Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Juhita veokid jõuavad liiklusesse
Einride T-podFoto: Einride
Saksamaal A9 kiirteel Müncheni ja Nürnbergi vahel hakkavad tegema kolm reisi päevas Schenkeri mehitamata MANi veokid ning Lidl plaanib hakata Rootsis kasutama mehitamata elektriveokit T-pod.
Juhita veok liigub eessõitva veoki sabas ning on elektrooniliselt sellega ühendatud,
kirjutab logistikauudised.ee. Juhita veok “istub” eessõitjast 15 meetri kaugusel, samas kui tavaline vahemaa on veoautodel
ca 50 meetrit.
Saksamaa transpordiminister Andreas Scheuer usub, et säärane truck platooning on kasulik igas mõttes – suurendab vedaja kasumlikkust ning vähendab keskkonnakahju. Väiksem tuuletakistus vähendab kütusekulu kümne protsendi võrra, see aitab kokku hoida umbes 3 liitrit diislikütust 100 kilomeetri peale.
Rootsis käivitas aga Einride-nimeline tehnoloogiaettevõte projekti, mille tulemuseks on isejuhtiv veok Einride T-pod, mis väidetavalt on samuti küps tänavale saatmiseks. Lisaks mitmesugustele autonoomsetele juhtimissüsteemidele on see varustatud ka kaugjuhtimissüsteemiga. Sõiduki aku mahutab 300 kWh energiat, millest peaks piisama ligi 200 km läbimiseks.
Projekteerimisel võeti arvesse, et isejuhtiva veoauto puhul pole juhikabiin vajalik ning selle arvel suurendati veoruumi – ühtekokku on koormaalune pindala 15 ruutmeetrit. Ühe sellise veoauto maksumust hinnatakse 150 000 dollarile.
Ettevõte ütleb, et Rootsi logistikavõrgus transporditakse aastas kuni kaks miljonit kaubaalust. Sellise mahu traditsioonilisel transportimisel saastab õhku ca 400 000 diiselveokit, elektriliste isejuhtivate veokite kasutuselevõtt oleks kliima seisukohast suur samm edasi.
Ehkki prototüüpi esitleti kui metsaveokit, siis kõigepealt soovitake teda katsetama hakata Rootsis Göteborgi ja Helsingborgi linna vahel, kuhu ehitatakse ka vastavad laadimisjaamad. Pilootprogramm käivitatakse koostöös toidukaupluste ketiga Lidl. Kuna T-podis pole testisõitja jaoks ruumi, jälgitakse vedu kaugjuhtimise teel, üks operaator hakkab jälgima kuni kümmet veoautot.
Sarnase kaugjuhtimise mudeli valis ka Silicon Valley firma Starsky Robotics. Ta palkab küll autojuhid, kuid ei pane neid veoautosse, vaid monitoride ees olevasse kontoritooli. Nii saab üks juht hakkama korraga mitme auto juhtimisega.
Rohkem logistikauudiseid leiad aadressilt
logistikauudised.ee.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.