Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Paul: Kuidas tulla toime kallineva tarneahelaga?

    Kuigi me pole kaugeltki mitte jõukaimate riikide hulka jõudnud, on Eestist saanud Euroopa hinnatõusuliider. Miks see nii on, kirjutab Sensei OÜ juhataja Illimar Paul 21. märtsi Äripäeva erilehes Tarneahel.

    Seda põhjusel, et toodete tarbijani jõudmise teekonna, mida nimetatakse tarneahelaks, läbimise maksumus on kallinenud kiiremini kui mujal. Tarneahela kallinemise peamiseks nähtavaks põhjuseks on tootmissisendite, eelkõige energia (sh kütused), hinnatõus.
    Viljandis asuv Olerexi tankla. Foto: Marko Saarm/Sakala
    Kütuse hinda mõjutavad enim kaks komponenti: maailmaturu hind ja riiklikud maksud (aktsiis, käibemaks ja miinimumvaru maks), mis kokku moodustavad 94% bensiini ja diisli jaehinnast. Riiklike maksude osakaal on sealjuures ~60% jaehinnast ning kütusemüüjate marginaaliks jääb kuni 6%, mille arvelt tehakse klientidele allahindluseid. Kui kütuse maailmaturuhinna kõikumised mõjutavad kogu maailma, siis maksumäärad kehtestab iga riik endale ise, mõjutades seeläbi otseselt hindu enda territooriumil.
    Kõrgete maksumääradega kalliks hinnastatud kütused kasvatavad otseselt tootmis- ja transpordikulusid. Ehk mitte nii otseselt on märgatav maksude mõju tarneahela teisele suurele kulukomponendile, milleks on tööjõud. Vähemalt samaväärse elatustaseme säilitamiseks ja hinnatõusude kompenseerimiseks kasvavad koos toodete, transpordi ja kodukulude kallinemisega pidevalt ka töötajate palgad. Niisugusel sunnitud palgatõusul puudub seos tootlikkusega ja see on seda kiirem, mida piiratum on tööjõu saadavus.

    Maksuvigade tagajärjed

    Kokkuvõtvalt on tarneahelate kallinemise tagajärjena Eesti konkurentsivõimet otseselt kahjustav kiire hinnatõus tingitud eelkõige maksustamisel tehtud vigadest. Kuna ettevõtteil puudub võimalus maksude alandamiseks, tuleb leida teised võimalused aina kallinevate tarneahelatega toimetulekuks ja enda jätkusuutlikkuse tagamiseks.

    Kriitilise piirini või üle selle kallinenud tarneahel on heaks ärimudeli ümberhindamise põhjuseks.

    Illimar Paul
    Sensei OÜ juhataja
    Traditsioonilisest protsesside optimeerimisest ja kulude alandamisest ei pruugi valitseva ebakindluse tingimustes enam piisata, kuna ettevõttest sõltumatu kulude kasvu jätkumine on paratamatu. Lahendus seisneb kas tarneahela võrgustiku ümberkorraldamises ja ressursimahukate protsesside soodsamatesse piirkondadesse kolimises või ärimudeli ümberhindamises ja uuele, senisest kõrgema lisandväärtusega ärimudelile ümberlülitumises, mis suudab paremini absorbeerida tarneahela paratamatu kallinemise.

    Ärimudeli ümberhindamine

    Kriitilise piirini või üle selle kallinenud tarneahel on heaks ärimudeli ümberhindamise põhjuseks. Seda pole ehk mõnda aega tehtud, olles keskendunud senise mudeli optimeerimisele. Samas on aja ja eelkõige digitaliseerumise plahvatusliku kasvu tõttu maailm meie ümber palju muutunud. Klientide ostukäitumine, nende vajadused ja ootused koos sellega.
    Ärimudeli analüüsimisel võib olla abi konsultantidest, kes näevad väljastpoolt tulnutena olukorda värske pilguga, ega ole juurdunud traditsioonide ning ajaloolise pärandiga seotud. Samuti valdavad nad tehnikaid, mida veel kümmekonna aasta eest kusagil ei õpetatud. Käepäraseks ja tõhusaks ärimudeli ümberhindamise töövahendiks on näiteks idufirmade poolt laialdaselt kasutatav ärimudeli lõuend.

