• OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,97
  • OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,97
  • 30.07.09, 12:06
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kas konkurent sööb ülimadala hinnaga turult välja?

Advokaadibüroo Sorainen partner ning konkurentsi ja tururegulatsioon meeskonna juht Kaupo Lepasepp ja vandeadvokaat Ivar Kurvits kirjutavad aripaev.ee õigusblogis hinnakujundusest, mis võib minna vastuollu konkurentsiõigusega.
Kas teile on tundunud, et teie konkurent müüb oma kaupu või teenuseid ülimadala hinnaga? Hind on isegi nii madal, nii madala hinnaga, et sellega ei ole võimalik kasumit teenida ega isegi kulusid katta? Või on tunne, et mõni suurkonkurent pakub klientidele ülisoodsaid hindu vaid selleks, et konkurente turult välja süüa? Või olete te ise otsustanud konkurendid sel viisil turult välja süüa? Selline tegevus võib olla ebaseaduslik.
Ettevõtete vaheline konkurents ja soodsad tingimused peaksid tarbijale alati rõõmu valmistama. Keegi pole ilmselt kuulnud tarbijaid kaebamas selle üle, et hinnad turul on liiga madalad. Pigem rõõmustatakse madalate hindade ja hinnaalanduste üle ning nähakse neid kui hästi toimiva konkurentsi magusaid vilju. Tasub siiski meeles pidada Eesti vanasõna, et pill tuleb pika ilu peale. Tasuta lõunaid ei ole ning on oht, et tänane soodustus tuleb hiljem kalli rahaga kinni maksta. Nimelt on olemas mitmeid näiteid, kus ülimadalaid hindu või muid soodsaid lepingutingimusi kasutatakse turgu valitsevate ettevõtjate poolt selleks, et konkurendid turult välja süüa. Pärast konkurentide turult lahkumist tõstavad turgu valitsevad ettevõtjad oma hindasid oluliselt kõrgemale, et turult suuri kasumeid võtta. Seega kui turgu valitsevad ettevõtjad pakuvad ülimadalaid konkurentsi kahjustavaid hindu, võib olla tegemist konkurentsiõiguse rikkumisega läbi röövelliku hinnakujunduse (ingl. k. predatory pricing).
Röövellikku hinnakujundust võib olla praktikas siiski keeruline tavalisest hinnakujundusest eristada, sest iga hinnaalandus ei ole veel röövellik, mis rikuks konkurentsiõigust. Siiski on Euroopa Kohus oma praktikaga kujundanud seisukoha, mille kohaselt annavad allpool muutuvkulu (average variable cost, AVC) olevad hinnad alust kahtlustada, et hindade määramine on toimunud eesmärgiga konkurente turult elimineerida. Juhul, kui hinnad ületavad muutuvkulu, aga on samas allpool kogukulu (total cost, TC), võib hindu lugeda röövellikeks, kui tuvastatakse, et hinnad on mõeldud osana plaanist elimineerida konkurendid turult.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tänases majanduskeskkonnas on madalad hinnad ja hinnaalandused tarbijatele ja koostööpartneritele kindlasti meelepärased, kuid pikemas perspektiivis võivad kaasa tuua hoopis varasemast oluliselt kõrgemad hinnad. Juhul, kui ettevõtetel on kahtlus, et nende konkurendid rakendavad oma hinnapoliitikas röövellikku hinnakujundust, tasuks korraks koos konkurentsiõiguse asjatundjatega maha istuda ning arutada, kas selline käitumine ei ole mitte vastuolus konkurentsiõigusega.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele