Kas teile on tundunud, et mõni asendamatut kaupa või teenust pakkuv tarnija koorib teilt mitu nahka? Teil ei ole võimalik oma klientidele (kasumlikult) kaupa müüa või teenust osutada, aga tarnija uhkeldab oma aastaaruannetes ebatavaliselt kõrgete kasumimarginaalidega või pistab muidu lepingutelt rasvaseid kasumeid taskusse? Või teenite te ise mõne ainulaadse toote või teenuse müügilt tulu, mis ületab kulusid kordades? Selline tegevus võib olla ebaseaduslik.
Viimastel kuudel on hakanud kaupade ja teenuste hinnad langema ning sarnane langus jätkub ilmselt ka lähikuudel. Majandusanalüütikute sõnutsi on see märk majanduse kohanemisvõimest. Samas ei lange mitte kõikide kaupade või teenuste hinnad, vaid nii mõnedki hinnad hoopiski tõusevad (või seisavad samal tasemel, mis alanevate tulude keskkonnas tähendab sisuliselt hinnatõusu). Paljudele inimestele ja ettevõtetele tundub see praeguses majanduskeskkonnas arusaamatuna ja ebaõiglasena.
Liialt kõrgeid hindasid võib olla praktikas siiski keeruline tõestada, sest kõrgete hindade küsimine ei ole iseenesest veel tingimata vastuolus konkurentsiõigusega. Euroopa Kohus on leidnud, et turgu valitsevat seisundit omava ettevõtja poolt ülemäärase hinna küsimine, millel puudub mõistlik seos pakutava toote majandusliku väärtusega, kujutab endast turgu valitseva seisundi kuritarvitamist, ning selline käitumine on karistatav ka Eestis. Et selgitada, kas kauba eest küsitav hind on liialt kõrge, tuleks vaadata, kas erinevus tegelikult kantud kulude ja küsitud hinna vahel on ülemäärane. Siinkohal on oluline eristada ülemääraselt kõrgeid hindasid sellistest hindadest, mida põhjustab turgu valitseva ettevõtte ebaefektiivsus.
Seega, kui teile tundub, et koostööpartneri küsib oma kauba eest liialt kõrget hinda, siis tasub endalt küsida, kas selline käitumine on kooskõlas konkurentsiõigusega. Juhul, kui vastus on eitav, siis edasine sõltub juba teist endist – kas taluda jätkuvat ebaõiglust või võtta ette vajalikud sammud rikkumise lõpetamiseks.
Artikkel jätkub pärast reklaami