• OMX Baltic0,12%263
  • OMX Riga−0,36%877,57
  • OMX Tallinn0,16%1 695,25
  • OMX Vilnius0,12%1 003,56
  • S&P 5001,7%5 713,64
  • DOW 301,26%42 025,19
  • Nasdaq 2,51%18 013,98
  • FTSE 1000,91%8 328,72
  • Nikkei 2252,13%37 155,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%102,89
  • OMX Baltic0,12%263
  • OMX Riga−0,36%877,57
  • OMX Tallinn0,16%1 695,25
  • OMX Vilnius0,12%1 003,56
  • S&P 5001,7%5 713,64
  • DOW 301,26%42 025,19
  • Nasdaq 2,51%18 013,98
  • FTSE 1000,91%8 328,72
  • Nikkei 2252,13%37 155,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%102,89
  • 12.01.13, 10:47
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Edukas Eesti: Andkem omavalitsustele võimalus olla oma valitsus

Omavalitsus tähendab, et kodanikud otsustavad, mida ühiselt tehakse ja kui palju nad selleks peavad makse koguma. Selles mõttes saab perekonda pidada omavalitsuseks – teenitakse tulu ja osa teenitust pannakse ühte patta ja ka kulutatakse ühisel eesmärgil. Kuid Eestis puudub omavalitsustel suuresti võime oma raha koguda.  Pea kogu omavalitsuste tulu on riigi otsustatud. Igale linnale ja vallale ühe vitsaga.
Eesti omavalitsused ei ole omavalitsused, vaid riigi raha laiali jaotamise asutused. Selle poolest on Eesti Euroopas unikaalne - pea ainus riik Euroopas, kus omavalitsustel sisuliselt puudub maksustamise õigus. Iga kord, kui mõni omavalitsus üritab seaduses antud väikeseid võimalusi kasutades asja muuta, keelab riik selle ära. Eriti kui linn on Tallinn ja linnapea Savisaar.
Mujal Euroopas on norm, et omavalitsustel on õigus oma tulu kogumiseks oma kodanikke maksustada. Eesti tingimustes tähendab see tulumaksu suuruse üle otsustamist. Täna korjab riik kodanike deklareeritud tulult 21% tulumaksu, millest natuke üle poole jagatakse edasi omavalitsustele. Arvestamata, et mõnes vallas soovitakse teenust parandada ja suuremat maksu võtta ja mõni vald on võimeline hoopis väiksema tuluga läbi ajama.
Iga kogukond otsustagu ja kogugu oma makse ise. Mõnes vallas võiks vald koguda 12% maksu, teises 10%, vastavalt võimalustele kui ka vajadustele. Makse kogutaks ikka maksu- ja tolliameti kaudu. Riik koguks ikka 10% (või mingi muu protsendi) maksu sõltuvalt riigikogu otsusest ja riigi vajadustest.
Muudatus tooks kaasa KOV juhtide suurema vastutuse. Kui praegu raha ei jätku, on kerge kodanikele seletada, et kuri valitsus ei anna ning sellepärast ei saa ühte või teist teha. Olukord on keerulisem, kui omavalitsuse juht peab kodanikele seletama, et järgmisel aastal peame korjama veidi kõrgemat maksu, kui soovime rohkem panustada ühisesse kogukonda.
Eeldusel, et suurenev koostöö hoiab raha kokku, soodustab see igati efektiivsemat haldust. Lisaks loob selline muudatus eelduse avatumaks ning läbipaistvamaks poliitikaks kohalikes omavalitsustes, sest kaasamine ja pidev informeerimine on motivaatoriteks maksu kogumisel.
Ka peres anname lastele alates mingist east alates nädalaraha, mille kulutamise jätame  nende otsustada. Teatud vanusest peab laps hakkama ise raha teenima ning alustama iseseisvat elu. Eesti taasiseseisvumisest on 21 aastat möödas. Viimane aeg on omavalitsused täiskasvanuks kuulutada.
Artikkel ilmub EMT, Tallinna Kaubamaja, Danske Banki ja Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 19.09.24, 13:51
Sileni vaikuseruumid liiguvad taastuvenergia abil nullheite suunas
Unikaalseid vaikuseruume tootev Silen kasutab nüüdsest vaid taastuvenergiat, kuna ettevõtte kestlikumaks muutmine annab eksporditurgudel märgatava konkurentsieelise.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele