Sirje Rank • 19. märts 2015 kell 12:41

General Motors taandub Vene turult

Autokauplus Stavropolis  Foto: Scanpix/Reuters

USA autotootja General Motors teatas eile, et tõmbub aasta lõpuks Venemaa turult peaaegu täielikult välja.

„See otsus väldib suuremaid investeeringuid turule, mille pikaajalised väljavaated on väga küsitavad,“ teatas firma president Daniel Ammann oma avalduses.

GM teatas, et sulgeb Venemaal oma peamise tehase Peterburis ning lõpetab aasta lõpuks Opelite ja enamiku Chevrolet' mudelite müügi. Otsus läheb firmale koondamistasude ja muude ühekordsete kuludena maksma 600 miljonit dollarit.

Otsusega annab GM märku, et ei panusta enam Venemaa keskklassile. Odavamate sõidukite müük lõpetatakse, kuid jätkatakse Cadillacite ja muude kallite autode müüki Venemaa rikastele.

Olid ajad, mil prognoositi, et müügimahult läheb Venemaa turg Saksamaast mööda. Veebruaris oli automüük Venemaal aastatagusega võrreldes 38% kahanenud.

GM sisenes Venemaa turule juba 1990. aastatel enne teisi tootjaid, luues ühisettevõtte Ladade tootja Volga autotehasega. See sportautosid tootev tehas jätkab tööd, kuid tootmist ei laiendata, teatas GM.

Venemaa meedia vahendas täna ka Kremli seisukohta GM riigist lahkumise kohta. President Vladimir Putini pressisekretär Dmitri Peskov ütles infoagentuurile TASS, et GM on pannud ennast lihtsalt ebasoodsasse olukorda. „Turul tühja kohta ei ole. Kui lahkub üks ettevõte, loovutab ta koha uuele,“ selgitas Peskov. Ta lisas, et on veendunud selles, et praegune langus asendub peagi tormilise tõusuga ning et siis on „see kompanii kaotajate ridades“.   

GM lõpetab lepingu Gorki autotehasega Nižni Novgorodis aasta lõpuks. Sellega saab seal ümber Venemaa ja Ameerika ühise autotootmise ajutiselt uuesti sündinud traditsioon. Henry Ford müüs seal Nõukogude Liidule esimese koosteliini 1930. aastatel.

Agentuur Bloomberg vahendab, et erinevalt GMist jätkab Ford Venemaale investeerimist. Ka Ford möönab, et tingimused Vene turul on rasked, kuid usub siiski, et perspektiivis võib sellest saada suurim autoturg Euroopas. Läinud aasta keskpaigast selle aasta lõpuni on Fordil käsil suur investeerimisprogramm kuue uue mudeli tootmiseks. Läinud kuul ütles Fordi finantsjuht Bob Shanks, et oodatav kasv tulevikus on väärt raskete aegade üleelamist.

Läinud aastal müüs GM Venemaal 189 000 autot, Ford müüs 66 000 autot. GM tootis vähem kui pooled Vene turul müüdud autodest kohapeal, mis tähendab, et rubla järsk odavnemine muutis GMi autod väga kalliks.

Suurim välismaine tootja Venemaa turul on Korea autotootja Hyundai koos Kiaga, müües läinud aastal 375 000 autot. See oli vaid ühe protsendi võrra vähem kui 2013. aastal. 

Hetkel kuum