• Operaili juht Raul Toomsalu läinud aastal Tapa depoos.Foto: MARIANNE LOORENTS
    Jaga lugu:

    Venemaa rongiõnnetus: eestlased otsivad lahendust

    Venemaal juhtunud rongiõnnetus võib tuua Venemaalt kahjunõude Eestisse. Jõululaupäeval Moskvas käinud Eesti pool üritab praegu Vene Raudtee süüdistusi kummutada.

    Äripäev kirjutas läinud kuul, et Venemaal Omski lähedal juhtunud rongiõnnetuse üheks põhjustajaks peavad Venemaa ametnikud Operaili, endise EVR Cargo Tapa depoodes remonditud vagunit, mistõttu võib riigile kuuluvat ettevõtet halvemal juhul oodata kümnetesse miljonitesse eurodesse ulatuv kahjunõue.
    Paar nädalat pärast loo ilmumist pidi Eesti delegatsioon Moskvasse minema. Vene Raudtee esindajad ei oodanud pühade möödumist, vaid kutsusid Eesti Raudtee ja Operaili inimesed nõupidamisele jõululaupäeval.
    Eestist kaks esindajat
    Eesti Raudteest istus nõupidamislaua taga ohutusdirektor Ivan Kappanen ja Operailist firma juht Raul Toomsalu. Äripäeva andmetel jäi Vene Raudtee kohtumisel selle juurde, et õnnetuses on süüdi Eesti pool. Eestist saabunud delegatsioon leidis teisiti: probleem on Venemaa taristu seisukorras.
    Äripäevale on öeldud, et sisuliselt tähendab Venemaa süüdistus kahjunõuet, kuigi Toomsalu sõnul ei räägitud nõupidamisel nõudest sõnagi. Üks Äripäevaga suhelnud allikas märkis seepeale, et Eestilt ei saakski praegu ühtegi summat küsida, sest Vene Raudtee ei ole vaguni- ja kaubaomanikelt veel ühtegi nõuet saanud. Peale selle löövat ka Vene Raudtee ise oma kahjusid kokku. Oletatakse, et kuna Venemaal on pühad, siis selle kuu keskpaigani ei laeku ühtegi nõuet.
    Äripäeva teada käis Eesti delegatsioon nõupidamisel välja kavatsuse kaasata õnnetuse uurimisse sõltumatu ekspert, kelle võiks leida Valgevenest, näiteks sealsest riiklikust transpordiülikoolist.
    „Seda me ei kommenteeri,“ sõnas Raul Toomsalu. Eesti Raudtee juht Erik Laidvee lükkas ümber, et nõupidamisel eksperdi leidmisest räägiti.
    Lisaküsimusele, kas Eesti Raudtee seega ei soovi ega plaani Valgevene ülikooli poole pöörduda, vastas Laidvee: „Me ootame siiski esmalt juurdlusdokumendid ära, siis saab alles edasi vaadata, kas on vajadus võimalike ekspertiiside järgi.“
    Kas andurid ei töötanud?
    Nimelt nõudis Eesti Raudtee kohtumisel Moskvas juurdlusmaterjale. Millal Vene Raudtee need üle annab, ei ole teada. Eesti delegatsioon leidis, et juurdluse dokumentatsioon on puudulik ja Toomsalu sõnul tõstatus ka küsimus, miks ei toiminud Vene raudteel ohu ärahoidmise meetodid.
    „Meie vagun sõitis ligi 380 kilomeetrit kahjustatud rattapaariga ja selle aja jooksul ei püüdnud ükski andur seda kinni. Sõltumata sellest, kes teeb vea, peab viga olema esimesel võimalusel üles korjatud. Kui kõik andurid oleksid vea registreerinud, oleks liiklus seisma pandud ja kolmas rong ei olekski maha sõitnud,“ rääkis Toomsalu.
    Toomsalu sõnul ei ole lõplikku seisukohta, mis juhtus ja miks Tapa depoos remonditud vaguni neljas rattapaar maha läks.
    „Komisjoni esimees ütles kohtumisel esimese asjana, et eesmärk ei ole otsida süüdlast, vaid teha kindlaks, mis juhtus,“ ütles ta. „Meil on rida küsimusi ja me ei ole näinud mõne päevaga kokku pandud uurimismaterjali. Meie vagun oli remonditud nõuetekohaselt.“
    Rööbastelt maas
    Detsembri alguses levis Venemaa uudistekanalites info Tjumeni ja Omski oblasti piiril rööbastelt maha sõitnud rongist. Jagati videot, millel oli näha uppi läinud platvorme haubitsatega. Samuti olid raudtee kõrval pikali kütusetsisternid, kaks neist kuulus Oleg Ossinovski ettevõttele Spacecom.
    Peateel oli liiklus kinni üle 39 tunni. Õnnetus mõjutas 28 reisirongi, kuue linnalähirongi ja 41 kaubarongi sihtkohta jõudmist.
    Raudteelt maha sõitnud 34 vagunist läheb seitse mahakandmisele, üheksa vajab kapitaalremonti. Ülejäänud pääsevad kergema remondiga.
    Venemaa uurimiskomisjon jõudis toona esialgsele järeldusele, et õnnetuse üheks põhjustajaks oli varasemalt samast kohast läbi sõitnud rongikoosseisu kuulunud Operaili vagun. See omakorda lõhkus tee, mille tagajärjel läks rong sõjatehnikaga külili.
    Depoole viltuvaatamine
    Protokollis viidati süsteemsele veale Operaili Tapa depoode remondikvaliteedis. Peale õnnetust kontrolliti Venemaa Raudteel nädala jooksul 51 Tapa depoodes remonditud vagunit ning nendest 12 ei vastanud nõutud tehnilistele nõuetele.
    Kolm aastat tagasi keelas Venemaa transpordijärelevalve asutus riigi territooriumil kõikide 2015. aastal Tapa depoodes remonditud vagunite kasutamise kuni neile kordusremondi tegemiseni. Põhjuseks oli Sverdlovskis ühe Tapa depoodes remonditud vaguni rööbastelt mahamineku juhtum. Operaili majandusaasta aruannetes on välja toodud, et kordusremonti nõuti 1115 vagunilt ning selleks kulus ettevõttel üle 2,1 miljoni euro.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Neli põhjust, miks poliitikas läheb nüüd põnevaks
Keskerakonna esimees võib vahetuda, samal ajal kui EKRE pääseb paljudes omavalitsustes pumba juurde. Ning need pole ainsad põhjused, miks poliitikas tõotab väga huvitavaks minna, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Keskerakonna esimees võib vahetuda, samal ajal kui EKRE pääseb paljudes omavalitsustes pumba juurde. Ning need pole ainsad põhjused, miks poliitikas tõotab väga huvitavaks minna, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Suur rahahai: sõidame seina suunas
Legendaarne investor ja miljardär Carl Icahn ütles, et USA aktsiaturge ootavad pikaajaliselt suured raskused.
Legendaarne investor ja miljardär Carl Icahn ütles, et USA aktsiaturge ootavad pikaajaliselt suured raskused.
Tallinnas vaeb Kõlvart tulevast koalitsioonipartnerit
Suurematest linnadest ei ole võimalikke koalitsioonikõnelusi alustatud veel kõige suuremas – Tallinnas –, kus ainuvõimu kaotanud Keskerakonnal on valida isegi kolme partneri vahel.
Suurematest linnadest ei ole võimalikke koalitsioonikõnelusi alustatud veel kõige suuremas – Tallinnas –, kus ainuvõimu kaotanud Keskerakonnal on valida isegi kolme partneri vahel.
Euroopa Liit kaalub Valgevene vastu uusi sanktsioone
Euroopa Liit kaalub Valgevene vastu uute sanktsioonide kehtestamist, vahendab Reuters.
Euroopa Liit kaalub Valgevene vastu uute sanktsioonide kehtestamist, vahendab Reuters.