• Jaga lugu:

    Hea võimalus minna palgatöölt ettevõtjaks

    Võileivapoodide keti Subway maaletoojad Ats Raigla (vasakul) ja Henry Oro (keskel) kinnitavad, et kõik nendelt frantsiisi ostjad on jooksvalt plussis.Foto: Raul Mee

    Frantsiisi ostmine võib olla hea võimalus, kuidas oma äriga alustada, aga kindlasti ei maksa arvata, et see on kiire rikastumisviis.

    Millega frantsiisi puhul arvestada?Plussid

    Tuntud bränd

    Suurusest tulenev tugevus ostuturul

    Ennast tõestanud ärimudel

    Hõlpsam ligipääs finantseerimisvahenditele

    Turundustoetus

    Teadmine, et sa ei ole üksi

    Toodete/teenuste pidev arendustegevus

    Ühe kaubamärgi alla koondunud ettevõtjate kontaktid

    Miinused

    Ühepoolne frantsiisileping

    Litsentsitasu ja käibest tulenev frantsiisitasu ehk Royalty

    Pidev raporteerimine ja aruandlus frantsiisiandjale

    Vähe ruumi omaloominguks

    Pikad frantsiisilepingud

    Millisele ettevõtjale frantsiis sobib?

    Väikeettevõtjad ja muidu ettevõtlikud inimesed

    Ettevõtjad, kes on valmis ettevõttesse pidevalt panustama

    Ettevõtjad, kes ei loo endale illusioone frantsiisist kui kiirest rikastumisvõimalusest

    Ettevõtjad, kes usuvad brändi edusse turul, kus on soov asuda tegutsema

    Ettevõtjad, kes on valmis edu nimel tegutsema väljatöötatud ärimudeli järgi, ning kellel on olemas algkapital

