Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Müller: vahet pole, kas Aasia või Euroopa investor

    Nordeconi juhatuse esimees Gerd MüllerFoto: Mihkel Maripuu / Eesti Meedia / Scanpix

    Hiina fond võib Tallinna-Helsingi tunneli ehitamisse investeerida 15 miljardit eurot. Kui investor Raivo Hein viitab Hiina raha varjuküljele, siis Nordeconi juht Gerd Mülleri hinnangul ei ole raha päritolu oluline.

    Eestis palju taristu suurprojekte ehitanud Nordeconi juhatuse esimees Gerd Müller hindas, et Tallinna-Helsingi tunneli rajamisest on asi veel kaugel, olgugi et Peter Vesterbacka eest veetav projekt sai hiinlaste fondilt Touchstone Capital 15 miljardit eurot.
    Müller ütles, et kuigi ta ei ole Tallinna-Helsingi tunneli ehitusdetailidega kursis, võib investeeringu mahtu analüüsides arvata, et Vesterbacka tunnel on rajamisest veel kaugel. Seejuures ütles Müller, et tema ei oska eelistada Aasia investorit Euroopa rahastajale.
    Raivo Hein: Aasia rahal on varjukülgi
    Saaremaa silla arendamist vedav investor Raivo Hein tunnistas, et Hiina investeeringuid on praegu palju saada, kuid Huawei ja USA võimude vägikaikavedu näitab, et Aasia rahal on varjukülgi. Hein toonitas, et kõhklustest hoolimata ei tohiks Eesti lasta Vesterbacka tekitatud võimalust käest. „Iga selline samm ja võimalus loob uue stsenaariumi, kuidas edasi minna," ütles ta.
    Samas märkis Hein, et Vesterbacka sõlmis Touchstone'i fondiga vaid kavatsuste protokolli, mis ei tähenda, et 15 miljardit on juba üle kantud. „Sinna see ilmselt jääb, sest enne peavad võtma Eesti kui ka Soome vastu otsuse, mis stsenaariumi järgi seda tunnelit tehakse ehk kas seda hakkavad riigid tegema või liitutakse Vesterbacka projektiga,“ ütles Hein.
    Hiina raha komistuskivi
    Euroopa Komisjon on otsustanud Hiina investeeringuid pingsamalt hinndama hakata. See tähendab, et kui Eesti ja Soome isegi sooviksid maksumaksjate eurod liita Vesterbacka projektiga, võib just Touchstone'i osalus olla poliitiline komistuskivi. Hein projektide liitmist iseenesest maha ei kanna. „Küllap sellisel juhul peavad tulema kompromissid – olgu selleks koostööprojekt Euroopast või Põhja-Ameerikast, riiklike võlakirjade emiteerimine või mis iganes,“ ütles Hein.
    Ühtlasi ei usu Hein, et keegi soovib hiinlasi Euroopast välja tõrjuda. „Kui Hiina ettevõtja soovib siin osta puidutehase või kauplusketi, siis ma ei usu, et keegi sellele kätt ette paneb, aga kui küsimuse all on suured infraprojektid, siis on riikidel teised julgeolekumured,“ selgitas Hein.
    Hiinlasi huvitab ka Saaremaa sild
    Hein ütles, et ka Saaremaa silla rahastamise vastu on huvi tundnud kaks-kolm Hiina tegijat ja soodsatel tingimustel tuleksid teised ka kaasa. „Need ei ole küll paberil, aga need on lihtsalt olemas ja ootel, kui asjad nii kaugele jõuavad,“ ütles Hein. „Seega on see riigi otsustada, milline projekt tuleb ja kas soovime hiinlasi siin näha,“ lisas ta.
    Hein tõdes, et Hiinal on praegu palju raha ja seda soovitakse investeerida pikaajalist strateegilist kasu tootvatesse projektidesse.
    Riik peab tegema valiku
    Otsapidi on riik Heina meelest valiku ees, kas suunata fookus tunnelile, maanteevõrgu kaasajastamisele või miks mitte Saaremaa sillale. „Loomulikult ei saa riik Tartu-Tallinna neljarajalise maantee, silla ja veel tunneli jaoks lõputult võlakirju väljastada. Kuskil on mingi piir, aga see on riigi otsus,“ nentis Hein.
    Nordeconi juht Gerd Müller oli seda meelt, et riik peab investeerima oma taristuprojektidesse ja ühendama Eesti erinevad otsad, et vältida ääremaastumist. „Aga kus rahastus tuleb? Seda ma ei oska öelda ega oma seisukohta,“ lisas ta.
    Nordeconi juht avaldas lootust, et Eesti põhimaanteede ehitamine neljarajaliseks ei jää tunneliprojekti varju. „Ma ei tea ka, et kuskilt oleks tulnud signaal, et see nii oleks,“ lisas Müller.
    Müller tuletas meelde, et sellised suurprojektid on nii suure investeerimisvajadusega, et neid ei rahastata mitte kunagi ainuüksi riigieelarvest. „Seda ka Eesti maanteede osas, sest seal me ikkagi väga palju toetume Euroopa Liidu eelarvelistele vahenditele. Siin peab asjad väga selgelt eraldi hoidma: see, et Eesti-sisesed ühendused oleksid kaasaaegsed, on ikka Eesti projektid, ja välisühendused on kindlasti koostööprojektid,“ ütles Müller.
    Müller hoidis lahus ka Rail Balticu ehituse ja Vesterbacka projekti lahus. „Rail Baltic on osa Eesti taristu kaasaajastamisest ja vähendab Eesti ääremaastumist Euroopas. Mida kiiremad ja mitmekesisemad meie ühendused Euroopaga on, seda parem kõigile – siin pole mingit kahtlust,“ toonitas Müller.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.