnata. Nokia, kes ei ole kunagi olnud USA turul kuigi tugev, kinnitab seal kanda. On üks asi, kui USA mobiilsidegigantidega peab müügiriiulitele pääsemiseks läbirääkimisi silmapaistmatu Nokia või teeb seda Microsoft.
Nokia aktsia hiljutise tõusu kohta arvatakse, et tegemist oli aktsia langusele panustajate paanilise positsioonide likvideerimise ehk aktsiate ostuga, et piirata kaotusi aktsia tõusust. Teine põhjus oli see, et Nokia saab oma telefonid Hiina müügile. See on kaalukas argument, kuid lisaks on oluline, et tarbijad võtaks telefonid hästi vastu. Kas see õnnestub, ei tea. Nokial näivad praegu puuduvat mis tahes eelised, millega end pikaajaliselt kindlustada, kuid on palju lühiajalisi tegureid, mis võivad Nokia kasuks töötada, kuid ei pruugi. Nokial on küll üsna kopsakas patendiportfell, kuid ma ei üleväärtustaks seda. Nokia ärimudeli järgi peaks ettevõte siiski suutma toota ägedaid telefone, mille müügist (ja rakenduste müügist) laekub klientidelt raha, mis genereeriks positiivset rahavoogu ja teeniks kasumit.
Meenuvad ajad, kui Nokia juht Jorma Ollila suutis veenvalt demonstreerida oma toote headust. Ta oli show-mees, nagu Apple’il oli veel hiljuti Steve Jobs. Ma ei alahindaks seda, kuidas toode turule tuuakse. Praegu puudub telefonitootjate seas selline ikoon-tegelane, kes uusi tooteid tutvustab. Toode peab end ise müüma ja konkurents on väga karm.
Tulevik paistab tumedates toonides. Analüütikud suhtuvad Nokia aktsiasse (ja ettevõttesse) väga negatiivselt, kuid see ei ole päris aluseta. Nokia ei ole praegu midagi enamat kui loteriipilet. Mina veel seda liiki hädiseid lootusaktsiaid ostma ei torma, kuna arvan, et makropilt läheb palju halvemaks, mis võib ka aktsiad alla tuua, rääkimata ettevõtete enda spetsiifilistest uudistest. Need on aktsiad, mida tasub osta turu põhja (mitte aktsia enda põhja) lähistelt, kui valitseb üleüldine pessimism ja on tunne, et edasiste kaotuste vältimiseks tuleks kogu portfell kahjumiga tühjaks müüa. Võimalik, et elu börsidel ja majandustes on nii kena, et seda ei juhtu.