• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,01%8 823,96
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,77
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,01%8 823,96
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,77
  • 27.10.13, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Venemaa peab loobuma TIR-süsteemi asendamise plaanist

Endiselt on meie autovedajaid Venemaal ähvardamas TIR-süsteemi asemel lisagarantiide nõudmise oht. Eesti riik peab tegema tihedat koostööd teiste riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonidega, et sundida Venemaad lõpetama sellesuunalised kavatsused.
Venemaa on plaanitava TIR-süsteemi asendamiseks lisagarantiidega viimastel kuudel välja pakkunud kaks tähtaega. Tagamaks täielikku segadust, lükati viimati muudatuste jõustumine edasi 1. detsembrile ­ainult päev enne selle väljakuulutatud kehtestamist 14. septembril. Kellegi võimuses ei ole aga prognoosida, mis saab pärast 1. detsembrit.
Üllatustega tuleb arvestada. Segane olukord ei puuduta ­ainult Eesti autovedajaid, vaid kõiki, kes tegelevad veondusega Vene suunal. Paratamatult tuleb vedudel Venemaale selletaoliste üllatustega pidevalt arvestada. Sealsed seadused on mahukad, võimaldades erinevaid tõlgendusi kas kõrgemalt tulnud korraldustest või ametniku isiklikust materiaalsest huvist tulenevalt. Nii ongi veohinnad Venemaal võrreldes Euroopaga kõrgemad ja kütus odavam, kuid riskid oluliselt suuremad.
Järjest sagedamini eirab Venemaa rahvusvaheliselt kehtestatud reegleid ja konventsioone ega arvesta vastavate organisatsioonide pöördumiste ja nõuetega. Planeeritud TIR konventsiooni rikkumise osas on nii IRU (Rahvusvaheline Maanteetranspordi Liit) president Janusz Lacny kui ka peasekretär Umberto de Pretto pöördunud kirjalikult nii Venemaa presidendi kui ka peaministri poole, kuid kahjuks tulemusteta. Sama on teinud teisedki rahvusvahelised organisatsioonid. Ametliku pöördumise on esitanud ka mitu riiki.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teha koostööd. On selge, et Eesti üksi ja otse ei suuda midagi saavutada. Vaja on tihedat ja aktiivset koostööd teiste riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonidega, kuigi ka rahvusvaheliselt ei ole veel edu saavutatud. Väidetavalt planeerisid just Vene vedajate organisatsioonid ise süsteemi rakendumise korral ulatuslikke aktsioone (magistraalide blokeeringud jms.)
TIR-süsteemi asendamisel lisagarantiidega kannatavad eelkõige Vene tarbijad ja ettevõtted transporditeenuste kallinemise, tekkiva totaalse segaduse ja piirijärjekordade tõttu. Suurimaks kaotajaks oleksid aga Vene rahvusvahelised vedajad – ilma TIRita oleks neil praktiliselt võimatu Euroopas vedudega tegeleda. Eelnev aga ei häiri põrmugi Vene föderaalset tolliametit võitluses Vene rahvusvaheliste vedajate assotsiatsiooniga, kui eesmärgiks on lõhkuda toimiv garantiisüsteem, et asendada see endaga seotud organisatsioonide pakutava tasulise garantiiteenusega.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele