Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kriitikatorm pühkis seaduse arutlustesse tagasi

    Eesti ettevõtlusliite pahandanud jäätmeseaduse eelnõule tõmmati pidurit. Mõni punkt otsustati juba eelnõust välja jätta, mõne üle hakatakse otsast peale arutama.

    Ongi raske teha eelnõud, mis kelleski vastuseisu ei tekitaks. Vahel jääb mulje, et jäätmevaldkonnas on Eestis vähemalt 1,3 miljonit eksperti.

     Ado Lõhmus,
    keskkonnaministeeriumi asekantsler 
    Harva, kui mõne seaduseelnõu kooskõlastamisele ei laeku negatiivset vastukaja mõnelt liidult, mille liikmete huvidele eelnõu kahjulik tundub. Siiski on veel harvem, kui laekub kümnete lobigruppide varjamatut pahameelt ja eelnõu menetlusest eemaldamise nõudmist, nagu on läinud uue jäätmeseadusega.
    Varasemat jäätme- ja pakendiseadust ühendama pidanud eelnõu kohta ütleb kaubandus-tööstuskoja õigusosakonna juhataja Marko Udras, et eelnõul on kaks probleemi: esiteks ei ole sellist kahe täiesti erineva seaduse hübriidi üldse vaja, teiseks on täielikult ära jäetud mõjuhinnangud muudatustele, mis mõjutavad pea kõiki Eesti turul tegutsejaid.
    "Eelnõu mõte olevat valdkonna seadusandluse lihtsustamine, aga üldine arusaamine ettevõtjate seas on, et läheb hoopis keerulisemaks. Pakendiseadus oli varasemalt kuskil 40 paragrahvi, seaduseelnõu on aga 100 lehekülge ja 300 paragrahvi pikk," rääkis Udras.

    Jäätmeseaduse uus versioon asendab seni kehtinud jäätmeseaduse ja pakendiseaduse.

    Suurte avalike konteinerite värvilahendused ühtlustatakse vastavalt pakendijäätme liigile, mida sinna tohib visata. Uued paberi- ja kartongpakendijäätmete mahutid peavad olema sinised, klaaspakendijäätmete mahutid rohelised ning segapakendi jäätmete mahutid kollased.

    Täpsustatakse tootjate ja tootjavastutusorganisatsiooni rahalise tagatise nõudeid. Probleemtoote tootja rahaline tagatis peab katma nii tema poolt turule lastud toodetest tekkinud jäätmete käitlemise korraldamise kui ka käitlemise kulud. Näiteks, kui metsast leitakse rehvihunnik, siis see koristatakse ja kulud kaetakse tagatisest.

    Muudetakse vanarehvide, patarei- ja akujäätmete ning kodumajapidamiste elektroonikaromude kogumist ja taaskasutamist. Nende toodete valmistajad ja maaletoojad peavad liituma või sõlmima lepingu tootjavastutusorganisatsiooniga. Seni oli see vabatahtlik.

    Keskkonnaministeeriumi asekantslerit Ado Lõhmust paneb seevastu pisut üllatama, kus kõik liidud olid mõni aasta tagasi, kui seaduseelnõu kommentaarideta kooskõlastati. "Eks keskkonna valdkonnas ongi raske teha eelnõud, mis kelleski vastuseisu ei tekitaks. Kui tundub, et tagasiside on teravam kui tavaliselt, siis võime arvestada, et jäätmevaldkond on see, mis puudutab kõiki, aga kus vahel jääb ka mulje, et sel teemal on Eestis vähemalt 1,3 miljonit eksperti," räägib Lõhmus.
    Ka tuleb Lõhmuse sõnul arvesse võtta, et tegemist ei ole nullist kirjutatud seadusega, vaid kahe seaduse liitmise ning ELi tasemel vägagi rangelt reglementeeritud valdkonna direktiivide nõuete ülevõtmisega. "Me ei ütle, et seaduses ei tule muudatusi, aga kõik mõjud on kindlasti lahti seletatud ja nende mõju on ka hinnatud," lisab ta.
    Nööpnõeltele energiatähist siiski ei tule
    Ühe kõige valusamat reaktsiooni põhjustanud punkti puhul on seaduseandja küll praeguseks otsustanud, et riigikokku saadetud eelnõust tuleb see välja võtta. Seaduseelnõus oli kirjas, et kasutajale tuleb pakendil edastada info toote valmistamiseks kulunud energia ja materjalide, toote kestvuse pikendamise, korrashoiu, parandamise ja uuendamise võimaluste kohta. "See tekitas kõige suuremat muret, et igale tootele tuleb juurde kirjutada, kui palju energiat ja materjali on kulunud. Ja nii kirjaklambrist ja traktorist korvpallini," ütles Udras.
    Keskkonnakomisjoni esimees Rainer Vakra möönis, et lõpuks leidsid kõik esmaspäeval riigikogusse kogunenud osapooled, et nii palju informatsiooni ei anna tarbijale midagi juurde. "Ministeeriumi esindajatele anti ülesanne otsida võimalusi probleemi lahendamiseks. Mõistlik on seda rakendada ainult probleemtoodetel ja vastavad muudatused me komisjonis ka teeme," kommenteeris ta.
    Lõhmuse sõnul saadi aru, et kõigi toodete materjale ei olegi võimalik seirata. "Lõpeks ei taha me ei riigile ega tootjatele halduskoormust juurde. Ei peagi rohkem nõudma kui direktiivis kirjas, sest muidu tekitaks see ebavõrdse konkurentsiolukorra," ütles asekantsler.
    Uue seaduse järgi oleks keelatud pooliku autoromu eest tasu maksta.Foto: Andras Kralla
    Muutuvad vanametalli kokkuostu reeglid
    Eesti suurim vanametalli kokkuostja AS Kuusakoski avaldas arusaamatust, miks on uues seaduses keelatud pooliku autoromu eest tarbijale tasu maksmine.
    "Tasu maksmine on oluline, et motiveerida isikuid jäätmeid taaskasutusse tooma. Seades eraisikutele metallijäätmete eest tasu maksmisel piirangud, loobuvad ilmselt paljud eraisikud edaspidi Kuusakoski teeninduspunkti sõitmisest ning otsustavad jäätmete sorteerimata jätmise ning olmeprügi hulka viskamise või lähedal asuvasse tasuta kogumispunkti viimise kasuks," kurtis keskkonnakomisjonile arvamuse saatnud ettevõtte juht Kuldar Suits, kelle hinnangul jäävad esmajoones garaažide taha roostetama need autovrakid, mille varuosi on kasutatud teise auto parandamisel.
    See on Lõhmuse sõnul natuke meelevaldne tõlgendus, sest riigi eesmärk on olnud vältida olukorda, kus romudest võetakse kasulik metall välja ja üle jääv materjal jäetakse utiliseerimata. "Toode tervikuna on hõlmatud tootjavastutusega, riigi eesmärk on kogu jäätmekoguse käitlemise tagamine. Ka on tootja juba toote turule toomise eest tasunud tootjavastutusorganisatsioonile, kes selle ülejäägi eest vastutama hakkab?" kommenteeris Lõhmus.
    Seaduseelnõu vaadatakse veel kord üksipulgi üle
    Vakra lubab, et keskkonnakomisjon võtab kõik paragrahvid ükshaaval lahti ja arutab asjaosalistega läbi. "Plaanis on teha selliseid koosolekuid veel mitu. Möödunudesmaspäevase arutelu põhjal võib öelda, et kindlasti tehakse eelnõus muudatusi. Kui palju ja milliseid muudatusi tehakse, on veel vara öelda. Keskkonnakomisjon tahab selleks eelnevalt kuulata ära kõikide huvigruppide arvamused," ütles ta.
    Ka Lõhmus lubab, et ministeerium on valmis huvigrupid veel kord ära kuulama ja vajadusel muudatusi tegema. "Me ei seisa jäigalt selle eest, et paari aasta eest käis eelnõu kooskõlastamisel ära ja nüüd on teema lukus, oleme valmis ettepanekuid kuulama ja arvesse võtma, aga laiema poliitilise eesmärgiga peab ka tasakaal säilima," ütles ta.
    Ettevõtjate meelepaha alla langenud jäätmeseaduse eelnõust võivad teravat kriitikat pälvinud punktid välja jääda. Poliitikud otsustasid liikuda edasi sammhaaval. Foto: Andras Kralla
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Harju Elektri müügitulu kasvas, kuid kasum vähenes
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Fazer tahab kogu Balti pagariäri Lätti kolida
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.