Veoauto- ja bussijuhtidel tuleb edaspidi vahetada juhiluba iga viie aasta möödumisel.
Alates 19. jaanuarist väljastatakse C- ja D-kategooria sõiduki juhtimisõigust kümne aasta asemel viieks aastaks. Muudatuse põhjus on see, et Euroopa Liit soovib liikmesriikides ühtlustada juhtimisõiguse kehtimisaega.
Kutselistele juhtidele rangemad nõuded. Maanteeameti eksamiosakonna juhataja Toivo Kangur selgitas, et muudatus puudutab eelkõige juhte, kes töötavad veoauto- ja bussijuhina. Neil tuleb juhiluba vahetada viie aasta möödumisel, sest C-kategooria kehtivus on viis aastat. Juhtimisõigus B-kategoorias väljastatakse samas kümneks aastaks. Inimesed, kes ei tööta veoautojuhina, kuid kellel on lihtsalt C-kategooria auto juhtimisõigus, võivad oma juhiloa vahetada selle kehtivuse lõppemisel kümne aasta pärast – või ka varem, kui näiteks tekib vajadus kasutada veoautot.
“Kutselistel juhtidel peab olema ka vastav juhi kutsetunnistus, mis kehtib samuti viis aastat, ning nemad peavad enne kutsetunnistuse kehtivuse lõppemist läbima perioodilise täienduskoolituse, et saada uus kutsetunnistus,” lisas Kangur.
Hansabuss ASi juhatuse esimees Neeme Tammis ütles, et tegelikult elab nende ettevõte juba n-ö viieaastase rütmi järgi, kuna rahvusvahelise autojuhi litsents kehtib niikuinii viis aastat. Samas pidas ta loa vahetamist kümneaastase perioodi tagant mõistlikumaks.
Riigi diktaat. “Loomulikult, eks ta on tülikas lisateema ja ennekõike igale bussijuhile täiendav kulu ning minu meelest üsna mõttetu bürokraatia,” ütles Tammis. “Teisalt peame tõdema, et oleme arvestanud sellega nii või teisiti, kuna meie kutsetunnistused kehtivad viis aastat ja bussijuhid peavad läbima iga viie aasta tagant koolituse.”
Tammis arutles, et eks riik püüab lühema juhtimisõiguse kaudu sundida juhte ka tervisetõendit uuendama, sest muidu on seda raske teha. “Riik on võib-olla teinud omale asja lihtsaks. Seal on võib-olla oma uba sees ka, aga see positsioon on natuke vale,” leidis ta.
“Meil on digimeeriku (digitaalse sõidumeeriku – toim) kaart, mida Euroopa nõuetest tulenevalt niikuinii vahetame, koolitust peame niikuinii tegema, sest tuleb atesteerimine, nii et me ei peaks veel juhilube sinna juurde lisama. Kümme aastat võiks olla selleks mõistlik rütm,” ütles Tammis.
Sõiduautoga võib edasi sõita
Kui juhiluba jääb viie aasta möödudes pikendamata, siis A- ja B-kategooria sõidukitega võib sama loaga edasi sõita, kuid mitte veoauto või bussiga, selgitas maanteeameti eksamiosakonna juhataja Toivo Kangur.Järgneb intervjuu Toivo Kanguriga.
Mis on iga viie aasta tagant juhiloa vahetamise mõte? Alates 19. jaanuarist on Euroopa Liidus kehtestatud ühtne juhiloa kehtivusaeg: A- ja B-kategooria juhiluba kehtib kümme aastat – on lubatud ka 15aastane kehtivusaeg –, C- ja D-kategooria juhiluba kehtib viis aastat.Viimane oli vajalik, et ühtlustada juhilubade vormi ja ka sisu ning nendest arusaamist ning nende kehtivusaegu.Euroopa Liidus on kasutusel umbkaudu 110 erinevat juhiloa mudelit, mis on erineva kehtivusaja ja erineva kujundusega, samuti on mõnes riigis ka erinevad kategooriad või klassid. Näiteks Saksamaa, Austria ja meie naaber Soome väljastavad nn eluaegse juhiloa, mis kehtib isiku 70. eluaastani. Samuti on riigiti erinevalt reguleeritud tervisekontrolli läbimine ja selle sagedus. Hakkab kehtima üldine nõue, et juhil tuleb alati tervisekontroll läbida juhiloa uuendamisel või teatud juhtudel ka sagedamini.Meil Eestis nii palju muudatusi ei ole, sest meil väljastati ka enne juhiluba kümneks aastaks ning ka perioodilise tervisekontrolli läbimise nõue on kogu aeg olnud. Uuendus on, et C- ja D-kategooria juhiluba väljastatakse nüüd viieks aastaks. Viieaastane kehtivusperiood ühtib ka juhi kutsetunnistuse kehtivusperioodiga, mis on samuti viis aastat. Samuti kehtib viis aastat digitaalse sõidumeeriku kaart. Seega on neid dokumente tulevikus võimalik ühendada ja vastav projekt on ka Euroopas käivitatud, kuid sellega läheb veel aega.
