Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Estraveli looja tüüri juures tagasi

    Estraveli juhatuse liige ja omanik Aivo Takis. Foto: Andras Kralla

    Üle poole oma elust Balti suurima reisifirma Estraveli kasvatamisele pühendanud Aivo Takise panust Eesti turismi hindavad nii partnerid kui ka konkurendid. Nüüd lõpuks on Estravel ka tema oma.

    Toomas Niinemäe, kellega koos Takis asutas 1988. aastal reisibüroo Estravel, iseloomustab oma äripartnerit: "Ta on proff. See oli algusest peale selge. Minu jaoks on ta üks turismivaldkonna ajusid,“ ütleb Niinemäe. 
    Estraveli tegevjuht Anne Samlik ütleb, et Takise panus Eesti turismituru arengusse on üks olulisemaid. "Mul on hea meel, et ta on aktiivselt selles tegevuses tagasi. Tal on silmapaistev võime suures koguses ideid genereerida, kuigi alati pole me nende elluviimises üksmeelel, sest mina olen kaalutlevam ja konservatiivsem,“ ütleb ta.
    Takis teab, mis toimub maailmas, sest turism on tema elustiil. Ta on täielik turismiproff – nii iseloomustavad teda lisaks partneritele ka konkurendid. Teda peetakse laia silmaringiga ja palju reisinud inimeseks.
    Samuti loodetakse, et Takis, kel on Austraalias elatud aastatest ka rahvusvahelise turismifirma asutamise kogemus, hakkab kaasa rääkima riikliku turisminduse edendamises.
    „Aivol on nii turisti kui ka turismitöötajana kindlasti häid näiteid, mida siin rakendada või millest hoiduda, et teiste vigu mitte korrata,“ ütleb Wris reisibüroo juhatuse liige Aili Kägu. Tema tunneb Takist 1990. aastate algusest.
    Tähelepanu pole kõige olulisem
    Aastate eest pühkis Estraveli üks omanikke ja juhte Aivo Takis kodumaa tolmu jalgelt ja kolis elama Austraaliasse, kus jätkas ka reisiäri. Eelmisel suvel aga hakati rääkima, et Takis on kodumaale naasnud. Telefonile vastates põikles ta aga küsimusest kõrvale, öeldes, et on puhkusel ja edasistest plaanidest on vara rääkida.
    Nii sai suvest sügis ja sügisest talv ning aasta lõpul tuli uudis, et Takis ostab Finnairi kontserni kuulunud tütarettevõttelt SMT OY osaluse välja, saades 99% Estraveli aktsiate omanikuks – seda küll oma kahe ettevõtte kaudu. 1% osalus jäi Estraveli kauasele töötajale, praegusele tegevjuhile Anne Samlikule.
    Tundus olevat sobilik hetk intervjuuks, aga võta näpust. Mullu 50aastaseks saanud tehnikaülikooli ehitusinseneri haridusega turismiärimees ütleb, et ei taha end avalikkusega jagada ja on pealegi välismaal. Lõpuks jõudsime siiski kokkuleppele, et vestleme tänapäevasel moel – interneti vahendusel.
    Kõik tööd on tuttavad
    Takis meenutab, et äri algusaegadel tegi ta kõike, mida vaja. "Näiteks finantsaruandeid on tulnud koostada, samuti HTML-koodi kirjutada põlve otsas, või siis Quarkis reklaame kujundada,“ kirjeldab ta. Esimesed kümme aastat oli Estravel tema sõnul tõeline väikefirma, kus omanikud ei saa valida, mida teha tahavad. „Kõik teevad kõike, mida oskavad, ja kui ei oska, siis õpivad ruttu ära."
    Kui Estravel oli üles ehitatud, otsustas Takis minna elama soojemasse kohta – Austraaliasse. Uude koju kolis ta 2003. aastal, kui eestlaste massiränne rohelisele mandrile polnud veel alanud. Kenas lähistroopilises suurlinnas Brisbane’is ostis Takis reisibüroo Suncity Travel, mis oli Estraveliga sama vana.
    Viis aastat hiljem müüs ta firma maha ja kolis Sydney´sse, et seal Eesti aukonsuli amet üle võtta. Kui konsulaartöö ametiaeg läbi sai, asutas Takis Sydneys uue reisibüroo Aero Travel, mis tegutseb edukalt siiani. Tegemist on IATA-litsentsiga lennuagentuuriga, mis pakub ka kruiise ja muid reisiteenuseid. Kohalike eestlaste ja soomlaste seas on ettevõte Takise sõnul üsna populaarne.
    Otsus kodumaale naasta sündis mullu. “Kaksteist aastat päikese käes on piisavalt pikk aeg, et hakata taas Euroopat ja Eestit igatsema,“ põhjendab Takis. „Kuna ma käisin kodumaal igal aastal mitu korda, olin siin toimuvaga kursis ja mulle meeldis areng, mida nägin,“ lisab ta.

    Estraveli lugu

    OMANIKUD: Estravel asutati 1988. aastal, kui erafirmade asutamine oli Nõukogude Liidus just uue seadusega võimalikuks saanud. Tekkis kolme ettevõtliku inimese tuumik: Aivo Takis, Ruth Vahtras ja Toomas Niinemäe, hiljem liitus Alja Kabanen. Takis oli Estraveli asutamise ajal TTÜ (toona Tallinna Polütehniline Instituut tudeng ja töötas kooli kõrvalt Moskvale allunud turismibüroos Sputnik. Kõik peale Takise müüsid oma osaluse 1995. aastal Finnair grupile ega ole enam Estraveliga seotud.Viis aastat hiljem, aastal 2000 omandas lennufirma osaluse poolte kokkuleppel Finnairi gruppi kuuluv SMT.

    ÄRI ALGUSAJAD: Kõige rohkem on algusaegadega võrreldes muutunud sihtrühm. 28 aastat tagasi olid Estraveli kliendid välismaalased, kes Eestisse tulid – põhiliselt Soomest. Soome reisifirmadel oli hea meel, et saavad teenuseid osta otse Eesti erafirmalt, mitte Moskvast. Loomulikult oli ka Takisel ja tema meeskonnal hea meel saada oma teenuste eest seaduslikult tasu lääne valuutas, mitte rublades. Eesti klientuuri tänapäevases mõistes algusaastatel peaaegu polnud. See tekkis alles 1990. aastal, kui välismaale reisimine võimalikuks sai. Juba 1992. aasta lõpuks ületas Eesti klientide käive välismaalaste käibe. "See oli huvitav aeg, muutused olid nii kiired ja olulised, et kui juba nädal aega järjest midagi uut ei juhtunud, siis oli midagi valesti," meenutab Takis.

    LAIENEMINE: Alustati kolmeliikmelise meeskonnana, aga nüüdseks on Estraveli büroodes kokku 175 töötajat, enamik neist Eestis. Estravel on nüüd reisiagentuur, suur ja virtuaalne "reisikaubamaja", mis müüb kõiki reisimisega seotud teenuseid. Estravel kuulub American Express Global Business Traveli frantsiisiketti, mis on vanim ja suurim omataoline maailmas.

    KÄIVE JA TURUOSA: Estraveli käive oli mullu 76 miljonit eurot ja maksueelne kasum 1,2 miljonit eurot. Müük kasvas eelmise aastaga võrreldes 7% ja maksueelne kasum 20%. Estraveli turuosa on umbes kolmandik Eesti reisiagentuuride ja lennuagentuuride kogumahust. Estraveli käive on suurem kui nelja järgneva konkurendi käibed kokku.

    Reisibüroodel ees suur tulevik
    Mõte soomlaste 71protsendine osalus Estravelis välja osta keerles Takise peas ammu, võimalus tehinguks tekkis aga eelmise aasta lõpus. Siis haaras ta sellest kinni ja kõik läks edukalt. Takis ei taha lähemalt rääkida, kelle initsiatiivil tehinguni jõuti. Põhjus on tavapärane – tehingu üksikasjad ei kuulu avaldamisele.
    Takis on veendunud, et ei pea investeeringut kahetsema. Estravel on nüüd taas 100% Eesti ettevõte.
    Takis räägib, et Eesti turismiturg käib maailma, eriti Euroopaga ühte jalga. Ameerika on oma trendidega alati veidi ees ja kui neid tead, siis tead ka seda, mis siin turul ees ootab. „Mina usun reisibüroode tulevikku nüüd, pärast välismaal omandatud kogemust, veel rohkem kui enne. Tuleb lihtsalt turuga kaasa minna,“ ütleb ta.
    Estravel on aastaid olnud Eesti populaarseim reisibüroo. Seda joont tahab Takis hoida, kuigi konkurents on tema sõnul tugev – aga see on nii igal pool maailmas. Ka klientide kõhklused ja eelistused on üle ilma sarnased. „Konkureerime nii kodumaiste reisibüroodega kui ka kogu maailma online-vahendajatega,“ toonitab ta.
    Pärast välismaalt naasmist näeb Takis Eestit palju helgema pilguga. „Mõnikord on vaja ära käia, et aru saada, kui hea on kodus. Näen, kuidas 12 aastaga on elu Eestis kõvasti paremaks läinud, enamikus valdkondades, eriti ettevõtluses,“ leiab ta.
    Takis soovitab Eestil rohkem eeskuju võtta muu maailma headest kogemustest. „Jalgratast pole vaja leiutada, isegi kui meil on selleks vajalik inimressurss. Heade lahenduste kopeerimine ei ole häbiasi, see näitab arukust,“ rõhutab Takis.
    Tiit PruuliFoto: Raul Mee
    Pruuli: nii võimsalt turuliidrilt tasub õppida
    Aivo Takise konkurent, ASi Go Group reisifirma GoTravel nõukogu liige ja maailmarändur Tiit Pruuli ütleb, et nii pika kogemusega turuliidrilt tuleb kindlasti õppida.
    Mida Te konkurendina Aivo Takisest teate?
    Kui inimene on viinud 1988. aastast alates oma ettevõtte läbi selle heitliku turu ja olnud nii võimsalt turuliider, siis kindlasti tasub õppida ja jälgida, mida ta teeb. Üks asi, mis mulle on silma jäänud, on see, et Takis on turisminduse visionäär. Ta jälgib ning teab, mis maailmas toimub, ja oskab ennustada, mida klient võiks tahta. Teiselt poolt olen aru saanud, et ta ei ole omanik kuskil kõrgel ja kaugel, vaid tegeleb igapäevase tööga kuni väikeste detailideni välja.
    Mida räägib soomlastelt osaluse väljaostmine?
    Räägib ka soomlastest natuke, mitte ei pruugi olla ainult Estraveli ja Takise küsimus, vaid on tõenäoliselt ka Finnairi küsimus. Võiks vaadata, miks Finnair tahtis müüa. Kindlasti pidi olema soomlastel ka väga suur soov Estravelit müüa.
    Milline on reisibüroode turg Eestis?
    Reisibüroode äris on mahuefekt päris suur. Selles mõttes ma ei näe, et lähiajal keegi ohustaks Estraveli positsiooni – kui eestlastele kuuluvad keskmise suurusega ettevõtted just ei ühine. See oleks ainuke võimalus, kuidas Takis peaks hakkama hirmu tundma. Kuni Wris, GoTravel, BalticTours, Reisiekspert ei ole selgi kokku pannud, võivad kaks suuremat rahulikult hingata.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Venemaa tõmbab väed välja Mägi-Karabahhist
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.