    Allikas: Subway maaletooja Henry Oro ettekanne

    Frantsiisi ostmine tähendab toimiva äriidee ülevõtmist uude keskkonda ja kuigi see võib tunduda nagu kindla peale minek, kus ärikontseptsiooniks on tuntud maine ja lojaalsed kliendid, ei pruugi kõik veel nii lihtne olla.
    Näiteks on frantsiisvõtjal vähe tegutsemisvabadust, maksta tuleb frantsiisitasusid ning ettevõtte laienemine on piiratud, ja esimestel aastatel ei pruugi kasumisse jõuda. Kuid need, kel piisavalt aega ja südikust, võiksid frantsiisiga tegelemise võimalust kaaluda.
    Subway frantsiisi üks maaletooja Ats Raigla ütles, et nagu iga ettevõtmise käivitamisel, kaasnevad ka Subway võileivapoe avamisega kulud ning investeeringud, mille kannab frantsiisivõtja. “Mis puudutab kasumlikkust või kahjumlikkust, siis praegu on kõikidel Eestis töötavatel Subway võileivapoodidel jooksevbilanss positiivne,” ütles Raigla.
    Tuleb valmis olla kahjumiks. Raigla osalusega Footlong OÜ oli esimesel tegutsemisaastal kahjumis. Firma eelmise aasta käive oli 407 400 eurot ning puhaskahjum 27 629 eurot. Footlong maksis mullu frantsiisi- ja litsentsitasusid kokku 33 442 eurot.
    “Footlong OÜ – ühe Eestis tegutseva Subway frantsiisivõtja 2013. majandusaasta aruandes määratletud kahjum tulenebki suuresti just eelmainitud investeeringutest kahe võileivapoe avamiseks. Sealjuures avati esimene pood alles 2013. aasta esimese kvartali lõpus,” ütles Raigla. Nüüd on Eestis juba seitse Subway võileivapoodi kokku viie erineva juriidilise isiku omanduses.
    R-Kiosk pakub võimalust. R-Kiosk pakub frantsiisivõimalust, kus ei nõuta stardikapitali. Frantsiisi saavad võtta nii R-Kioski enda töötajad kui ka inimesed väljastpoolt ettevõtet.
    “R-Kiosk ei nõua stardikapitali. Ainus vajalik stardikapital on inimese tahe ja valmisolek kioskis töötada. R-Kiosk aitab ettevõtte loomisel nõu ja jõuga ning hiljem äritulemuste analüüsimisel ning juhtimisotsuste langetamisel,” ütles ASi R-Kiosk Estonia müügijuht Toomas Kaldoja, kelle sõnul on praegu R-Kioskil frantsiisivõtjaid 21. Neil, kel plaan hakata kioskiketi frantsiisipartneriks, peaks olema kogemus müügi ja teeninduse valdkonnas, eelistatult jaeäris.
    Koostöö, mitte alluvussuhe. Kaldoja sõnul tuleb alustajal kindlasti arvestada sisseelamisperioodiga, mis olenevalt kioski asukohast võib olla 3–4 kuud. Üldiselt on frantsiisvõtjatel tema sõnul läinud hästi.
    “Esimeste raskuste puhul ei tohi ära ehmatada, vaid kohe nõu küsida. Rõhutan, et tegemist on kahe ettevõtte koostöömudeliga, mitte alluvussuhtega. Jah, on olnud ka ebaõnnestumisi, sest ettevõtlusega kaasneb ikka äririsk, kuid hoolsa käitumise ja hea koostööga on kõik õnnestumiseeldused olemas,” ütles Kaldoja.
    Üha levinum ettevõtlusvorm. Eestis on teisigi ettevõtteid, kes frantsiispartnereid otsivad. Näiteks toimivad kõik Peetri Pizza pitsamüüklad frantsiisi põhimõttel ning partneriteks oodatakse aktiivseid väikeettevõtjaid ja perefirmasid. Kinnisvarahooldusettevõte Tehnohooldus laieneb samuti frantsiisi kaudu ning samuti pitsaäri Pizzakiosk. Eesti tuntumad frantsiisid on veel näiteks Salon+, WSI online ja Vapiano.
    Need, kel stardikapital frantsiisi ostmiseks puudub, Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuselt abi ei saa, sest EAS ei arvesta frantsiisilepingu ostmist abikõlbliku kulu alla. “Kui aga sellised ettevõtted taotlevad toetust millegi muu jaoks, näiteks starditoetusest põhivara ostuks, siis saab EAS neid toetada isegi juhul, kui nad lisaks soovivad frantsiisi osta,” ütles EASi kommunikatsioonijuht Karina Loi.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Rasmus Pikkani: ärme investeeri nii, nagu homset ei oleks
Jätkusuutlikule investeerimisele ja pensionifondidele mõtlevad inimesed peaksid lähtuma ennekõike soovist aidata luua endale ning oma järeltulijatele paremat tulevikku, mitte üksnes ahvatlusest haarata kinni järjekordsest uuest ja tulusast investeerimistrendist, kirjutab Luminori Baltikumi pensioniüksuse juht Rasmus Pikkani.
Jätkusuutlikule investeerimisele ja pensionifondidele mõtlevad inimesed peaksid lähtuma ennekõike soovist aidata luua endale ning oma järeltulijatele paremat tulevikku, mitte üksnes ahvatlusest haarata kinni järjekordsest uuest ja tulusast investeerimistrendist, kirjutab Luminori Baltikumi pensioniüksuse juht Rasmus Pikkani.
Spekulatsioonid panid bitcoini tõusma
Nädala alustuseks kerkis bitcoin üle 13%, viies hinna korraks ka üle 39 000 dollari, mis on viimase kuu aja kõrgeim tase, vahendab Yahoo Finance.
Nädala alustuseks kerkis bitcoin üle 13%, viies hinna korraks ka üle 39 000 dollari, mis on viimase kuu aja kõrgeim tase, vahendab Yahoo Finance.
Raadiohommikus: Tesla teise kvartali tulemustest, Ööd Mirror Houses investeeringust ja e-kaubanduse rekordaastast
Peegelmaju tootev Ööd Grupp sai investeeringu rahvusvahelisest investeerimisfirmalt BBox, et oma tegevust laiendada. Stuudios on külas Öödi üks asutajatest Andreas Tiik, räägime temaga ettevõtte tulevikuplaanidest.
Peegelmaju tootev Ööd Grupp sai investeeringu rahvusvahelisest investeerimisfirmalt BBox, et oma tegevust laiendada. Stuudios on külas Öödi üks asutajatest Andreas Tiik, räägime temaga ettevõtte tulevikuplaanidest.
Automüüjad vaatavad elektrikaubikute käsule altkulmu Lisakulu lööks otse tarbija rahakotti
Kohalikud automüüjad vaatavad kõhklusega kliimaleppele punktile, mille järgi peaks ka kaubaveoks kasutama elektri jõul liikuvaid sõidukeid. See tähendaks nende hinnangul järeleandmisi sõidu pikkuses ja koorma raskuses, aga tõstaks ka veetava kauba hinda.
Kohalikud automüüjad vaatavad kõhklusega kliimaleppele punktile, mille järgi peaks ka kaubaveoks kasutama elektri jõul liikuvaid sõidukeid. See tähendaks nende hinnangul järeleandmisi sõidu pikkuses ja koorma raskuses, aga tõstaks ka veetava kauba hinda.