Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Esmaspäevast ähvardab kütusele kuluda rohkem raha

    Nõuded bensiinile 95 lähevad karmimaks, bensiin ise lahjemaksFoto: Erik Prozes

    Esimesest aprillist peab bensiinis sisalduma rohkem etanooli, mis muudab kütuse hinna kallimaks, aga see pole sugugi ainus tegur, mis tarbija rahakotti mõjutab: nimelt kulub etanooliga segatud kütust lihtsalt rohkem.

    Alates 1. aprillist peab mootoribensiinis olema 6,4 protsenti biokütust ehk etanooli, mõju tarbija rahakotile on aga suurem, kui pelgalt kallim omahind.
    "Biokütuse kohustuse suurenemisel on eriti negatiivne mõju mootoribensiini 95 tarbijatele, sest lisaks kallimale etanooli hinnale on selle negatiivseks ja tahtmatult varjatud mõjuks kütusekulu suurenemine," kirjutas Alexela juhatuse liige Alan Vaht.
    Muutused nõuetes ei tähenda majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul veel kohest hinnatõusu. "See ei tähenda, et selline kütus kohe alates 1. aprillist ka tanklas olemas on, enne müüakse tanklates ära varasem varu. Seega võib eeldada, et kõrgema biokütuse sisaldusega kütus jõuab tarbijateni väikse viivitusega, sõltuvalt iga kütusemüüja varude seisust," ütles ministeeriumi energeetika osakonna ekspert Rein Vaks.
    Vaht märkis, et kui bensiini energiasisalduseks on 32 megadžauli ühe liitri kohta, siis etanooli energiasisaldus on 21 megadžauli liitri kohta, mis tähendab, et etanooli energeetiline väärtus on bensiinist kolmandiku võrra väiksem. Tänavu ja järgmisel aastal tõstetakse etanooli sisaldust bensiinis, mis tähendab, et bensiini energeetiline väärtus järjepanu väheneb.

    Kütuseliiter peab sisaldama energiamahu järgi minimaalselt biokütust:

    alates 2018. aasta 1. maist 3,1 protsenti

    alates 2019. aasta 1. aprillist 6,4 protsenti

    alates 2020. aasta 1. jaanuarist 10 protsenti

    allikas: majandus- ja kommunikatsiooniministeerium

    Praegu sisaldab bensiin jaemüügis etanooli veidi alla 5 protsendi, mis etanooli kõrgema hinna tõttu on suurendanud bensiini hinda 1 sendi võrra liitrist. Lisaks on etanool Vahi arvutuste järgi vähendanud bensiini energiasisaldust 1,5 protsenti, mis tähendab otseselt samas suuruses kütusekulu suurenemist ning mis on rahaliselt mõõdetav 2 sendiga liitrist.
    Aasta pärast on hinnatõusu mõju 8 senti liitrilt
    Alates aprillist suureneb biokütuse kohustus aga enam kui kaks korda. Kütuse energiasisaldus väheneb kokku juba 3,2 protsendini, mis toob kaasa ka kütusekulu täiendava suurenemise 4,3 sendini liitrist. Müüdava segu hinnale lisandub samal ajal 1,1 senti. Järgmisest aastast aga tõuseb kaudse ja otsese hinnatõusu mõju Vahi sõnul 8 sendini liitrilt.
    Ka ministeerium tõdeb, et etanooli energiasisaldus on madalam kui bensiinil. Seetõttu kulub seda mõnevõrra rohkem kui bensiini. "Samas sõltub etanooli ja seeläbi ka bensiini hind maailmaturust ja konkurentsist kohalikul turul. Nii on näiteks olnud aegu, kui kütusemüüjad on biokütuse kohustuseta lisanud mootoribensiini etanooli, sest etanool oli odavam kui bensiin," ütles Rein Vaks.
    Alates selle aasta algusest on võimalik täita biokütuse lisamise kohustust ka kütusemüüjate ehk tarnijavaheliste kokkulepetega. "See tähendab, et kütuses ei pea füüsiliselt biokütust nõutud ulatuses olema - kohustuse saab täita statistiliselt teise tarnija arvelt. Nii on võimalik tarnijal, kes on oma kohustuse üle täitnud, anda oma kohustust ületav statistika teisele tarnijale," lisas ta.
    Sama põhimõtet saab rakendada ka transpordis kasutatud biometaani puhul - transpordis kasutatud biometaani statistilise koguse võrra on võimalik vähendada bensiinis ja diislikütuses biokütuse füüsilist sisaldust.
    "Selle aasta prognoosi kohaselt saaks biometaani statistikaga täita kuni veerand biokütuse lisamise kohustusest," lisas Vaks, kelle sõnul sõltub mõju hinnale kütuste maailmaturust, kohaliku turu konkurentsist ja kütuse tarnijate võimekusest kasutada tarnijatevahelisi kauplemisi.
    Diiselmootoriga autod pääsevad kergemalt
    Biokütuse mõju diislikütuse hinnale on väiksem. See tuleneb biodiisli kõrgemast energiasisaldusest. Kui diislikütuse energiasisalduseks on 36 megadžauli ühe liitri kohta, siis biodiislil on vastav näitaja 33 megadžauli liitri kohta.
    See aga tähendab, et alates aprillist, mil diislikütusesse tuleb lisada 7 protsenti biodiislit, väheneb diislikütuse energiasisaldus vaid 0,6 protsenti, mille mõju on kütusekulu suurenemisele kõigest 0,8 senti liitrist, kirjutas Vaht.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.