    Paku seda, mida klient vajab

    Olulisimad võtmeküsimused: kes on ettevõtte kliendid ja millised on nende tegelikud vajadused? Atraktiivse ja sealjuures mõistlikult hinnastatud väärtuspakkumise koostamine eeldab oma klientide põhjalikku tundmist ja nende ostukäitumise õigesti mõistmist. Eksimused klientide vajaduste määratlemisel võivad viia valede otsusteni toodete ja teenuste pakkumisel ning hinnakujundusel.
    Klientidele tasub pakkuda ainult seda, mida nad tegelikult vajavad ja mis loob neile lisandväärtust. Mitte aga seda, mida ettevõttel on mugavam klientidele pakkuda. Selle pealtnäha lihtsa põhitõe vastu eksitakse uskumatult sageli. Kas näiteks täna Eesti toidukaupade e-kaubanduse poolt pakutav on tõesti see, mida kliendid tegelikult vajavad?
    Klientide tegelikest vajadustest lähtuva ärimudeli ümberhindamise tulemusena tekib loetelu uutest või korrigeeritud eesmärkidest, mis seonduvad väärtuspakkumise, teenindustasemete ja hinnastamisega. Nendest lähtuvalt saab välja töötada kas uue, või siis kohandatud tarneahela strateegia, mis võimaldab ettevõttel klientide tegelikke vajadusi rahuldades ja ise kõrgema lisandväärtuse suunas liikudes oma ärilised eesmärgid saavutada.
    Tarneahela strateegia on omakorda sisendiks taktikate kavandamisele. Klientide tegelikel vajadustel põhinevatest eesmärkidest lähtuvad tarneahela strateegia ja taktikad välistavad tegevused, mis ei loo klientidele lisandväärtust, ega aita ettevõttel enda eesmärke saavutada. Paika pannakse suunad ja kavandatakse tegevused, mis võimaldavad kasvatada klientide rahulolu, lojaalsust, võita uusi kliente ja kasvatada seeläbi nii turuosa, käivet kui kasumlikkust. Meeles tasub pidada ka vanasõna, et karta tuleb mitte niivõrd suuri kulusid, vaid väikeseid tulusid.
    Strateegiline planeerimine hõlmab sellise tarneahela võrgustiku kavandamist, mis tagab võimalikult paljude klientide tegelike vajaduste parima võimaliku täitmise minimaalsete kogukuludega. Tarneahela võrgustiku moodustavad ettevõte ise, tema allhankijad, tarnijad ja teised strateegilised partnerid. Klientide vajadused seonduvad eelkõige toodete ja teenuste kvaliteedi, maksumuse, ostmise lihtsuse, tarnekindluse, -kiiruse, -mugavuse ning valiku laiuse ja sügavusega. Tarneahela võrgustiku kavandamisel lähtutakse põhimõttest, et toote omahind kujuneb seda kallimaks, mida kauem see tarneahelas viibib ja mida rohkem kordi seda käsitletakse. Seega saab tarneahela võrgustiku disainimist vaadelda klientide tegelikest vajadustest lähtuva klienditeeninduse maksumuse optimeerimisülesandena.

    Kliendivajadusest lähtuv strateegia

    Eestist rääkides ei pruugi paljude protsesside siin teostamine asukohast ja kõrgest tarneahela sisendite maksumusest tulenevalt sugugi mõistlik olla. Seda eriti juhtudel, kui tarnijad ja müügiturud asuvad mujal. Heaks näiteks on uue põlvkonna e-kaubanduse ettevõtted, kes müüvad oma kaubamärkide all Amazonis ja eBays Hiinas allhankena valmistatud tooteid.
    Kui kliendivajadustest lähtuv tarneahela strateegia sätestab õiged asjad, millega tegeleda, siis müügi ja tegevuste planeerimine (S&OP-Sales and Operations Planning) tagab nende õigete asjade õige täideviimise. S&OP laevatüürina ette kujutamine võimaldab mõista, et ilma hoolikalt välja töötatud ja regulaarselt läbi viidavate S&OP protsessideta tarneahelad on piltlikult sama juhitamatud kui tüüri kaotanud laev. Mida tormisem ilm ehk määramatum keskkond, seda ohtlikum. S&OP põhineb oma olemuselt kainel talupojamõistusel ja ettevõtte osakondade vahel avatud kommunikatsiooniliinidel.
    Võimaldades kõikidel valdkonnajuhtidel samaaegselt prognoosimisel ja tarneahela planeerimisel osaleda, välistatakse infosulud, ajalised viivitused, konfliktid ja nende poolt põhjustatavad raiskamised juba planeerimisfaasis.
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Fordi elektriautode tootmisest tulenev kahjum ületab miljardit
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.