Kui juhiluba jääb viie aasta möödudes pikendamata, kas siis jääb juhile alles ainult A- ja B- kategooria? Isik tohib juhtida siis ainult A- ja B-kategooria sõidukeid, C- või D-kategooria kehtivuse tähtpäev on möödunud – see on märgitud juhiloa tagaküljel olevasse lahtrisse 11 – ja isik ei tohi veoautot või bussi juhtida.
Kas viieaastane nõue kehtib ka enne 19. jaanuari välja antud juhilubade kohta? Enne 19. jaanuari 2013 väljastatud juhiload kehtivad nende kehtivusaja lõpuni, seega ei ole vaja neid ringi vahetada. Kelle juhiluba, ka C-kategooria, kehtib näiteks veel üheksa aastat, võib oma juhiloa ära vahetada juhiloa kehtivuse lõppemisel ning võib ka veoautot selle ajani juhtida.
Kas täienduskoolituse peavad kõik juhid läbima? See täiendkoolitus on ainult kutselistele juhtidele, see on nende ametikoolitus. Siiani on samamoodi olnud, et praegu anti juhuluba kümneks aastaks, aga juhid, kes töötasid raha eest, pidid iga viie aasta järel läbima juhi ametikoolituse ja neile väljastati kutsetunnistus, mis kehtib viis aastat ja on ka neil veel lisaks olemas.Juhul kui neil tekib vajadus veoautoga sõita ja 5 aastat on läbi, siis ta peab juhiloa ära vahetama. Suuremal osal inimestest jääb ta vahetamata, sest suurem osa ju ei sõida veoautoga. Juhiloa vahetus maksab 25,56 eurot.
Pane tähele
Muudatused juhiloal
Juhtimisõiguse kehtivusaeg hakkab kategooriate lõikes olema juhiloa tagumisel küljel.Juhiloa tagaküljele kantakse uued kategooriad AM (rollerid, 2-,3- ja 4rattalised mopeedid) ja A2 (mootorratas, mille mootori võimsus ei ületa 35 kilovatti). Samuti kantakse loale juhtimisõiguse kategooria kehtivuse lõpp. C- ja D-kategooria ning nende alamkategooriate puhul kehtib alates 19.01.2013 juhtimisõigus viis aastat.A- ja D-kategooria juhtimisõiguse taotlemise vanuse alammäär on 24 aastat.Juhiloa esiküljele lisandub masinloetav kood (MRZ). Juhiloale on jäetud ka koht kiibi jaoks, kuid kiipi veel ei kasutata.
Kommentaar
Ahistava varjundiga seadus
Mihkel Vahe, Linford ASi tegevjuhtVeidi pinnapealselt olen kursis, aga natuke olen kuulnud, jah. Väga soojalt sellesse küll ei suhtu. Tervisetõend, see on okei, aga see juhtimisõigus, sellest ma küll väga hästi aru ei saa. Ma saan aru, et inimese meditsiinilist poolt kontrollitakse mingi aja tagant, aga see lubade uuendamine – milleks? Tegemist on ju professionaalsete autojuhtidega, kelle elu on seotud roolikeeramisega.Seda me ei ole otsustanud, mida koolituskuludega teha. Sellised asjad on tavaliselt töövõtja enda kulul, aga me ei ole veel otsustanud, kuidas me teeme. Meil on umbes üle 200 autojuhi, nii et päris arvestatav kulu sel juhul.
Kulud põhiliselt töötaja kanda
Neeme Tammis, Hansabuss ASi juhatuse esimeesKoolituskulude kohapealt oleme teatud puhkudel kokku leppinud ja võimaldanud maksegraafikuid. Muidu on see töötaja enda kohustus. Me oleme niipidi ka selle asja teatud inimestel üles ehitanud, et kui nad töötavad mingi aja ettevõttes, siis see arve nii-öelda kustub ära. Nii-öelda printsiibis on see töötaja kohustus, aga ettevõte on tulnud vastu teatud tingimustel. See tuleb just sellest, et kui mees tuleb tööle, tal ei ole vajalikke pabereid, siis ettevõte teeb need oma kuludega ära ja kui ta otsustab kuue kuu pärast ära minna, siis see on nagu mõttetu kulu. Sellisel juhul peab ta selle katma. Kaks aastat on praegu see periood, et kui ta on nii kaua töötanud meie majas, siis ta seda kulu tegema ei pea.
Tegelikult üsna kasulik muudatus
Allar Koitmäe, AB Transportgrupp ASi juhtMa ei ole midagi veel sellest kuulnud. Kuna tundub, et seadusandlus muutub nii kiiresti, siis minule on see hea, kui juhid oleks kohustatud ka rohkem kursis hoidma ennast asjadega. Juhtidele ta kindlasti on tüli, aga mulle iseenesest on parem. Koolituskuluga on üldjuhul nii, et need, kes meil töötavad ja jäävad tööle, nendele kompenseerime.
Seotud lood
Ükski hooneomanik ei soovi keset talve seista silmitsi olukordadega, kus maja kommunaalkulud on paisunud ootamatult suureks või küttesüsteem lakkab hoopis töötamast. Eesti ilm on väga muutlik, eriti sügisperiood öökülmade ja hoogsadudega. Seega tuleb hooned varakult kütteperioodiks ette valmistada ning tegeleda ennetavalt
küttesüsteemide hooldusega.
Hetkel kuum
Lisatud vigade vältimise juhend
Tagasi Äripäeva esilehele